شمال برگ ShomalBarg.ir

صادرات از نوع گردشگری شاه كلید توسعه مازندران

صادرات از نوع گردشگری شاه كلید توسعه مازندران

شمال برگ: گل و گیاه، مركبات، كیوی تنها بخشی از محصولات پر رونق صادراتی مازندران است اما متاسفانه كشاورزی این استان مبتلا به خام فروشی شده و صادرات به علت دلال پروری اقتصاد كشور در این حوزه محكوم به شكست است، ازاین رو تنها راه چاره برای رشد اقتصادی این استان توجه ویژه به صادرات از نوع خدمات گردشگری می باشد.


به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، متكی بودن ایران بر درآمدهای نفتی و متاثر بودن درآمدها از مسائل سیاسی و اقتصادی جهان، صدمه های اقتصاد ایران است ضمن اینكه دولتی بودن اقتصاد در كشور بر این صدمه ها دامن زده و مشكلات را افزایش داده است، یكی از طریق های مقابله با این چالش توسعه تولیداتی است كه ضمن بهبود وضع اقتصادی داخلی سبب افزایش صادرات غیرنفتی شود.
در میان استان های كشور اما مازندران با داشتن ظرفیت ها و پتانسیل های مختلف در بخش های كشاورزی و گردشگری می تواند تا اندازه زیادی به تكامل صادرات غیر نفتی ایران كمك كرده و حرف های تازه ای برای گفتن داشته باشد.

خام فروشی بزرگ ترین صدمه اقتصاد بین المللی ایران
مهدی بشارتده سلوطی، استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با اشاره به اینكه باید زنجیره تولید از صفر تا 100 كامل باشد، اظهار نمود: خام فروشی بزرگترین نقص صادرات در كشور است.
وی ادامه داد: اقتصاد نفتی ایران متاسفانه سال ها است كه به این عارضه دچار شده و بنابراین شاهد ركود اقتصاد هستیم.
بشارتده با ذكر مثالی تشریح كرد: نفت خام به كشوری صادر شده كه دارای صنایع تبدیلی بوده و كالایی را بعنوان محصول نهایی تولید می كند، سپس ما آن محصول را كه از نفت تشكیل شده به كشور با قیمت بالاتر وارد می نماییم.
وی افزود: در این فرآیند به باعث واردات، هم ارزش پول ملی كاهش یافته و هم ما كشوری وارد كننده نام می گیریم مضاف بر اینكه ارزش افزوده ای كه حاصل تولید محصول نهایی است را از دست داده و در اختیار كشور صادر كننده آن محصول قرار می دهیم.
این كارشناس اقتصادی با اشاره به اینكه كشاورزی استان مازندران مبتلا به خام فروشی شده است، تصریح كرد: ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه كشاورزی مازندران برای صادرات وجود دارد كه متاسفانه به واسطه خام فروشی به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

ظرفیت های كشاورزی مازندران
بشارتده ظرفیت هایی نظیر گل و گیاه، مركبات، كیوی و لبنیات را تنها بخشی از محصولات پر رونق صادراتی استان برشمرد و اضافه كرد: كشورهای حاشیه دریای خزر متقاضی خیلی از این محصولات بوده و ظرفیت مناسبی برای صادرات هم اكنون در اختیار مازندران است.
وی از محصول گوجه فرنگی بعنوان یك كالای پرطرفدار در كشور روسیه یاد كرد و با اشاره به بالا بودن مصرف این محصول در آن كشور اظهار داشت: چرا نباید مازندران برنامه ای برای توسعه و صادرات این محصول پرطرفدار در كشور همسایه داشته باشد و روی صنایع تبدیلی آن كه اكنون در روسیه انجام میشود حساب ویژه باز كند؟
استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با اشاره به اینكه تابحال مطالعه دقیقی در زمینه ظرفیت های صادراتی استان صورت نگرفته است، تصریح كرد: باید مزیت ها شناسایی و تقویت شده و حتی الگوی كشت ما باید با نگاه صادرات تنظیم و تعیین شود.

اتحادیه ها و تعاونی ها بعنوان بازوان قدرتمند در بخش صادرات
بشارتده بالابودن نرخ بهره بانكی، افزایش تعرفه ها، نبود زیرساختهای مناسب بخصوص در حمل و نقل و همینطور عدم پشتیبانی از صنایع غذایی را بعنوان بعضی از مشكلات صادركنندگان دانست و اظهار نمود: باید عزم و اراده جدی در مباحث مربوط به صادرات وجود داشته باشد تا بتوان به توسعه اقتصادی امیدوار بود.
وی از نقش اتحادیه ها و تعاونی ها بعنوان بازوان قدرتمند در بخش صادرات سخن گفت و تصریح كرد: به علت اینكه اتحادیه ها از جنس مردم و كشاورزان بوده و با مشكلات آنان بیشتر آشنا هستند پس نسبت به دولت عملكرد بهتری خواهند داشت و باید از این امكانات بهره برداری نمود.

حمایت از مصرف به جای پشتیبانی از تولید
این محقق حوزه اقتصاد، با دولتی یاد كردن اقتصاد و متعاقب آن دولتی شدن كشاورزی تصریح كرد: از نتایج ناگوار دولتی شدن اقتصاد، دادن یارانه به بخش مصرف به جای تولید است كه نه تنها منجر به صرفه جویی نشده بلكه اصراف در الگوی مصرف را بدنبال دارد.
بشارتده دلیل بالا بودن مصرف محصولات در كشور را حمایت و اعطای یارانه به مصرف كننده عنوان و تصریح كرد: اگر یارانه به تولید داده شود الگوی مصرف اصلاح شده و تولید كننده هم حمایت می گردد.
استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با اشاره به تولید بیشتر از 72 محصول متنوع در استان اظهار داشت: 15 محصول از این تعداد دارای رتبه نخست تولید كشور بوده و این تنها گوشه ای از ظرفیت بالای استان مازندران در حوزه كشاورزی و صادرات است.
بشارتده با اشاره به بنادر شمال كشور و به خصوص بندر امیرآباد تصریح كرد: بندر آمیرآباد با دارا بودن شبكه ریلی در داخل مجموعه، ظرفیت تخلیه مستقیم بار از كشتی به قطار و انتقال به كریدورهای بزرگ ریلی كشور را داشته كه این مهم از دیگر مزیت های مازندران در حوزه صادرات است.

سیاست اقتصاد كشور دلال پرور است
این كارشناس اقتصاد در بخش دیگری از گفت و گو به عدم پشتیبانی از بازرگانان و تجار توسط دولت اشاره و تصریح كرد: متاسفانه سیاست اقتصاد ایران دلال پرور شده و به پرورش و بالندگی تجار و بازرگانان كوچك ترین اهمیتی نمی دهد.
وی با اشاره به اینكه در سیاست فعلی كشور روز به روز دلال ها چاق تر شده و منفعت آنان بیشتر تامین می شود، تصریح كرد: تنها خواسته بازرگانان كاهش نرخ بهره بانكی و ثبات قیمت ارز در بازار است.
بشارتده خاطرنشان كرد: اما فارغ از بخش تولیدات كشاورزی و مزیتهای عنوان شده صادراتی در استان مازندران باید اذعان كرد كه ظرفیتهای گردشگری مازندران هم در مقام مقایسه چیزی كمتر از توانمندی های دیگر نداشته و می تواند بعنوان یك وزنه قابل اهمیت در زمینه صادرات مورد توجه قرار گیرد.

صادرات از نوع خدمات در حوزه گردشگری
كارشناس گردشگری و مدیر تورهای ایرانگردی نگاهی متفات به صادرات گردشگری داشته و معتقد است: محصول گردشگری صرفا یك كالای فیزیكی نیست بلكه خدمات و سرویس دهی همان صادرات گردشگری به حساب می آید.
محمدرضا اورمزدی در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهار نمود: یك صنعت خدمات محور است می توان با عرضه خدمت مناسب و شایسته در واقع سرویس دهی مطلوب را صادر كرد و احساس رضایت توریست در واقع همان صادرات خدمات است.
اورمزدی حمل و نقل مناسب، اقامت شایسته و تورهای متنوع را اجزای خدمات عنوان و تصریح كرد: مجموعه شرح خدمات بعنوان یك محصول گردشگری می باشد كه اگر با رضایت توریست همراه باشد سبب تشویق و ترغیب سایر گردشگر ها برای حضور در منطقه خواهد بود و در واقع از این طریق خدمت به نقاط دیگر صادر گردیده است.

مزایای صادرات از نوع گردشگری
این محقق و استاد دانشگاه مزایای این نوع از صادرات را فراگیر بودن، عدم نیاز به تفصیلات گمركی و اقتصادی، فاقد فرآیند پیچیده اداری و سهولت در عرضه برشمرد و یادآورشد: با استفاده از فناوری های مدرن و شبكه های اجتماعی و ارتباطی تلفن های همراه این شیوه از صادرات در كسری از ثانیه مرزها را درنوردیده و سبب ترویج و افزایش ضریب بازگشت گردشگر به كشور خواهد شد.
اورمزدی با اشاره به اینكه این صادرات تنها نیاز به برخی زیرساخت های خاص دارد، اظهار داشت: آموزش منابع انسانی كارآمد و توانمند و آشنا به اصول مبانی گردشگری نظیر تسلط به زبانهای بیگانه و برخورد مناسب با گردشگر، راه، پایانه و فرودگاه مناسب و همینطور درا بودن مراكز اقامتی مطابق با استانداردهای جهانی بخشی از زیرساخت های این حوزه است.

صنایع دستی ظرفیت بالقوه استان مازندران
این مدرس دانشگاه و كارشناس گردشگری با اشاره به اینكه صنایع دستی كشور از نظر غنای فرهنگی بسیار پیشتاز است اظهار نمود: حدودا بیشتر از 11 هزار سال، تاریخ صنایع دستی ایران است و وقتی كشوری در این حد از عمق تاریخ دارای چنین هنر فاخری است چرا نباید از آن بهره كافی و وافی را ببرد.
اورمزدی مشكل صنایع دستی كشور را مباحث بازارسازی، بازاریابی و بازارداری دانست و تصریح كرد: كشورهای چین و هند امروز از رقیبان جدی محصولات ما هستند كه باید با تولید پكیج های بسته بندی مناسب در صنایع دستی و شركت در نمایشگاه های بین المللی گردشگری برای صادرات محصولات فاخر كشور برنامه های منظم و گسترده داشته باشیم.
كارشناس گردشگری و مدیر تورهای ایرانگردی با اشاره به مغفول و مبهم ماندن این هنر ارزشمند خاطرنشان كرد: فقدان رشته دانشگاهی در این حوزه، عدم انتقال هنر استادكاران به نسلهای بعد و نبود نگاه حرفه ای و شغلی به این بخش مهمترین دغدغه و چالشهای این هنر باستانی و كهن ایرانی است.
اورمزدی دیگر نقص این حوزه را نبود دایره المعارف جامع صنایع دستی برشمرد و اضافه كرد: حتی كتابچه منسجم برای صنایع دستی ایران مبتنی بر معرفی صنایع متنوع در استان های مختلف و همینطور استادكارهای حرفه ای این حوزه وجود نداشته تا این محصولات و اساتید معرفی شوند.
وی امنیت شغلی و مشكلات بیمه و مسائلی از این دست را دیگر دغدغه هنرمندان این حوزه معرفی و تصریح كرد: متاسفانه معیشت بر اساس صنایع دستی در ایران مفهومی نداشته و فعالان این بخش بدلایل گفته شده رغبتی برای ادامه كار ندارند.

صنایع دستی بهترین فرصت صادرات به شرط پرورش
این محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه در ادامه اضافه كرد: صنایع دستی ایران همانند كودكی است كه هنوز رشد نكرده و نباید انتظار داشته باشیم این كودك در جامعه خود نمایی كند.
اورمزدی با اشاره به اینكه اگر بخواهیم در عرصه های بین المللی حرفهایی برای گفتن داشته باشیم باید این صنعت پرورش یابد اظهار داشت: تمركز بر روی صادرات نیازمند برداشتن موانع از سر راه پیشه وران زحمتكش این حوزه است تا بتوانیم معبرهای صادرات استان را هموار نماییم.
گزارش از نوید ساداتی خبرنگار ایسنا مازندران




1397/08/15
15:08:28
5.0 / 5
4653
تگهای خبر: خدمات , رشت , زمین , شمال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
شمال برگ shomalbarg