شمال برگ ShomalBarg.ir

صنایع دستی كه در مازندران اخیرا نشان ملی را دریافت كرده اند

صنایع دستی كه در مازندران اخیرا نشان ملی را دریافت كرده اند

شمال برگ: مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از دریافت گواهی نشان جغرافیایی ملی در 5 رشته صنایع دستی اطلاع داد.


به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، سیف الله فرزانه از جاجیم آلاشت، لاك تراشی مازندران، سفال سلیم آباد، گلیچ هزار جریب و گلیمچه متكازین بعنوان رشته های دارای نشان جغرافیایی ملی یاد كرد و اظهار داشت: نشان جغرافیایی ملی در واقع شناسه ای است كه بر روی كالاهایی كه دارای یك منطقه جغرافیایی خاص هستند و یا كیفیت و شهرت آن بواسطه یك منطقه جغرافیایی بكار می رود گذاشته می گردد.
وی خاطرنشان كرد: این در واقع برند سازی جغرافیایی برای رشته های صنایع دستی است و این علامت تجاری یا نشان ملی است كه به دارنده آن این امكان را می دهد كه تولید و فروش انحصاری آنرا در اختیار بگیرد.
فرزانه با اشاره به اینكه ثبت نشان جغرافیایی ملی به شكلی حفظ و حراست از محصولات بومی و منطقه ای به شمار می آید، خاطرنشان كرد: رشته های مختلف صنایع دستی در مازندران وجود دارد كه دارای شاخص های ویژه بومی و منطقه ای است كه می تواند شناسه خوبی برای معرفی روستا یا شهر محل تولید یا عرضه اش باشد و در صورت توسعه به مقصدی برای سفر تبدیل گردد.
وی از معرفی رشته صنایع دستی جهت دریافت نشان جغرافیایی تا سقف دو رشته در طول یك سال عنوان كرد: نشان جغرافیایی ملی تنها در قالب تعاونی ثبت می گردد و هنرمندان می توانند در هر رشته ای كه فعالیت دارند پس از تشكیل تعاونی مدارك مورد نیاز را به معاونت صنایع دستی اداره كل ارسال نمایند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از بازاریابی جهت فروش صنایع دستی بعنوان مهمترین مسئله در رونق صنایع دستی و هنرهای سنتی اشاره نمود و خاطرنشان كرد: رشته های شاخصی در مازندران وجود دارد؛ دریافت 48 نشان ملی و 12 نشان یونسكو توسط هنرمندان و صنعتگران مازندران در رشته های مختلف صنایع دستی نشان دهنده قابلیت بالای این هنر-صنعت ملی برای برنامه ریزی اقتصادی بخصوص در زمینه صادرات دارد.
فرزانه با اشاره به اینكه حفظ فرهنگ و ارزش های فرهنگی وظیفه همه دستگاه های اجرایی می باشد، تصریح كرد: حفظ صنایع دستی حفظ بخش از فرهنگ بومی و ملی كشور است و هیچ مكانیسمی غیر از رونق تولید و فروش آن نمی تواند زمینه حفظ و احیای آنرا فراهم آورد و اختصاص اعتبارات هدایای دستگاه های اجرای به خرید صنایع دستی بومی استان می تواند به رونق تولید و فروش صنایع دستی بومی استان كمك شایانی كند.



1397/08/13
12:36:36
5.0 / 5
4380
تگهای خبر: رشت , زمین , فروش , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
شمال برگ shomalbarg