شمالبرگ ShomalBarg.ir
مدیرعامل شركت آب منطقه ای گیلان خبر داد:

بهره برداری از 14 سد گیلان تا آخر برنامه ششم توسعه

بهره برداری از 14 سد گیلان تا آخر برنامه ششم توسعه

شمال برگ: مدیرعامل شركت آب منطقه ای استان گیلان اظهار داشت: تا آخر برنامه ششم توسعه 14 سد در دست راه اندازی گیلان به اتمام می رسد و مورد بهره برداری قرار می گیرد.


به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، كاظم لطفی در جریان سفر خود به شهرستان مرزی بندر آستارا و بازدید از سد در دست راه اندازی ملاهادی و رودخانه مرزی آستاراچای، در نشست خبری با اصحاب رسانه كه در هتل بین المللی اسپیناس برگزار شد، اظهار نمود: هم اكنون با تغییر اقلیم در كره زمین مواجه هستیم و در همین راستا ایران، تركیه و مصر در تهدید كم آبی قرار دارند.
وی با اشاره به اینكه ایران در حوزه آب شكننده تر از سایر كشورها است، افزود: وضعیت آب در استان گیلان به شكل متمركز در مركز قرار دارد و این رویه باید تغییر كند. باید بگوئیم كه نمی گردد استان را فقط با سد سفیدرود مدیریت كرد.
وی با اشاره به اینكه 4 میلیارد مترمكعب آب ورودی به سد سفید رود پس از 40 سال به 2.5 مترمكعب و بعد از 50 سال به یك ملیارد و 600 میلیون مترمكعب كاهش یافته است، اضافه كرد: حوزه سفیدرود از 8 استان تأمین و حجم آن هر روز كوچكتر می گردد كه با عنایت به وضعیت كم آبی در استان، در تهدید هستیم.
لطفی با تاكید بر اینكه برای خروج از بحران از سال 95 نهضت سدسازی در گیلان شروع شده است، توضیح داد: 54 رودخانه جاری داخل حوزه گیلان داریم كه می توانیم با راه اندازی سدهای متفاوت تهدیدات را خنثی نماییم.
وی به بعضی از سدهای در دست راه اندازی در استان اشاره نمود و اظهار داشت: سد فومن ساخته شد و به بهره برداری رسید و سد ملاهادی آستارا با 20 درصد پیشرفت، سد لاستیكی كرگانرود تالش، سد شفارود با 44 درصد پیشرفت، سد ماسال، سد صومعه سرا با 30 درصد پیشرفت، سد لاسك، سدفخرآباد رشت با 50 درصد پیشرفت، سدبیجار با 88 درصد پیشرفت، سدباغبانان لنگرود با 80 درصد پیشرفت، سد پل رود برای رودسر و املش با 68 درصد پیشرفت بعد از تكمیل یكی بعد از دیگری آبگیری می گردد.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای گیلان با اشاره به اینكه تا آخر برنامه ششم توسعه 14 سد در استان به اتمام می رسد و مورد بهره برداری قرار می گیرد، افزود: هم اكنون بالغ بر 3 هزار نیرو در كارگاه های سدسازی گیلان مشغول بكار هستند كه بخش عظیمی از اشتغال استان را مدیریت می كند.
وی تصریح كرد: حفاظت از منابع آب های سطحی به لحاظ كیفی و كمی در استان انجام شده است و سدهای در دست استان 98 درصد از آب شرب شهرهای استان را تأمین خواهد نمود.
كاظم لطفی در بخش پایانی سخنان خود به چاه های عمیق استان اشاره نمود و اضافه كرد: در گیلان 60 هزار چاه عمیق و نیمه عمیق داریم كه 600 میلیون مترمكعب آب شرب، خدماتی، صنعتی و كشاورزی را تأمین می كنند.



1397/08/14
13:13:35
5.0 / 5
4562
تگهای خبر: آستارا , خدمات , رشت , زمین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
شمال برگ shomalbarg