شمال برگ ShomalBarg.ir

بومگردی فرصتی طلایی برای رونق اقتصاد گردشگری

بومگردی فرصتی طلایی برای رونق اقتصاد گردشگری

شمال برگ: مازندران با دارا بودن ظرفیت های بیشمار در امر بومگردی می تواند در حوزه صنعت گردشگری چرخ های اقتصادی خودرا تندتر به حركت درآورد اما متاسفانه به سبب نبود استراتژی های مناسب در این زمینه این فرصت مغفول مانده است.


به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، دومین نشست علمی تحلیلی وضعیت بوم گردی مازندران در امتداد توسعه گردشگری با حضور سیف الله فرزانه مدیركل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران، تعدادی از كارشناسان حوزه بوم گردی و گردشگری و همین طور اساتید و دانشجویان در دانشكده علوم انسانی دانشگاه مازندران برگزار گردید.
* اقامتگاه های بوم گردی باید كمترین لطمه را به محیط طبیعی بزنند

محمدحسن زال عضو هیات علمی گروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران در این نشست اظهار نمود: یكی از شاخه های گردشگری بوم گردی است و جامعه بین المللی اكوتوریسم، در سال 2015 بوم گردی را در حفاظت از زیست بوم درست از طبیعت قرار داد.

وی اشاره كرد: نیازمندی های زیادی برای گردشگری باید وجود داشته باشد كه یكی از آنها اقامتگاه ها است، در حالیكه هتل ها برای گردشگران در نظر گرفته میگردد اما در بوم گردی خاصیت های خاص محیطی مانند خانه های قدیمی و سبك زندگی مردم منطقه می تواند موثر باشد.

عضو گروه هیئت علمی گروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران اشاره كرد: در ضوابط اقامتگاه های بوم گردی باید كمترین لطمه به محیط طبیعی وجود داشته باشد.

زال اشاره كرد: كمترین تاثیر بر محیط هنگام ساخت و ساز و رعایت تناسب و هماهنگی با بافت فیزیكی و فرهنگی منطقه از موارد دیگری است كه باید اقامتگاه های بوم گردی درنظر داشته باشند.

وی با اشاره به اینكه مازندران دارای بسترهای بوم گردی و دارای اقلیم های مناسبی است كه ظرفیت های خوبی رافراهم كرده، اشاره كرد: یكی از مهم ترین ظرفیت های آن دریا بوده كه برای گردشگران بسیار جذاب است.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران افزود: میراث مازندران امری مغفول مانده است و در حالیكه بعضی از بناهای استان ثبت جهانی شده اما هیچ استفاده ای از آنها نمی گردد.

*هنوز استراتژی درستی در امر پایش بوم گردی صورت نگرفته است

مهدی رمضان زاده یكی دیگر از اعضای هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران در این نشست اظهار نمود: هسته های اولیه جوامع روستاها بودند كه سبب پدید آمدن شهرها شدند و حفظ بافت روستایی امری مهم می باشد.

وی با اشاره به اینكه بیشتر از 68 هزار آبادی در كشور وجود دارد، اشاره كرد: كاهش تنوع درآمدی و ضعف زیرساخت ها همچون مهم ترین عوامل مهاجرت روستائیان به شهر هستند.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران اشاره كرد: اصول حفظ منابع طبیعی، اصول مربوط به سازماندهی جامعه، اصول مربوط به مدیریت و اصول مربوط به آموزش از مجله اصولی است در گردشگری جوامع محلی مدنظر قرار می گیرد.

رمضان زاده با اشاره به اینكه هنوز استراتژی درستی در امر پایش بوم گردی صورت نگرفته است، اظهار داشت: فرصت های بوم گردی زیادی در مازندران وجود دارد اما به خاطر مشخص نبودن استراتژی ها از این فرصت ها استفاده نمی گردد.

وی افزود: سیاست گذاری نامناسب و كج فهمی بعضی از نهادها با عنایت به میان بخشی بودن اقامتگاه ها، عدم توجه به عرضه محوری و تقاضا محوری بودن بعنوان نیروی محرك فرآیند توسعه بوم گردی، تاكید بیش از اندازه بر رشد بوم گردی به جای توسعه بوم گردی (آمارزدگی)، توجه به مدلهای تجاری در تصمیم گیری و مغفول ماندن ارزیابی اثرات همچون مهم ترین چالش های اساسی فراروی بوم گردی است.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران تصریح كرد: نداشتن مدل محلی برای برنامه ریزی رشد و توسعه، عدم توجه كافی به گردشگری صنایع فرهنگی خلاق، ضعف بازاریابی آنلاین و بازاریابی مبتنی بر وب برای بازار هدف خارجی، عدم پیوند بین بوم گردی و تجربه شیوه های معیشت بومی و حضور سرمایه گذار غیربومی و بدون آشنا به فرهنگ بومی منطقه همچون دیگر چالش های این امر مهم می باشد.

*وجود 103 اقامتگاه بوم گردی دارای مجوز در مازندران

سیف الله فرزانه مدیركل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران در حاشیه این همایش در گفت وگو با ایسنا مازندران اظهار نمود: هدف از این همایش احداث و شناسایی ظرفیت بوم گردی مازندران است.

وی اشاره كرد: با عنایت به اینكه مقصد سفر گردشگران در مازندران، ساحل، دریا و جنگل است ما بر آن شدیم تا توزیع متوازن توریست را در سطح استان داشته باشیم.

مدیركل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران با شاره به اینكه هم اكنون 103 اقامتگاه بوم گردی سطح استان دارای مجوز هستند، یادآورشد: علاوه بر این هر روز بر تعداد درخواست برای احداث این اقامتگاه ها افزوده میگردد.

فرزانه با اشاره به اینكه دو ظرفیت راه اندازی و تبدیل در زمینه اقامتگاه های بوم گردی وجود دارد، اظهار داشت: نگاه آموزشی، درآمدی و حفظ سبك محلی همچون مواردی است كه برای ما قابل اهمیت است.

وی اشاره كرد: تقاضای ما از متقاضیان اقامتگاه ها این است كه بیشتر به دنبال تبدیل باشند تا راه اندازی چراكه متقاضیان راه اندازی به دنبال تسهیلات و منابع درامدی هستند اما در زمینه تبدیل ما شاهد حفظ سبك محلی هم هستیم.

مدیركل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: در آمایش سرزمینی نقاط مختلف شناسایی شده كه امیدواریم در تهیه طرح جامع گردشگری به دنبال مشخص كردن نقاط برای احداث اقامتگاه های بوم گردی باشیم و فقط صرف تقاضامحوری نباشد.

فرزانه اظهار نمود: اگر نقاط احداث اقامتگاه ها شناسایی شود می توان با آموزش بدو تاسیس و حین كار در اشتغال و حفظ فرهنگ بومی محلی موثر بود.


1397/10/01
23:42:54
5.0 / 5
4398
تگهای خبر: زمین , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
شمال برگ shomalbarg