شمالبرگ ShomalBarg.ir
به بهانه رضایت افكار عمومی؛

اقدامات غیرمهندسی بعد از سیل ممنوع!

اقدامات غیرمهندسی بعد از سیل ممنوع!

به گزارش شمال برگ عضو هیئت علمی گروه كشاورزی دانشگاه پیام نور مازندران اظهار داشت: اقدامات غیرمهندسی بعد از سیل به بهانه رضایت افكار عمومی است.


بابك مومنی در گفتگو با خبرنگار ایسنا، در مورد مساله سیل و جلوگیری از آن در سطح استان، اظهار نمود: مبحث سیل و مدیریت آن قبل از انكه به اقدامات و حل مشكلات سیل زدگان و نقاط سیل زده ختم شود به مدیریت سیل پیش از حادثه و اقدامات مدیریتی و مهندسی سیل و همینطور علم مدیریت سیلاب برمی گردد.
وی با اشاره به اینكه گرفتار فراموشی نسبت به پدیده سیل شده ایم، خاطرنشان كرد: شیوه محاسباتی غلط، شرایط جدید و بهم ریختگی وضعیت طبیعی طبیعت، تغییر اقلیم به وجود آورده است و در این میان پدیده سیل به دست فراموشی سپرده شده و گمان می نماییم كه وقوع سیل برای بار چندم دور از انتظار است.
عضو هیئت علمی گروه كشاورزی دانشگاه پیام نور ساری با اشاره به اینكه پدیده سیل مقوله ای دور از انتظار نیست، اظهار داشت: فكر این مهم كه سیل پدیده ای نادر و امكان دارد تا ۱۰۰ سال آینده هم رخ ندهد، فریبی بیش نیست چونكه شرایط تغییر كرده و شاهد سیل در استان های همجوار و مازندران بوده ایم، همینطور در كمتر از ۲۰ سال دو سیل سهمگین آق قلا را با مشكل مواجه كرده است.
وی با طرح این سوال كه برنامه ریزی كلان در جهت مدیریت سیل چیست، اضافه كرد: برخوردی كه با مبحث نتایج سیل داشتیم نیازمند دقت نظر جدی است و اینكه اقدامات انجام شده خیلی شفاف نبوده و اصلاحات در وضعیت شرایط مهندسی شهری و روستایی ما صورت گرفت.
عضو هیئت علمی گروه كشاورزی دانشگاه پیام نور ساری افزود: سیل در مازندران یك پدیده غیر متعارف نیست و در این راستا اقدامات اصلاحی انجام شده به لحاظ مهندسی دقیق نبوده و یا صرفاً تسكینی برای مردم بوده است.
مومنی با اشاره به اصلاح سردهنه های كشاورزی بعد از تخریب سیل خاطرنشان كرد: اقدامات عمرانی كه انجام می دهیم كافی نبوده، به صورتی كه در سر دهنه های زراعی در سوادكوه، میاندرود، ساری و قائمشهر، تخریب شد و اگر روش های مناسب مدیریت آب بندان ها را نداشتیم نظام تنظیم آب به هم ریخته و حتی ممكن بود با خطر چالش كم آبی در مازندران مواجه شویم.
وی خاطرنشان كرد: آیا به مساله ساختگاه این سازه های توجه می شود یا خیر، به صورتی كه در همان محل كه سازه ها در گذشته ساخته شده و توسط سیل تخریب شد، بازسازی در حال انجام می باشد و باید گفت شاید این امر تنها برای رضایت افكار عمومی است به صورتی كه وقتی میدانیم این سازه در راه سیل قرار دارد و ساخت مجدد آن در همان نقطه چه معنایی می تواند داشته باشد.
عضو هیئت علمی گروه كشاورزی دانشگاه پیام نور ساری بیان كرد: با تغییر جانمایی سازه ها می توان خطر تخریب آنها در سیل های بعدی را كم كرد و این مورد اساسی و جدی است، به صورتی كه تغییر شكل و ظرفیت آب گذاری در پل ها امری ضروری می باشد و باید در نظر گرفته شود.
مومنی با تاكید بر اینكه در ساخت سازه های زراعی نباید مهندسی را فدای افكار عمومی كرد، افزود: در ساخت سازه های مقاوم تر در مكان های بسیار ضروری كه امكان جایگزینی آن وجود ندارد باید در دستور كار قرار گیرد تا خسارت احتمالی به حداقل كاهش یابد؛ در هر صورت باید گفت نگرش غیر مهندسی نگران كننده است.


جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رودخانه ها
وی در مورد مدیریت رودخانه های اصلی استان هم تصریح كرد: آب منطقه ای استان مطالعات رودخانه ها را در دستور كار قرار دارد و آزادسازی حریم رودخانه ها رابه صورت جدی پیگیر است و از این به پس از ساخت و ساز در حریم رودخانه ها جلوگیری می كنند.


عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ساری
وی خاطرنشان كرد: در حریم سیاهرود بخش عمده ای از بستر رودخانه سیاهرود در معرض تجاوز قرار گرفته كه اگر دستگاه اجرایی توان بازپس گیری آنرا ندارد باید دستگاه های نظارتی وارد شوند چونكه با پایش انجام شده، آزادسازی در بستر رودخانه ها چشم گیر نیست.
مومنی اظهار نمود: برخی مسیرهای انتقال دهنده مورد تصرف افراد خاص و سودجو قرار گرفت، به صورتی كه این امر در شهرستان سیمرغ كه كانون اصلی سیل بود هم دیده شده است و باید این آزادسازی صورت گیرد تا حریم رودخانه به دامن طبیعت برگردد.
وی اظهار داشت: یكی علل اصلی كه در مناطق بین حوزه ای و خارج از شهر خسارت سیل بیشتر بود، این است كه توان و نفوذ خاك در جریان روی آب مانده منجر گردید به صورت دائم خاك های استان مازندران در شرایط فوق اشباع قرار گیرند.
عضو هیئت علمی گروه كشاورزی دانشگاه پیام نور ساری تصریح كرد: در طول سال های متمادی در زمستان ها هم آب در سطح های افقی رها می شود و اگر اجرای طرح زهكشی استان جدی گرفته نشود ضریب تولید محصول با افت جدی مواجه خواهد شد.
مومنی اضافه كرد: خاك به علت اشباع شدن از آب تهویه مناسبی نداشته و در شرایط جریانات سیلابی و بارش های زمستان توان جذب نفوذ عمقی آب را نخواهد داشت و بار دیگر گرفتار خسارت خواهیم شد، اصلاح زهكشی لزوم جدی استان مازندران است و مسؤلان عالی استان باید به این مهم توجه نمایند، همینطور در كشاورزی استان اصلاح شبكه زهكشی امری ضروری به نظر می آید.



1398/07/19
23:05:52
5.0 / 5
4401
تگهای خبر: تولید , ساری , كشاورزی , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
شمال برگ shomalbarg