شمال برگ ShomalBarg.ir

چگونه تنگی نفس خاك مازندران برطرف می شود؟

چگونه تنگی نفس خاك مازندران برطرف می شود؟

شمال برگ: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینكه در كشت هایی همچون شبدر، كاهو و غیره كه ریشه در خاك دارند، هوا به داخل خاك ورود و خروج می كند كه این امر در تنفس بیشتر خاك كمك كار است، خاطرنشان كرد: در اراضی كه زهكشی شده به علت خروج گاز متان، تنفس خاك راحت تر صورت می گیرد.


همت الله پیردشتی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به شیوه استفاده از اراضی شالیزاری برنج بعد از برداشت محصول، اظهار نمود: اراضی شالیزاری به دو دسته غرقاب و خشك تقسیم می شوند كه بر مبنای نوع تقسیم صورت گرفته می توان از آن بعد از برداشت برنج بهره برد. بعنوان مثال در اراضی شالیزاری كه غرقاب نیستند می توان محصولاتی چون كلزا، شبدر، باقلا، كاهو، اسفناج و سبزیجات كشت كرد و یا در اراضی كه غرقابی هستند، بهترین پیشنهاد برای اینگونه اراضی شالیزاری، زهكشی این زمین هاست.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینكه با زهكشی، می توان آب موجود در اراضی شالیزاری را در آب بندان و یا تالاب ها برای زمان كم آبی در تابستان آینده ذخیره كرد، اظهار داشت: زمانی كه آب در داخل خاك نباشد بهترین زمان برای تنفس خاك است.
وی با اشاره به اینكه كشت هایی مانند شبدر و خانواده باقلا، محصولاتی هستند كه اكسیژن تثبیت می كند و به خاك انرژی می دهد، تصریح كرد: كشت این محصول ها به افزایش مقاومت خاك می انجامد و اگر این اتفاق نیفتد در بلندمدت خاك فرسایش می یابد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی ساری در پاسخ به این سوال كه چه زمانی خستگی زمین اتفاق می افتد، اضافه كرد: خستگی زمین زمانی اتفاق می افتد كه به وسیله برخی محصول ها، از خاك بهره كشی صورت گیرد.
پیردشتی به شخم زمستانه اراضی شالیزاری اشاره و تصریح كرد: اگر شخم زمستانه باعث فرسایش خاك شود نباید صورت بگیرد، این امر در مناطق بارانی به هیچ عنوان سفارش نمی گردد چون كه بافت خاك را به هم می زند.
وی با اشاره به اینكه شخم زمستانه برای مبارزه با آفات و كرم ساقه خوار سفارش می شود، اظهار داشت: در مناطقی كه یخ آب وجود دارد، شخم زمستانه می تواند باعث از بین رفتن آنها شده و خاك تقویت می گردد هرچند باید به میزان فرسایش خاك هم اشاره نمود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینكه در اراضی شیب دار فرسایش به شدت بیشتر از اراضی مسطح است، اظهار نمود: در این اراضی بیشتر باید كشت به صورت درختكاری صورت بگیرد همینطور در بین آنها كشت گیاهان زراعی در دستور كار باشد تا از افزایش فرسایش جلوگیری شود.
پیردشتی با اشاره به اینكه در آماده سازی اراضی شالیزاری باید به منطقه، نوع خاك و شرایط موجود توجه داشت، خاطرنشان كرد: آماده سازی اراضی كشاورزی با عنایت به نكات گفته شده زمان مشخصی ندارد اما بعنوان مثال شبدر یك ماه قبل از كاشت برنج می تواند به خاك برگردانده شود و بعنوان یك ماده آلی بشمار می رود.



1397/08/21
18:48:38
5.0 / 5
4570
تگهای خبر: زمین , ساری , كشاورزی , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
شمال برگ shomalbarg