شمال برگ ShomalBarg.ir

تهدیدات سد لاسك برای تالاب انزلی

تهدیدات سد لاسك برای تالاب انزلی

به گزارش شمال برگ به دنبال آغاز ساخت سد لاسك در استان گیلان و تلاش فعالان محیط زیست برای توقف اجرای این طرح، مدیر كل دفتر اكوسیستم های تالابی سازمان محیط زیست صدمه های ناشی از سد لاسك را برای تالاب انزلی شرح داد و اظهار داشت: سدسازی مانع ورود سیلاب های بهاره به تالاب، انباشت رسوبات و در نتیجه كم عمق شدن آن می شود.



مسعود باقرزاده كریمی در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این پرسش كه آیا ساخت سد لاسك تاثیر منفی بر تالاب انزلی می گذارد، با اشاره به اینكه در شرایط كنونی به سبب انباشت رسوبات در تالاب انزلی عمق این تالاب به شدت كاهش یافته است، اظهار داشت: در نتیجه چنین شرایطی حتی اگر بارشی صورت گیرد تالاب از نگهداشت آب ناتوان است و بلافاصله آب ورودی به تالاب به دریا تخلیه می شود. به همین علت همه تلاش ها و اقدامات مربوط به احیای تالاب انزلی، به كاهش انباشت رسوبات و افزایش حجم مخزن این تالاب متمركز است.

وی با تاكید بر اینكه تخلیه رسوب در زمان وقوع سیلاب های بهاره رخ می دهد، در مورد تاثیر سدسازی بر تخلیه نشدن رسوبات تالاب انزلی اشاره كرد: مسلماً سدسازی ها مانع ورود سیلاب های بهاره به تالاب ها می شود. بعنوان نمونه در تالاب انزلی سیلاب بهاره می تواند رسوبات بویژه رسوبات آلی همچون آزولا و آلودگی ها را از تالاب خارج و در دریا پخش كند. هر چند كه هدایت آلودگی ها به دریا هم كار درستی نیست اما به هر حال این روال از تجمع و غلظت آلودگی ها در یك كانون جلوگیری می كند.

مدیر كل دفتر اكوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینكه در بالادست انزلی رودخانه هایی وجود دارد كه شریان های ورودی آب به تالاب هستند، اظهار داشت: سدسازی ها همچون سد لاسك می تواند مانع ورود سیلاب های بهاره به تالاب انزلی شود. در طراحی سدها باید به این نكات دقت كنیم كه اگر روی یك رودخانه سد می سازیم، رودخانه های دیگر را به حال خود بگذاریم تا بتوانند جریان سیلابی را وارد تالاب كنند و فشار آب رسوبات را با خود به سمت دریا حمل كند.

باقرزاده كریمی اشاره كرد: اگر سدسازی صورت می گیرد، حداقل موضوعی كه باید مورد توجه قرار بگیرد این است كه جریان رودخانه و حق آبه تالاب فراموش نشود. در شرایط حاضر كه همه اقدامات برای احیای انزلی معطوف به افزایش حجم مخزن این تالاب است، اگر افزایش حجم مخزن صورت گیرد اما آبی نباشد كه به تالاب برسد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بدین سبب باید ملاحظات زیست محیطی در ساخت سد لاسك در نظر گرفته شود.

وی در ادامه با تاكید بر اینكه برای حفظ حیات و احیای تالاب انزلی باید دستكاری های به وجود آمده در پایین دست تالاب را هم مدنظر قرار دهیم، اظهار داشت: در پایین دست تالاب یك معضل بزرگ به اسم موج شكن دوم وجود دارد كه مانع تخلیه رسوب تالاب به دریا می شود. این موج شكن مسیر تخلیه رسوب به دریا را به شدت باریك كرده است و تخلیه رسوب به شكل مناسبی صورت نمی گیرد. به همین علت سازمان بنادر و دریانوردی مجبور شده است كه هر چند وقت یكبار رسوبات انباشته شده در بندرگاه را تخلیه كند كه كه این كار هم سبب بروز مشكلاتی برای كشتی ها می شود.

مدیر كل دفتر اكوسیستم های تالابی سازمان محیط زیست با تاكید بر اینكه بقای فعالیت های اقتصادی مثل گردشگری، صیادی و قایقرانی هم به عمق تالاب وابسته است، اشاره كرد: برخی گونه های پرندگان كه به تالاب انزلی وارد می شوند، پهنه های عمیق تر تالاب را بعنوان زیستگاه و برای تامین غذا انتخاب می كنند و مسلماً افزایش رسوبات و كاهش عمق تالاب، لطمه بزرگی به تنوع زیستی این منطقه می زند.

به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست - قبل از این در گفتگو با ایسنا، در مورد اثرات منفی سدسازی روی تالاب انزلی با تاكید بر اینكه مطمئناً نمی توانیم انتظار داشته باشیم كه اثرات منفی سد در حد صفر باشد، اظهار داشته بود: بر مبنای مدل سازی انجام شده توسط مشاور طرح و تایید كارشناسان محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست، مشخص شده كه اثرات كمی سد لاسك روی ورودی تالاب انزلی در حد چهار درصد است.

وی همینطور هدف از ساخت سد لاسك را تامین آب آشامیدنی اعلام و اظهاركرده بود: متاسفانه به سبب مصرف بیش از اندازه كود و سموم شیمیایی، منابع آب های زیرزمینی استان های گیلان و مازندران آلوده می شود و اساسا استفاده از آن بعنوان آب آشامیدنی مردم منطقه كار درستی نیست و مشكلات بهداشتی به همراه دارد.

البته در نقطه مقابل كارشناسان حوزه تالاب ها و فعالان محیط زیست كه نگران بقای عمر تالاب انزلی هستند، وحید خرمی - مدیرعامل شركت آب منطقه ای گیلان - معتقد می باشد كه سد لاسك تاثیر مثبت در كاهش رسوبات تالاب انزلی دارد.

به گفته وی تابحال سدی در بالادست تالاب انزلی راه اندازی نشده است و شاهد انباشت رسوبات در تالاب انزلی هستیم بدین سبب كاهش ورودی رسوبات به تالاب انزلی یكی از اهداف ساخت سد لاسك است كه این رسوبات به صورت پیوسته در حال ورود به تالاب انزلی است و مطمئناً ساخت سد لاسك نتیجه مثبتی بر كاهش ورود رسوبات به تالاب همینطور افزایش عمر تالاب انزلی خواهد داشت.

مدیرعامل شركت آب منطقه ای گیلان در مورد كنترل سیلاب ها توسط سد لاسك اظهار داشت: بیشتر از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مكعب آب وارد تالاب انزلی می شود كه سد لاسك حدود ۴۵ میلیون مترمكعب ظرفیت نگهداری آب را دارد. از این حجم آب ۳۳ میلیون مترمكعب هم در فصل مناسب آن برای تالاب و محیط زیست رهاسازی خواهد شد بدین سبب سیلابی كه سد لاسك مهار خواهد كرد، كمك می نماید ورود رسوبات به تالاب كم شود.




1398/02/29
15:20:14
5.0 / 5
4835
تگهای خبر: حفاظ , زمین , گیلان , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
شمال برگ shomalbarg