شمالبرگ ShomalBarg.ir

تقدیر از احمد سمیعی گیلانی

تقدیر از احمد سمیعی گیلانی

شمال برگ: مراسم تقدیر از احمد سمیعی گیلانی در اولین جایزه ادبیات و دستور زبان فارسی استاد فرض پور ماچیانی برگزار گردید.



به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، این چهره پیشكسوت زبان و ادبیات فارسی در آیین اولین جایزه ادبیات و دستور زبان فارسی استاد فرض پور ماچیانی كه در مجتمع خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد، با اشاره به آشنایی خود با استاد فرض پور از دوران تدریس در دانشگاه گیلان، اظهار نمود: فرض پور همچون كسانی است كه فقط معلومات نداشت، بلكه از هنر و استعداد برخوردار بود.

او استاد فرض پور را اهل قلم دانست و اضافه كرد: خیلی از افراد همه مدارج مقاطع تحصیلی را پیموده اند، اما اهل قلم نیستند و تنها معلومات دارند و پس از مدرك گرفتن مشغول خواندن و كسب تجربه نشده اند و در همان سطح فارغ التحصیلی باقی مانده اند.

سمیعی گیلانی كه از او با عنوان «پدر ویراستاری نوین ایران» یاد می گردد با اشاره به اینكه خواندنی ها را باید خواند، خاطرنشان كرد: مقالات حاصل كار، تلاش، پژوهش و تجربه افراد است و اگر این مقالات را بخوانیم در تجارب و افكار سهیم خواهیم شد. متاسفانه كمتر كسی وجود دارد كه در رشته خودش مقالات دیگران را بخواند، در حالیكه تازه ترین دستاوردها ابتدا در مقالات منعكس می شود؛ نه در كتاب ها.

او با تاكید بر اینكه از طریق خواندن می توان اهل قلم و اهل علم را شناخت، اظهار داشت: به پیشنهاد بنده فصلنامه ای تحت عنوان «بازخوان» در فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر می گردد. در این مجله به جمع آوری مقالات منعكس شده در سایر مجلات كه در رابطه با حوزه زبان و ادب فارسی است، می پردازیم بنابراین سفارش می كنم خواندنی ها را بخوانید و شریك معلومات، فكر و تجربه افراد شوید.

سمیعی گیلانی خواندن داستان و رمان را تبدیل شدن از یك انسان به صد انسان دانست و تصریح كرد: امروزه فضای مجازی به معلومات نسل جوان وسعت بخشیده است بنابراین استادان رشته زبان و ادب فارسی با سوالاتی مواجه خواهند شد كه دور از انتظار است و كار سختی در تدریس دارند.

او با اشاره به اینكه استاد فرض پور شیرین می نوشت و می دانست چه چیزی را كجا بنویسید، متذكر شد: فرض پور به دستور زبان بسیار توجه داشت، اما متاسفانه هنوز دستور زبان فارسی جامع نداریم. البته یك مجله دستور زبان در فرهنگستان موجود است كه بیشتر زبان شناسی است تا دستور. كسی كه دستور می نویسد حتما باید زبان شناسی خوانده باشد؛ این در شرایطی است كه دستور سنتی ما با دستور زبان شناسی فرق می كند.

این استاد پیشكسوت زبان و ادبیات فارسی دستور زبان را برپایه زبان تلفظی و شنیداری دانست؛ نه زبان مكتوبی و خاطرنشان كرد: دستور زبان به ما آگاهی می دهد تا به اسرار زبان پی ببریم و آنرا پویا نماییم.

او خواهان تولید ارتباط میان دانشگاه و بیرون دانشگاه شد و اظهار نمود: بزرگان ادبیات همچون ساعدی، اخوان، سهراب، فروغ فرخزاد و شاملو هیچ كدام مقاطع تحصیلی دانشگاه را طی نكرده بودند بنابراین دانشگاه باید با بیرون دانشگاه تعامل داشته باشد و استعدادها و نیازهای جامعه را بشناسد.

سمیعی گیلانی، با اشاره به اینكه دانشگاه باید استاد داشته باشد، تصریح كرد: دانشگاه باید با نیازمندی های جامعه ارتباط روزانه داشته باشد و كتابخانه های ما هر روز كتاب های تازه در خود جای دهند تا به پویایی برسیم.


1397/08/11
00:04:16
5.0 / 5
4631
تگهای خبر: رشت , گیلان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
شمال برگ shomalbarg