در گفت و گو با شمال برگ مطرح شد؛

اعلام فرصت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا

اعلام فرصت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا

شمال برگ: از گیلان رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا از اعلام ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا آگاهی داد.


کیانوش امیری، در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: ظرفیت اسمی بندر آستارا دو و نیم میلیون تن می باشد که ۶۰۰ هزار تن در فاز نخست محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه با تکمیل اسکله سوم این ظرفیت به یک میلیون تن افزایش می یابد، افزود: توسعه گردشگری دریایی با عنایت به موقعیت های متفاوت گردشگری و طبیعی در آستارا از الزامات است.
رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا اضافه کرد: قرار گرفتن "آستارا" در راه کریدور شمال - جنوب و اتصال به راه آهن قزوین - رشت از دیگر مزایایی می باشد که باید مدنظر قرار گیرد.
امیری ضمن اشاره به اینکه منطقه ویژه بندر آستارا باعث تسهیل تجارت بین ترکیه، ارمنستان و کشورهای CIS است، تصریح کرد: در بحث کانتینر های یخچالی، انحصار حمل و نقل در دست کشورهای دیگر است و نرخ جابه جایی کالا را آنها تعیین می کنند و ما می توانیم این رویه را تغییر دهیم.
وی وجود زیرساخت های بندری مناسب در آستارا را از مزایای این منطقه برشمرد و افزود: در بندر آستارا حمل و نقل ترکیبی را داریم و برای سود دهی بیشتر باید راه آهن از خط سراسری ریل به بندر متصل شود.

جاده آستارا – اردبیل پاسخگوی حجم عظیم تردد کامیون ها نیست
رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا ضمن اشاره به اینکه باید به جاده آستارا - اردبیل توجه ویژه شود، اظهار داشت: در صورت افزایش عرض این جاده، ظرفیت جابجایی کامیون های ترانزیتی به استان های شمال غرب و غرب افزایش می یابد.
امیری با تاکید بر اینکه اگر بندر آستارا به ظرفیت واقعی خود برسد این جاده اساسا پاسخگو نخواهد بود، توضیح داد: منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا مزایایی دارد که باید سرمایه گذاران و تجارت از آن بهره مند شوند.
وی با اشاره بر اینکه سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خارجی هم در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا فراهم است، خاطرنشان کرد: آستارا نزدیکترین بندر دریای خزر به عراق، کردستان و ترکیه است.

تداوم طرح توسعه بندر آستارا
امیری در بخش دیگر سخنان خود به سرمایه گذاری طرح توسعه بندر آستارا اشاره نمود و اظهار داشت: در هفته دولت سال جاری ۶۶۰ میلیارد ریال در این بندر سرمایه گذاری صورت گرفته است که ۸۰ میلیارد ریال توسط سازمان بنادر و دریانوردی و ۵۸۰ میلیارد ریال دیگر توسط بخش خصوصی است.
وی افزود: الان در طرح تکمیل اسکله های آستارا، محوطه سازی به وسعت چهار هکتار و محوطه پشتیبانی به وسعت دو هکتار تا سال آینده تکمیل می شود.
وی با اشاره به اینکه ساخت انبارهای سرپوشیده در این منطقه به ۲۲ هزار متر مربع افزایش می یابد، تصریح کرد: فرصت های سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا اعلام شده است و سرمایه گذاران می توانند در حوزه های راه اندازی سردخانه و سورتینگ، ترمینال رورو، خدمات گردشگری دریایی، ترمینال کانتینری، کانتینرهای یخچالی، صنایع تبدیلی و مرکز بسته بندی و صادرات مجدد هم ورود کنند.

کاهش سطح آب خزر دلیل اجبار لایروبی حوضچه بندر
رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا در بخش دیگر سخنان خود به لایروبی و نگهداری کانال موجود اشاره نمود و توضیح داد: کاهش سطح آب دریای خزر و رسوب گذاری ۶۰ سانتی متری دو دلیل اصلی اجبار لایروبی این بندر است.
وی افزود: در این عملیات ۴۰۰ هزار متر مکعب باید برداشت شود که تابحال ۸۰درصد کار در حوضچه انجام شده است.
امیری ضمن اشاره به اینکه ورودی کانال هم از سه هفته پیش در حال لایروبی است، اضافه کرد: این عملیات تا آخر تابستان سال ۱۴۰۰ به اتمام می رسد و عمق حوضچه به ۵ و نیم متر افزایش می یابد.
وی در بخش پایانی سخنان خود به تعداد کشتی های وارد شده از آغاز سالجاری تابحال اشاره نمود و اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۰۳ فروند کشتی تجاری در این بندر پهلو گرفت که این رقم با رشد ۲۴ درصدی در سال ۱۳۹۹ به ۱۲۷ فروند افزایش یافته است.





منبع:

1399/11/26
15:39:22
0.0 / 5
363
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳