شمالبرگ ShomalBarg.ir
بی خانمانی موسسه ساماندهی سگ های ولگرد در ساری

بهشت چیتا جهنم شد

بهشت چیتا جهنم شد

شمال برگ: در حالی مردم و منابع محلی روستای سنگ تراشان ساری نسبت به وجود كمپ جمع آوری سگ های ولگرد اعتراض دارند، بنابر استنادات، این مكان دارای مجوزات قانونی می باشد و شهرداری بعنوان متولی این امر باید پاسخگوی اعتراض های مردمی باشد.


مبحث جمع آوری سگ های ولگرد در خیابان های شهرهای استان مازندران مدتی است كه نقل محافل شده؛ سگ هایی كه در گوشه و كنار شهرها پرسه می زنند و در بعضی موارد منجر به صدمه دیدن تعدادی از مردم شدند. با انتشار اخبار و تصاویری در خصوص صدمه های زیست محیطی این حیوانات برای شهروندان در فضای مجازی مسئولان استانی و شهرستانی را بر آن داشت تا محلی برای جمع آوری و نگهداری سگ های ولگرد تولید كنند.
در شهرستان ساری هم به كمك شهرداری ساری، اداره محیط زیست مازندران و دادستان پیشین مركز استان، زمینی در" بالادزا" از توابع شهرستان ساری در اختیار موسسه ای قرار گرفت تا سگ های ولگرد جمع آوری و به آن مركز برده شود؛ تصمیم بر آن شد تا با تحویل سگ ها به این موسسه ایمنی مردم تأمین شده و سلامت این حیوانات هم مورد بررسی قرار بگیرد و بعد از اقدامات بهداشتی و واكسینه، واگذاری این سگ ها به متقاضیان صورت گیرد.
اما اكنون بعد از مدت 10 ماه از راه اندازی این مكان عده ای از اهالی روستای "سنگ تراشان" ساری با این امر ابراز مخالفت كرده و این مكان را در آلودگی محیط زیست موثر می دانند.
*مخالفت با وجود موسسه نگهداری سگ های غیر طبیعی
حسین شادمند، مسئول ساماندهی و نگهداری سگ ها در ساری با ابراز ناراحتی از شرایط موجود و اعتراضات مردمی نسبت به محل نگهداری سگ ها می گوید: با عنایت به اینكه راه عبوری این موسسه روستایی نبوده و جنگلی است و در خارج از محدوده سنگ تراشان قرار دارد، ابراز مخالفت مردم امری غیر طبیعی است.
وی خاطرنشان می كند: مردم بر ضد موسسه، شكایتی ترتیب داده و به داستان رجوع كردند و دادستان جدید از آنجایی كه اطلاع از شرایط و قوانین قبلی نداشت، با درخواست آنها موافقت و حكم تخلیه را برای ما صادر كرد، اما بعد از پیگیری معاون دادستان كه در جریان واگذاری این زمین برای نگهداری سگ ها بودند این امر به تعویق افتاد.
*شهرداری و محیط زیست ناظر بر تولید موسسه سگ های ولگرد
شادمند می گوید: با عنایت به اینكه موسسه نگهداری سگ های ولگرد از شهرداری مجوز گرفته و همین ارگان هم زمین را در اختیار ما داده است و سازمان محیط زیست هم برای بازگشایی چنین مكانی پای كار بودند، مخالفت عده ۱۰۰ نفری از مردم كه شورا و امام جماعت آن روستا هم در پشتیبانی از این عده برآمدند جای تعجب دارد؛ گرچه دهیاری روستا با این قضیه مشكلی ندارد و تابحال مخالفتی نكرده است.
وی معتقد است: اهمیت مكانی برای نگهداری سگ ها جهت جلوگیری از صدمه رساندن به مردم و همینطور نگهداری از جاندارانی كه مخلوق خدا هستند امری ضروری می باشد و اگر این مكان را هم از دست بدهیم باید در مكان دیگری این امر صورت بگیرد و هرگونه جابجایی امكان دارد اعتراضات عده دیگری كه نزدیك آن منطقه هستند را در برداشته باشد، پس تكلیف چیست؟
مسئول ساماندهی سگ ها در ساری یادآور می شود: با این حال كه ما در منطقه جنگلی این مكان را راه اندازی كردیم و این زمین تحت نظارت و مجوز دادستانی گذشته در اختیار موسسه قرار گرفته است و حتی هیچ راه عبوری روستایی ندارد، اعتراض مردم منطقی و به حق نیست.
وی می گوید: گرچه این عمل منفعت شخصی چندانی به دنبال ندارد اما چه بسا با منحل شدن این قضیه تعداد زیادی از این سگ ها در سطح شهر سرگردان شده و به مردم هم صدمه برسانند، كما اینكه در شهرستان آمل نمونه هایی از این موارد مشاهده شد.
* حكایت تشكیل موسسه ساماندهی سگ های ولگرد
شادمند در مورد نحوه گروه پشتیبانی از حیوانات یادآور می شود: بطور قطع تشكیل این گروه یك باره صورت نگرفت؛ هر كدام از ما در نقاط مختلف شهر بنا به وسع و وقتمان با غذا رسانی به این مخلوقات خدمت می كردیم، در همان غذارسانی ها اعضا همدیگر را پیدا كردند و تصمیم گرفته شد برای غذارسانی بهتر با برنامه ریزی كار شود.
وی می گوید: در قالب یك گروه غذارسان، كارگروهی مان را شروع كردیم؛ در جریان غذارسانی ها سگ و گربه های صدمه دیده را می دیدیم و برای درمانشان اقدام می كردیم اما گاها نیاز بود روزها "پانسیون شن" صورت گیرد و شاید بازگشت شان به طبیعت با عنایت به معلولیت و بیماری امكان پذیر نبود كه كار را كمی دشوار می كرد.
مسئول ساماندهی سگ ها در ساری تصریح می كند: در سال 92 تصمیم گرفتیم مكانی را برای این كار اختصاص بدهیم و به دنبال فضایی برای اینكار گشتیم تا بالاخره زمینی نزدیك شهر قائمشهر پیدا شد، سپس با كمك دوستان گروه، نقاهتگاه بنا شد و به یاد اولین توله سگی كه برای درمان "جرب" به نقاهتگاه منتقل شد، اسم آن مكان "بهشت چیتا" نامگذاری شد.
وی می گوید: در تمام مدت فعالیت نقاهتگاه به دنبال همراه كردن ارگان های دولتی و خصوصی بودیم كه در این میان با همكاری شهردار ساری كه از حامیان این حركت بودند هیچ گونه كشتاری از حیوانات در ساری انجام نشد و این برگ برنده ای برای ما و این مخلوقات خدا بود. از آن جایی كه زمین نقاهتگاه در حوزه شهرداری قائمشهر بوده مجبور شدیم باردیگر به دنبال زمینی در حوزه شهر ساری باشیم؛ البته "نقاهتگاه چیتا" هنوز هم پابرجا می باشد و ما با ثبت شركت" افق امید فرشتگان میهن" در ساری كار ساماندهی سگ ها را شروع و با شهرداری قرارداد بستیم.
شادمند خاطرنشان می كند: ابتدا در روستای "گله دون" در حوالی شهرستان ساری كار ساخت نقاهتگاه را شروع كردیم اما به علت كوچك بودن زمین مجبور به تخلیه شدیم، جایگاه بعدی ما، روستای سنگتراشان و یك مرغداری مخروبه بود اما بعد از چند ماه با تهدید اهالی روستا مجبور به تغییر مكان شدیم؛ این دفعه به روستای "كردخیل" نقل مكان كردیم، باز هم ساختیم و باز هم اهالی روستا آغاز به آزار و تهدید كردند و باردیگر خانه به دوش شدیم.
وی تصریح می كند: دیگر ناچار از شهرداری زمینی را برای این كار طلب كردیم تا مجبور به جابه جایی نباشیم؛ با رایزنی های مختلف و تلاش های شبانه روزی و نظر مساعد ارگان های متفاوت با دستور دادستان وقت، بالاخره زمینی در جنگل "سكوتپه" ساری به نقاهتگاه اختصاص داده شد و با كمك شهرداری و حامیان گروه دوباره نقاهتگاه را از نو ساختیم.
شادمند در مورد مكان جغرافیای نقاهتگاه می گوید: زمینی در مركز جنگل كه هفت كیلومتر جاده جنگلی از ابتدای روستای سنگتراشان تا آن جا فاصله بوده و به صورت هوایی هم دو كیلومتر با روستای مذكور فاصله دارد.
وی ادامه می دهد: بعد از راه اندازی نقاهتگاه و جمع آوری سگ ها از خیابان و انتقالشان به این مركز، متاسفانه بارها با اعتراض، ضرب و شتم و حتی تخریب اموال نقاهتگاه از جانب اهالی روستا رو به رو شدیم تا این دفعه هم طعم خانه به دوشی را تجربه نماییم.
*موسسه ساماندهی سگ های ولگرد در ساری كاملا قانونی است
محمود رحیمی، معاون خدمات شهری شهرداری ساری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباره نحوه فعالیت موسسه جمع آوری سگ ها در ساری می گوید: زمین موسسه ساماندهی سگ ها متعلق به شهرداری ساری بوده كه به صورت پیمانكاری در اختیار این مركز قرار گرفته است. هم اكنون مكان موسسه " افق امید فرشتگان میهن" در منطقه بالای جنگل قرار داشته و هیچ راه روستایی هم ندارد، اما مردم ظاهرا معترض هستند و مشكلاتی را هم برای موسسه به وجود آوردند.
معاون خدمات شهری شهرداری ساری می گوید: این موسسه دارای مجوز رسمی از دادستان پیشین مركز استان و همینطور محیط زیست بوده و كاملا قانونی در حال فعالیت است.
دادستان قبلی مركز استان به این موسسه مجوز جمع آوری سگها را داده و همینطور از محیط زیست هم مجوز دارد.
رحیمی تصریح می كند: بعد از دریافت مجوزهای قانونی، شهرداری زمینی را در اختیار موسسه برای ساماندهی سگ های ولگرد قرار داد تا چالش تردد این حیوانات در مسیرهای عبور و مرور شهری و روستایی حل شود.
به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، در آن سوی داستان مردم و اعضای شورای اسلامی روستای سنگتراشان ساری نسبت به وجود كمپ سگ های ولگرد نارضایتی خویش را به شیوه های مختلف ابراز كردند به صورتی كه این اعتراض به صورت راهپیمایی، نصب بنر اعتراضی و جمع آوری طومار منجر گردید.
به قول منابع محلی قرار بود این مكان به یك پارك تفریحی تبدیل گردد اما به علت وجود سگ های ولگرد این امر محقق نشد؛ به استناد دستورالعمل كنترل جمعیت سگ های ولگرد، جمع آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مزاحم، مریض و ولگرد از وظایف شهرداری ها است و شهرداری ساری باید تصمیم جدی در این مورد اتخاذ كند كه هم اهالی روستاهای تابعه دچار مشكلات نشوند و هم روند ساماندهی سگ ها به درستی صورت گیرد.
گزارش از راضیه عنایتی، خبرنگار ایسنا




1397/08/01
20:17:30
5.0 / 5
5022
تگهای خبر: خدمات , رشت , زمین , ساری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
شمال برگ shomalbarg