شمال برگ ShomalBarg.ir
شهردار رشت:

۱۲ دی یك برند جهانی است

۱۲ دی یك برند جهانی است

به گزارش شمال برگ ایسنا/گیلان شهردار رشت 12 دی را یك برند جهانی دانست و اظهار داشت: امروز یك شهر تك هسته ای به نام «رشت» داریم و امكانات محلات پاسخگوی نیازهای ما نیست.


ناصر حاج محمدی امروز در نشست علمی رشت پژوهی كه به مناسبت ۱۲ دی، روز رشت در پژوهشكده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد، روز رشت را یك برند جهانی دانست كه نشان دهنده جایگاه این شهر در مجامع علمی و ادبی ملی و بین المللی است و اظهار نمود: كمتر شهری صاحب یك روز به نام خود است.
وی با اشاره به معرفی رشت بعنوان شهر خلاق خوراك شناسی از طرف یونسكو، اضافه كرد: موقعیت جغرافیایی، اقلیم، وجود جنگل ها و مراتع و دشت های بی نظیر، كشاورزی منحصر به فرد و وجود سرآمدان علمی و ادبی استان گیلان و شهر رشت را ویژه كرده و عبور جاده ابریشم و فعالیت راه آهن در بندر پیربازار در ۱۵۰ سال پیش گواهی بر ظرفیت های تجاری و كشاورزی و فرهنگی و ژئوپلیتیك این منطقه است.
شهردار رشت، گیلان را نقطه عطف ارتباط بین ایران و كشورهای حوزه اوراسیا دانست و اظهار داشت: در سده پیش محله معنای واقعی خودش را داشت، اما امروز یك شهر تك هسته ای به نام «رشت» داریم و امكانات محلات پاسخگوی نیازهای ما نیست.
حاج محمدی، رشت را یك شهر با یك محله دانست و افزود: مردم برای گذران اوقات فراغت و انجام امورات خود به مركز شهر بازگشت می كنند و پس با ترافیك سنگین مواجه هستیم پس مشكلاتی كه امروز رشت با آنها دست و پنجه نرم می كند زاییده یك سال و دو سال و ۱۰ سال نیست، بلكه مشكلات سال هاست كه روی هم انباشه شده و به محیط زیست فشار می آورد.
وی با اشاره به اینكه رشت باید الگوی محیط زیست باشد، عنوان كرد: ۳۵ سال مستقیما زباله شهر را در جنگل سراوان بعنوان بهترین نقطه ایران دفن كردیم و فاضلاب را به داخل رودخانه ها ریختیم؛ در صورتیكه تاریخ شهر رشت بین دو رودخانه زرجوب و گوهررود شكل گرفته است.
شهردار رشت با اشاره به اینكه استان گیلان و شهر رشت با فرهنگ ترین مردم را در خود جای داده است، اشاره كرد: وضعیت ترافیكی و زیست محیطی امروز رشت نتیجه یك دوره تاریخی صد ساله از زمان تاسیس بلدیه در سال ۱۲۸۶ است. در آن زمان شهر رشت به زیبایی ساخته شد و الان ما باید به آیندگان پاسخ دهیم.
حاج محمدی، شهر رشت را نهمین شهر بزرگ كشور دانست و تصریح كرد: متاسفانه در حوزه حمل و نقل و ترافیك، میدان سازی و نماسازی، كف سازی خیابان ها، معابر و پیاده روها، زباله و پسماند، محیط زیست و فاضلاب و... عملكرد خوبی نداریم.
وی با اشاره به اینكه رشت در سطح گسترش یافته و از فضا استفاده نكرده ایم، اظهار داشت: اگر همه امكانات را در مركز شهر متمركز نكنیم و محلات را توانمند سازیم، دیگر با مهاجرت نیروی مولد به شهرها و حاشیه نشینی و گسترش شهر مواجه نخواهیم بود.
شهردار رشت این شهر را نیازمند نقشه راه و اعتبار دانست و اشاره كرد: باید با سرمایه گذاران آشتی نماییم تا علاوه بر رفع مشكل اشتغال، به حفظ محیط زیست كمك نماییم.




منبع:

1398/10/11
23:36:32
5.0 / 5
4699
تگهای خبر: پسماند , حمل و نقل , رشت , كشاورزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
شمال برگ shomalbarg