یك متخصص تغذیه:

پرخوری سیستم ایمنی را تقویت نمی كند

پرخوری سیستم ایمنی را تقویت نمی كند

به گزارش شمال برگ از گیلان یک متخصص تغذیه، کنترل وزن را نیازمند یک برنامه غذایی اصولی همراه با فعالیت بدنی دانست و خاطرنشان کرد: تقویت سیستم ایمنی با باور غلط زیاد خوردن متفاوت می باشد، بلکه باید درست بخوریم؛ نه زیاد.


دکتر مرجان مهدوی روشن در گفت وگو با ایسنا، ضمن اشاره به گذشت یک سال از انتشار کرونا و طولانی شدن ماندن در خانه، اظهار نمود: کرونا یک بیماری ویروسی است که مدام جهش می کند و بنابراین روند درمان و مدیریت و کنترل این بیماری سخت شده است.
وی ضمن اشاره به ارتباط تغذیه با کرونا، اضافه کرد: برنامه تعذیه ای خاصی برای مبتلا نشدن به کرونا وجود ندارد، چونکه کرونا یک بیماری ویروسی است و راه های انتقال و ابتلای آن متفاوت می باشد، اما با تغذیه صحیح می توانیم سیستم ایمنی خودمان را قوی نماییم تا شانس مبتلا شدن به بیماری کاهش پیدا کند.
این متخصص تغذیه، با اشاره به اینکه تغذیه مناسب سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مقاومت بدن را در مقابل ویروس ها بالا می برد، اظهار داشت: وقتی سیستم ایمنی ما قوی باشد، به همان میزان مقاومت بدن ما بالا می رود و در صورت مبتلا شدن به کرونا به مرحله حاد بیماری نمی رسیم و روند درمان سریع تر خواهد بود.
مهدوی روشن، ضمن اشاره به مهم ترین عوامل اثرگذار در تقویت سیستم ایمنی، تصریح کرد: کنترل وزن مهم ترین عامل در تقویت سیستم ایمنی است. متاسفانه طی یک سال قبل شاهد حضور بیشتر افراد در خانه و کم تحرکی هستیم که شانس مبتلا شدن به چاقی را بالا برده است. همینطور افراد در زمان بیکاری با خوردن خودشان را سرگرم می کنند بنابراین بیکاری روزهای کرونایی زمینه اضافه وزن بخصوص در کودکان و نوجوانان را فراهم نموده که با تعطیلی مدارس هم مواجهند.
وی چاقی و اضافه وزن را یکی از عوارض ایام انتشار کرونا و خانه نشینی دانست و خاطرنشان کرد: اضافه وزن شانس مبتلا شدن به کرونا را افزایش می دهد. همینطور افراد چاق در صورت درگیر شدن با کرونا درمان سخت تری خواهند داشت و علایم بیماری بیشتر و شدیدتر در آنان بروز می کند. در واقع هرچقدر توده چربی بدن بیشتر باشد، سیستم ایمنی ضعیف تر می شود.
این متخصص تغذیه، کنترل وزن را نیازمند یک برنامه غذایی اصولی همراه با فعالیت بدنی دانست و خاطرنشان کرد: تقویت سیستم ایمنی با باور غلط زیاد خوردن متفاوت می باشد، بلکه باید درست بخوریم؛ نه زیاد.
وی با تکیه بر ضرورت رعایت تعادل در مصرف مواد غذایی جهش جلوگیری از چاقی و کاهش شانس مبتلا شدن به کرونا، اظهار داشت: برای تقویت سیسم ایمنی باید مصرف ویتامین ها را افزایش دهیم، البته بهتر است دریافت ویتامین از راه مصرف مواد غذایی صورت بگیرد، یعنی باید غذاهای مغزی مانند سبزی جات و میوه ها را بیشتر مصرف نماییم.
مهدوی روشن، همه میوه ها و سبزی جات را حاوی ویتامین دانست و افزود: سبزی جات ویتامین های مورد نیاز بدن را تأمین می کنند و کالری بسیار پایینی دارند و بنابراین مصرف زیاد سبزی جات وزن را بالا نمی برد، اما در مصرف میوه جات نباید افراط نماییم، چونکه کالری دارد.
این متخصص تغذیه، با تکیه بر ضرورت مصرف سبزی جات برگ سبز، هویج، گوجه، بادمجان، کدو خورشتی، قارچ و...، خاطرنشان کرد: مصرف سبزی جات روزانه باشد و به همراه ناهار و شام خوردن سبزی و سالاد سفارش می شود تا سیستم ایمنی را قوی نماییم. البته مصرف سبزی جات به صورت پخته هم مفید می باشد، اما بهتر است سبزی جات را در آب جوشانده شده بریزیم و سپس مصرف کنیم؛ نه اینکه سبزی از ابتدا با آب جوشانده شود، چونکه ویتامین سبزی از بین می رود.
وی روغن های گیاهی مانند زیتون، کلزا و کانولا را مفید دانست و خاطرنشان کرد: روغن های گیاهی حاوی امگا۳ بسیار مفید هستند، اما کالری بالایی دارند و در مصرف آنان باید دقت کرد. مصرف مغزها و آجیل ها مانند گردو و تخمه و فندق و بادام هم برای سلامتی مفید می باشد، اما به علت کالری بالا باید به اندازه مصرف شود.
مهدوی روشن، فعالیت بدنی روزانه را سومین عامل در تقویت سیستم ایمنی دانست و اظهار داشت: حداقل روزانه باید نیم ساعت تحرک داشته باشیم.
این متخصص تغذیه، مصرف ویتامین های ث، زینک، دی، ای و آ را هم باعث تقویت سیستم ایمنی دانست و اظهار نمود: بهتر است ویتامین ها و مواد معدنی از راه مواد غذایی دریافت شود، اما درباره ویتامین «دی» مصرف مکمل تحت نظر پزشک متخصص سفارش می شود.




منبع:

1399/12/12
21:04:09
0.0 / 5
381
تگهای خبر: دریا , رشت , زمین , گیلان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳