شمال برگ ShomalBarg.ir

اجرای طرح توانمندسازی جوامع محلی روستاهای هم جوار جنگل

اجرای طرح توانمندسازی جوامع محلی روستاهای هم جوار جنگل

شمال برگ: طرح توانمندسازی جوامع محلی روستاهای هم جوار جنگل و جنگل نشینان با هدف تغییر معیشت و همگام كردن آن با پتانسیل جنگل و استفاده از توان بالقوه موجود و شناسایی شده در حال اجراست.


به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، با عنایت به كنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل متحد، دولت ها موظف می باشند تا سال 2020 میلادی جنگل ها را با اطمینان از حفاظت از تنوع زیستی آن به صورت پایدار مدیریت كنند و باید میزان از میان رفتن زیستگاه های طبیعی همچون جنگل ها به نصف و در جاهای كه مقدور است به صفر كاهش پیدا كند.
اجرای آزمایشی طرح توانمندسازی جوامع محلی روستاهای هم جوار جنگل و جنگل نشینان با هدف تغییر معیشت و همگام كردن آن با پتانسیل جنگل و استفاده از توان بالقوه موجود و شناسایی شده از اردیبهشت سال 1392 مورد توجه قرار گرفت هم چنان ادامه دارد.
در این راستا 30 هزار هكتار عرصه جنگلی در شهرستان های رودبار و سیاهكل(روستاهای براگور بالا و پایین، گردپشته، شهربیجار و...) در طرح مذكور گنجانده شد.
با توجه به نقش ویژه شورای برنامه ریزی استان ها در تولید هماهنگی های بین بخشی و تاكید بر ماده 58 قانون برنامه چهارم توسعه در خصوص التزام دولت برای تسریع در اجرای برنامه حفاظت و بهره برداری پایدار از تنوع زیستی كشور و با ابراز نگرنی از تهدید چشم اندازهای جنگل های هیركانی به دلیل فعالیت های توسعه غیراصولی و بهره برداری های ناپایدار از جنگل و دستیابی به اهداف سازمانی با تولید معیشت های پایدار و همگام با طبیعت در برنامه پروژه مذكور كه در جهت پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیركانی است، منظور شد و به مرحله اجرا درآمد.
«محسن رحمانی»، مالك كارگاه صنایع دستی روستای براگور بالا در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به راه اندازی این كارگاه با هدف تولید درآمد، اظهار نمود: در كنار این كارگاه باغبانی، كشاورزی و زنبورداری می كنم و مرغ و اردك پرورش می دهم.
وی با بیان این كه از چوب های جنگلی برای تولید صنایع دستی استفاده می كنم، اظهار داشت: هم اكنون از چوب درختان میوه ای مانند توت و گلابی استفاده می كنم، اما برای صنایع دستی چوب درختان افرا و گردو مرغوب تر است.
رحمانی، تولید چوب را بزرگترین مشكل خود دانست و تصریح كرد: تولیدات چوبی این كارگاه در بازار فروخته می گردد و از این رو در صورت وجود چوب می توانم به كارگاهم رونق ببخشم و چند نفر را مشغول كنم.
«رضا پورباقر»، تولیدكننده برنج بدون سم و كود(آی.پی.ام) در روستای شهر بیجار هم در گفت وگو با ایسنا، از فروش خوب محصولات خود در بازار گفت و خاطرنشان كرد: برنج بدون سم و كود 5000 تومان گران تر از برنج معمولی است و قبل از برداشت محصول، پیش خرید می گردد.
وی با بیان این كه در حدود 10 هكتار كشت برنج بدون سم و كود دارم و سالانه 9 تن برداشت می كنم، اضافه كرد: باید در سطح وسیعی كار نماییم تا درآمد خوبی داشته باشیم، چون استفاده نكردن از سم و كود تولید را می كاهد. البته امروز مردم با مزایای برنج سالم آشنا هستند و از ما خوب می خرند.
این كشاورز، محصول خویش را دارای مجوز جهاد كشاورزی از نظر سلامت دانست و تصریح كرد: وقتی به مزارع سم و كود می زنیم، وارد رودخانه می گردد و حیات آبزیان و حیوانات منطقه را به خطر می اندازد.
پورباقر، واگذاری طرح های پارك جنگلی به شركت تعاونی های محلی، تولید قرق های اختصاصی، برگزاری كلاس های راهنمایان گردشگری، صنایع دستی و... و تعیین منطقه فریرود و زیلكی رود بعنوان مناطق ویژه تنوع زیستی را همچون انتظارات جوامع محلی دانست.
«حافظ باقری»، مالك یك خانه بوم گردی هم با بیان این كه در گذشته دامدار بودم، تصریح كرد: به كمك پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیركانی كار جذب گردشگر را آغاز كردم كه درآمد آن از دامداری بیشتر است.
وی با اشاره به كسب عنوان كارآفرین برتر در شهرستان، خاطرنشان كرد: دام صدمه زیادی به جنگل می زند، چون اجازه نمی دهد درختان زادآوری داشته باشند.
باقری، خویش را یك انسان محیط زیستی دانست و خاطرنشان كرد: وقتی مبادرت به راه اندازی اقامتگاه بوم گردی كردم، محیط زیست را اولویت قرار دادم كه به اندازه ظرفیت جذب توریست داشته باشم.
«محمود ضرابی مهر» هم با اشاره به نقش جوامع محلی در حوزه تنوع زیستی، اظهار داشت: در گذشته شكار می كردم، اما با دانش گردشگری طبیعت(اكوتوریسم) آشنا شدم و دریافتم حفظ جنگل و حیات وحش آن می تواند برای من و نسل آینده من یك منبع درآمد و یك تفریح لذت بخش باشد.
وی با بیان این كه هم اكنون به انتخاب درست نقاط دوربین گذاری حیات وحش كمك می كنم، خاطرنشان كرد: امروز با نقش جنگل در تأمین معیشت آشنا هستم و با درگیر شدن در فعالیت های پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیركانی از دیگر جنبه های بهره بردن از جنگل و حیات وحش اطلاع دارم.






1397/07/21
14:37:52
0.0 / 5
4852
تگهای خبر: فروش , كشاورزی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
شمال برگ shomalbarg