شمالبرگ ShomalBarg.ir

ثبت یازده آئین عاشورایی گیلان در لیست میراث معنوی كشور

ثبت یازده آئین عاشورایی گیلان در لیست میراث معنوی كشور

به گزارش شمال برگ مدیر كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اظهار داشت: یازده آئین عاشورایی گیلان در لیست میراث معنوی كشور ثبت شده است.


به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا- حفظ آیین و سنت های گذشته كه ریشه در باورها و اعتقادات جامعه دارند، همواره مورد تاكید است چونكه از هرگونه تحریف و گزند زمانه و مخلوط شدن با باورهای غلط محفوظ می مانند.
آئین های محرم و فرهنگ عاشورا یكی از مهمترین رویدادهای حوزه اجتماعی و مذهبی است كه سطوح مختلفی را تحت نفوذ قرار می دهد، چونكه از جنبه های دینی و معنوی، آداب و رسوم تاریخی و فرهنگ مشاركتی در جامعه است.
شهرود امیر انتخابی مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اظهار داشت: یازده آئین عاشورایی گیلان در لیست میراث معنوی كشور ثبت شده است و خیلی از آنها نیز ثبت نشده و همچنان هرساله در این استان برگزار می شود، و این نشان از عشق وافر مردم این استان به سالار شهیدان دارد.
وی ادامه داد: از علم بندی ماسوله و تشت گذاری در اسالم و آستارا گرفته تا چهل منبر و كرب زنی لاهیجان و تعزیه دیلمان و ضیابر، همه و همه میراث به جامانده از نیاكانی است كه عشق به دوده (ع) وامام حسین (ع) را در دل داشتند و این عشق را به نسل های پس از خود منتقل كردند تا امروز نیز همچون سال های پیشین و حتی قرن های گذشته، شور عزای امام حسین(ع) در هر نقطه از این استان برپا شود.
انتخابی بر حفاظت و پاسداشت این آیین های باارزش مذهبی در سراسر گیلان اصرار كرد و اظهار داشت: مستندسازی و ثبت مراسم و سنت های مذهبی استان در لیست میراث معنوی كشور با اهتمام بیشتر ادامه می یابد.





منبع:

1398/06/20
13:01:10
5.0 / 5
4381
تگهای خبر: آستارا , حفاظ , صنایع , گیلان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
شمال برگ shomalbarg