شمالبرگ ShomalBarg.ir

درباره خانه های روستایی گیلان بیشتر بدانیم

درباره خانه های روستایی گیلان بیشتر بدانیم

شمال برگ: رییس سازمان كشاورزی گیلان اظهار داشت: 11 هزار هكتار محوطه خانگی داریم كه هیچ نوع كشتی در آن صورت نمی گیرد و به همین جهت تصمیم گرفتیم نهال مجانی در اختیار روستاییان قرار دهیم تا در حیاط منازل خود بكارند.


به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، علیرضا شعبان نژاد، با اشاره به اینكه گیلان 238 هزار هكتار اراضی شالیكاری دارد كه حدود 190 هزار هكتار از آن ها قابلیت كاشت و برداشت ماشینی دارند، اظهار داشت: سال قبل در حدود 150 هزار هكتار از اراضی برداشت مكانیزه انجام شد و امسال هم در بیش از170 هزار هكتار انجام شده است.
وی ادامه داد: در گذشته كشاورزان مقاومت زیادی نسبت به انجام عملیات مكانیزه انجام می دادند، كه البته حق داشتند چونكه ماشین آلات كافی و مناسب در دسترس نبود و این كار هزینه های بالایی داشت و در نتیجه طبیعی بود كه كشاورز روی درآمدی كه در سال فقط یكبار حاصل می گردد ریسك نمی كرد. اكنون ماشین آلات كشاورزی با كیفیت مناسب و هزینه پایین تر به راحتی در دسترس هستند و نقش بسزایی در تسهیل فرآیند كشاورزی ایفا می كنند.
رییس سازمان جهاد كشاورزی گیلان افزود: با تسهیلاتی كه در اختیار عده ای از فارغ التحصیلان كشاورزی قرار داده شده، 80 بانك نشاء در گیلان داریم. گیرندگان تسهیلات در این بخش با تهیه سوله و ماشین آلات مناسب، در مقابل اجرت كمی خزانه به كشاورزان متقاضی تحویل می دهند و حتی در مواردی كه مالك زمین به دلایل مختلف امكان اشتغال به كار كشاورزی ندارد، خودشان مراحل بعدی را تا به دست آمدن برنج سفید بر عهده می گیرند. از مزایای این روش، تضمینی بودن و كم هزینه تر بودن است. جهاد كشاورزی گیلان سال قبل یك هزار و 500 تن بذر اصلاح شده برنج توزیع كرد.
وی تصریح كرد: پیش رفتن به سمت مكانیزاسیون برای مقرون به صرفه كردن فعالیت ها غیر قابل اجتناب است و البته در كشاورزی هم مانند سایر عرصه ها پیامدهایی همچون بیكار شدن نیروی انسانی دارد.

برخی بانوان خانه دار از سراجبار در مزارع كار می كنند
وی ادامه داد: نا گفته نماند كه بخش قابل توجهی از افرادی كه به دنبال مكانیزاسیون از چرخه كار كشاورزی خارج می شوند را بانوانی تشكیل می دهند كه در واقع خانه دار هستند و از سراجبار در مزارع كار می كنند.
رییس سازمان جهاد كشاورزی گیلان اظهار داشت: باید به این نكته توجه داشت كه در صورت عدم حركت به سمت مكانیزه كردن كشاورزی هم سختی كار و هزینه های بالا منجر به رها شدن اراضی زیر كشت و تغییر كاربری می گردد.
وی خاطرنشان كرد: ما برای جبران اشتغال از دست رفته در كشاورزی، اقدامات مختلفی همچون تولید بانك های نشاء با استفاده از جوانان فارغ التحصیل را در دستور كار قرار دادیم.
شعبان نژاد افزود: با جدیت پیگیر راه اندازی صنایع بسته بندی و فرآوری بخش كشاورزی در گیلان هستیم تا از این ظرفیت برای تولید اشتغال استفاده گردد. هم اكنون از سه میلیون تن محصول بدست آمده در استان، بخش زیادی خام فروشی می گردد.

هزینه های تولید محصولات كشاورزی باید كاهش یابد
وی ادامه داد: وظیفه ما افزایش تولید و كوشش برای اقتصادی كردن كشاورزی است و ما باید در بازارهای جهانی رقابت نماییم و این ایجاب می كند كه هزینه های تولید را كاهش دهیم.
رییس سازمان جهاد كشاورزی گیلان اظهار داشت: در گیلان430 هزار هكتار زمین زراعی و باغی داریم كه از این بین 238 هزار هكتار شالیزار است. حداكثر چهار ماه از شالیزارهای استان استفاده می گردد و كشاورز تنها دو ماه از سال كار می كند و باید با درآمد حاصل شده خرج یكسال را بدهد. در سطح محدودی از شالیزارهای استان سه نوبت كشت انجام می گردد و با تمام تلاش های انجام شده توانستیم حدود 100 هزار هكتار از اراضی را دو بار در سال زیر كشت ببریم. یكی از اهداف تجهیز و نوسازی اراضی كشاورزی هم مهیا كردن آن ها برای كشت دوم است. دانه های روغنی یكی از هدف گذاریهای ما برای كشت دوم است.
وی با اشاره به اینكه استاندار گیلان پیشنهاد بسیار خوبی در خصوص انجام زهكشی های زیرسطحی مطرح نمود، اظهار داشت: به علت آب گرفتگی ناشی از باران های موسمی كه از شهریور ماه در گیلان آغاز می شود، كشاورز در این ایام هر محصولی كه بكارد خراب می گردد. هم اكنون زهكشی های سطحی در مزارع وجود دارد و چنانچه این زهكشی ها زیرسطحی باشند همانند زمین های ورزشی حتی در مواقع بارندگی هم آب گرفتگی رخ نمی دهد.
وی ادامه داد: انجام زهكشی های زیرسطحی از برنامه های آتی جهاد كشاورزی گیلان است. البته در بعضی مزارع احتیاجی به انجام این عملیات نیست و می توان نوع رقم كشت شده را به گونه ای برگزید كه مشكل تولید نشود. ما به جهت جلوگیری از مشكلات احتمالی، برای كشت ارقام مناسب یارانه اختصاص می دهیم.

11هزار هكتار محوطه خانگی بدون هیچ كشتی باقی مانده است
شعبان نژاد تصریح كرد: 11 هزار هكتار محوطه خانگی داریم كه هیچ نوع كشتی در آن صورت نمی گیرد و به همین جهت تصمیم گرفتیم نهال مجانی در اختیار روستاییان قرار دهیم تا در حیاط منازل خود بكارند.
وی خاطرنشان كرد: همینطور از تولید استخرهای پرورش ماهی كوچك حمایت های لازم را انجام دادیم و به دستور استاندار هم تسهیلات خوبی برای اشتغال روستایی در حال پرداخت است.
رییس سازمان جهاد كشاورزی گیلان اظهار داشت: قیمت بیشتر محصولات كشاورزی در مقایسه با ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از 100 درصد افزایش یافته است. در سالجاری هركیلو پیله ابریشم بیش از 43 هزار تومان فروش رفت در صورتی كه سال 96 این رقم حدود 22 هزار تومان بود و تا پیش از این دولت، نوغانداری صنعتی راكد محسوب می شد.
وی ادامه داد: قبلا از هر جعبه تخم نوغان ایرانی 17 تا 22 كیلو برداشت می كردیم كه امسال به 40 كیلو رسید. با عنایت به دو برابر شدن در آمد نوغانداران در سالجاری، بطور قطع سال آینده با انبوه تقاضا برای پرورش نوغان مواجه خواهیم شد.

قیمت چای افزایش دو برابری داشته است
شعبان نژاد تصریح كرد: بعد از سال ها توانستیم، مطالبات كشاورزان چایكار را پرداخت نماییم و هم اكنون بخش اعظم بهای برگ سبز چای تسویه شده است. قیمت چای افزایش دو برابری داشته و پرداخت ها هم روند بسیار مناسبی را طی می كند.
وی ادامه داد: تشكیل صندوق توسعه چای با سرمایه ای كه دولت بصورت بلاعوض اختصاص داد، همچون مهم ترین اقدامات صورت گرفته برای پشتیبانی از چایكاران است و از این محل تسهیلات مناسبی برای انجام عملیات بهزراعی به كشاورزان پرداخت می گردد. حاصل اقدامات حمایتی ویژه دولت تدبیر و امید از تولید چای داخلی، احیاء مجدد اراضی رها شده است. فروش چای ایرانی هم در وضعیت مناسبی قرار دارد.
رییس سازمان جهاد كشاورزی گیلان اظهار داشت: زمانی واردات بی رویه برنج سبب شده بود كه محصول داخلی روی دست كشاورز بماند اما اكنون برنج قابل توجهی در انبارها باقی نمی ماند. علاوه بر این، دولت سیاست خرید توافقی را در پیش گرفت.
وی ادامه داد: برای نخستین بار در طول تاریخ این دولت تصمیم گرفت ذخیره استراتژیك برنج را از داخل كشور تامین كند و الان سه سال است كه این سیاست را دنبال می كند.
شعبان نژاد خبرداد: همینطور برای پشتیبانی از باغداران گیلانی، در دو سال اخیر بر خلاف سال های گذشته برای تنظیم بازار شب عید از مركبات تولید شده در استان استفاده كردیم.
وی اظهار داشت: مسئولیت صدور مجوز برای صنایع بسته بندی بر عهده سازمان جهاد كشاورزی است و توسط مدیریت صنایع روستایی و فرآوری محصولات كشاورزی سازمان انجام می گردد.

خام فروشی به نفع واسطه ها و به ضرر كشاورزان است
رییس سازمان جهاد كشاورزی گیلان خاطرنشان كرد: حدود سه میلیون تن محصول كشاورزی خام در استان گیلان تولید می گردد كه حجم زیادی از آن به سایر استان ها صادر و در آنجا بسته بندی می گردد. این خام فروشی علاوه بر كاهش فرصت های اشتغال استان، این امكان را برای سودجویان فراهم می آورد كه محصول بی كیفیت را با تولیدات گیلان مخلوط كرده و از اعتبار محصولات كشاورزی استان سوء استفاده كنند. برنج خارجی را به اسم رقم هاشمی كه حدود 10 هزار تومان قیمت دارد، 5000 تومان می فروشند كه این قبیل رفتارها به اعتماد عمومی لطمه وارد می نماید و علاوه بر متضرر شدن مشتریان، باعث ضایع شدن حق كشاورزان می گردد.
وی اظهار داشت: در گیلان با جدیت پیگیر برندسازی هستیم، ما صنایع بسته بندی كشورهای دیگر را مورد بررسی قرار دادیم و هم اكنون در حال تولید ساز و كاری هستیم تا در سال های آینده هیچ برنجی به صورت فله وارد بازار نشود.



1397/06/29
14:00:33
0.0 / 5
4615
تگهای خبر: زمین , فروش , كشاورزی , گیلان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
شمال برگ shomalbarg