شمالبرگ ShomalBarg.ir
یك اقتصاددان؛

در بودجه جدید پرداخت یارانه ادامه دارد

در بودجه جدید پرداخت یارانه ادامه دارد

شمال برگ: یك كارشناس اقتصادی اظهار داشت: دولت در تدوین بودجه سال ۹۸ خوش بینانه برخورد كرده است.


كرم سینا در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینكه درآمدهای نفتی امسال نسبت به پارسال نصف شد، اظهاركرد: لایحه پیشنهادی بودجه دولت برای فروش روزانه یك میلیون و پانصد هزار بشكه نفت با قیمت ۵۴ دلار است كه مجموع آن در روز ۸۰ میلیون دلار درآمد خواهد بود و مجموع آن در طول سال ۳۰ میلیارد دلار درآمد نفتی را نشان داده است.
وی اشاره كرد: برآورد درآمد نفتی به لحاظ ریالی حدود ۱۴۲ هزار میلیارد تومان بوده و اگر به ازای 5000تومان هر یك دلار محاسبه شود، سال ۹۷ این رقم 101 میلیارد تومان برآورد میگردد كه یعنی حدود ۴۰ درصد افزایش نسبت به پارسال را نشان داده است.
این عضو انجمن بازرگانی ایران اشاره كرد: هم اكنون تصمیم اوپك در جهت كاهش تولید نفت یا به عبارت دیگر افزایش تولید نفت توسط دولت آمریكا و ورود دولت روسیه به بازار جدید سبب شده تا طبیعتا دولت نتواند آن درآمدهایی كه در ارتباط با قیمت نفت یا فروش آن پیش بینی كرده، تحقق بخشد.
ساز و كاری مناسب برای ستاندن مالیات وجود ندارد
سینا، دومین درآمد دولت سپس نفت را درآمدهای مالیاتی دانست و اظهار داشت: با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۸۰ و افزایش عنوان های مالیاتی جدید، درآمدها و شفافیت مالیاتی به واسطه اجرای قانون مالیات ها افزایش یافته با این وجود در كشور ما هنوز ساز و كاری مناسب برای ستاندن مالیات وجود ندارد.
وی افزود: كشور گرفتار یك ركود تورمی است و این ركود به دولت اجازه نمی دهد تا بتواند به راحتی درآمد مالیاتی خودرا در سال ۹۸ افزایش دهد؛ اگر بنا بر این باشد كه دولت با راهكارهای جدید، درآمد مالیاتی كشور را افزایش دهد، به ركود درآمدی كشور دامن می زند.
عضو انجمن بازرگانی ایران با اشاره به اینكه فضای كسب وكار مهیا نیست و درآمدهای افراد از كسب و كار كوچك تا صنایع و تمام بنگاه های تولیدی بالا نیست، اضافه كرد: فشار مالیاتی منجر به تعطیلی بنگاه ها شده كه همین امر یك ركود تورمی شدید در كشور احداث خواهدنمود.
دولت می تواند با معافیت های مالیاتی و افزایش گستره بخش های مالیاتی از ركود تورمی جلوگیری كند
این كارشناس اقتصادی تصریح كرد: دولت می تواند با معافیت های مالیاتی و افزایش گستره بخش های مالیاتی از ركود تورمی جلوگیری كند تا اینكه بخواهد نرخ مالیات را افزایش دهد.
افزایش حقوق كاركنان بدون افزایش درامدهای مالیاتی و نفتی تورم احداث خواهد كرد
وی تصریح كرد: دولت با بیان افزایش ۲۰ درصدی حقوق كاركنان یك نوع افزایش نقدینی به جامعه داشت و اگر همزمان درآمدهای نفتی و مالیاتی افزایش پیدا نكند، در جامعه تورم احداث خواهد كرد، مانند اینكه دولت از یك سمت جیب افراد برداشته و به سمت دیگر جیب افراد واریز نماید.
عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای كشور اشاره كرد: در بحث بودجه ۹۸ بخش عمرانی، دولت نسبت به سال ۹۷ هیچ گونه تغییری احداث نكرد، به صورت مثال بودجه عمرانی ۹۷ همان مقدار پیشنهادی بودجه عمرانی در سال جدید است كه جای سوال دارد؛ برای تحقق پیدا كردن درآمدها و پرداخت های عمرانی چه اقداماتی در نظر گرفته می شود؟
در بودجه جدید پرداخت یارانه طبق روال گذشته ادامه دارد
او اشاره كرد: در تصویب بودجه سال جدید پرداخت یارانه ای مردم طبق روال گذشته ادامه دارد یعنی دولت در سال ۱۴۲ میلیارد تومان به خانوارها یارانه های نقدی پرداخت می كند و در سال ۹۸ با عنایت به كاهش فروش نفت، تحریم های نفتی، تهدیدات دولت آمریكا چگونه می تواند این یارانه ها را پرداخت كند.
كارشناس اقتصادی عنوان كرده، دولت برای سال ۹۸ بودجه ای كاملا عادی و طبق روال گذشته نوشته در صورتیكه تغییری با عنایت به مشكلات اقتصادی و تحریم ها در لایحه بودجه سال جدید نیست.
سینا اظهار نمود: دولت بهتر است در ارتباط با پیشگیری از فرار مالیاتی برنامه هایی را در پیش گرفته و گستره های فعالیت های مالیاتی را افزایش دهد به عبارتی نرخ را افزایش نداده و به جای آن از لطمه های مالیاتی جلوگیری كند.: دولت می تواند با اصلاح یارانه های پنهان انرژی كه سالانه حدود ۶۰ میلیارد دلار معادل دو برابر كل بودجه دولت می شود، آنرا واقعی كرده و با این اتفاق ۶۰ میلیارد دلار یارانه پنهان به بودجه برگردانده شود.
حدود ۱۴ هزار میلیارد دلار كالاهای اساسی به طبقات پایین دست می رسد؟
وی با اشاره به اینكه اصلاح نرخ ارز از دیگر موضوعاتی است كه دولت می تواند با طرح لایحه بودجه بر روی آن كار كند، اضافه كرد: دولت با تزریق ارز در جهت پشتیبانی از قشر لطمه پذیر یعنی ارز با نرخ 4200 تومانی نه تنها قیمت ها را نشكسته بلكه یك رانت اقتصادی را در كشور به وجود می آورد. در بودجه سال جدید باز حدود ۱۴ هزار میلیارد دلار برای تامین كالاهای اساسی در نظر گرفته شد و این كمك عموما به طبقات پایین و لطمه دیده نمی رسد بدین سبب به اقتصاد كشور كمك نكرده و موجب احداث رانت های اقتصادی همانند پارسال خواهد شد.
وی اضافه كرد: دولت می تواند با ثابت كردن نرخ ارز بر روی 8000 تومان از چند نرخی شدن، فساد مالی و اداری و رانت های اقتصادی كه بزرگترین كمك به بودجه كشور خواهد بود، جلوگیری كند.
این كارشناس اقتصادی، مازندران را از لحاظ منابع طبیعی، دریا، جنگل و زمین ها زراعی بسیار غنی دانسته و تصریح كرد: استفاده از نخبگان و شایستگان در امر مدیریت اولین چیزی است كه می تواند به فردی كه در مسند این استان قرار می گیرد، كمك كرده تا از دارایی های مازندران بهینه استفاده نماید. با استفاده از اندیشه نیروی انسانی كارآمد در بخش صنعتی و كشاورزی می توان یك توسعه صنعتی وابسته به كشاورزی را شكل داده و با بیكاری مقابله و صنایع تبدیلی را در سطح استان افزایش داد.



1397/10/24
20:34:08
5.0 / 5
4587
تگهای خبر: زمین , فروش , كشاورزی , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
شمال برگ shomalbarg