شمالبرگ ShomalBarg.ir
سرپرست معاونت آموزشی - پژوهشی پژوهشكده محیط زیست خبر داد

اجرای طرح مدیریت زیست بومی در تالاب امیركلایه

اجرای طرح مدیریت زیست بومی در تالاب امیركلایه

به گزارش شمال برگ سرپرست معاونت آموزشی - پژوهشی پژوهشكده محیط زیست جهاد دانشگاهی از اجرای طرح مدیریت زیست بومی، طرح آموزش و آگاهی رسانی عمومی CEPA برای تالاب امیركلایه توسط پژوهشكده جهاددانشگاهی اطلاع داد.


نیلوفر عابدین زاده در گفتگو با ایسنا، با بیان این خبر اظهار داشت: كم توجهی به وضعیت تالاب ها در روند توسعه، این اكوسیستم های پرارزش را در خیلی از نقاط دنیا با چالش های جدی مواجه ساخته است و اثرات این روند تخریبی بر زندگی انسان ها و تنوع زیستی، خیلی از كشورها را بر آن داشته است تا با تدابیر بازدارنده یا كاربرد شیوه های جدید مدیریتی در دستیابی به توسعه پایدار نسبت به حفاظت و احیا تالاب ها اقدام نمایند.
وی ادامه داد: حفظ و احساس مسئولیت نسبت به این زیستگاه های طبیعی وظیفه یك سازمان مستقل نیست بلكه تك تك افراد باید نسبت به زیست بوم های طبیعی حساس، آگاه و مسئول باشند.
عابدین زاده افزود: ازاین رو افزایش آگاهی عمومی و حساس سازی جوامع و ذینفعان محلی بگونه ای كه مردم بعنوان حامیان مهمی برای تصمیمات، سیاست گذاری ها و همینطور حفظ اكوسیستم های طبیعی باشند، می تواند به حفظ و بازسازی آن كمك نماید، این آگاهی هر چقدر نهادینه تر و خود جوش تر باشد امید بیشتری برای پایداری وجود دارد.
وی خاطرنشان كرد: این پروژه با همكاری دولت ایران، صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) از سال ۲۰۰۵ كار خویش را شروع كرد و سازمان حفاظت محیط زیست ناظر بر اجرای طرح است و تابحال برای ۳۰ تالاب كشور، تصویب و اجرا شده است.
سرپرست معاونت آموزشی - پژوهشی پژوهشكده محیط زیست جهاد دانشگاهی، اظهار داشت: در استان گیلان جهت اجرای ماده ۱۸۷ قانون برنامه پنجم توسعه كشور در جهت مدیریت جامع مناطق تالابی كشور و برنامه عمل ملی حفاظت و احیاء تالاب های بحرانی و خسارت دیده، طرح مدیریت زیست بومی و طرح آموزش و آگاهی رسانی عمومی CEPA برای تالاب امیركلایه توسط پژوهشكده جهاددانشگاهی در دستور كار قرار گرفته است.
عابدین زاده تصریح كرد: مدیریت جامع تالاب های كشور، در واقع یك سند مرجع جهت تحلیل شرایط كنونی تالاب و چشم اندازی از وضعیت بلندمدت آن بوده و ابزاری برای تحلیل عملكردهای زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی تالاب و اولویت بندی اهداف است.
وی اظهار داشت: آموزش، افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در صورتیكه منجر به تغییر نگرش و باور و در نهایت رفتار ذینفعان شود، كارآمد بوده و منجر به بهبود شرایط خواهد شد. بر همین مبنا داشتن برنامه ای جامع و هدفمند و پایش و ارزشیابی اثربخشی فعالیت های آموزشی و مبادله اطلاعات در مورد حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب در این راستا ضروری می باشد.




1398/05/18
16:32:55
5.0 / 5
4195
تگهای خبر: حفاظ , گیلان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
شمال برگ shomalbarg