شمال برگ ShomalBarg.ir
درگفت وگو با شمال برگ اعلام شد

استان هایی كه رتبه  اول و دوم رانش زمین را به خود اختصاص داده اند

استان هایی كه رتبه  اول و دوم رانش زمین را به خود اختصاص داده اند

به گزارش شمال برگ مطالعات محققان كشور نشان داده است استان های مازندران و گیلان به ترتیب رتبه های اول و دوم را در رانش زمین كسب كردند، ضمن آنكه آثاری از رانش در مناطقی از تهران مانند دره فرحزاد مشاهده شده است.


دكتر علی بیت اللهی، دبیر كارگروه ملی مخاطرات در گفتگو با ایسنا، استان های "گیلان"، "مازندران" و "لرستان" را از نظر وسعت حوزه های پر شیب جزو استان های ناهموار كشور دانست و اضافه كرد: در مطالعاتی مبادرت به رده بندی استان ها از لحاظ نسبت زمین های پرشیب به كل زمین های استان كردیم و در این رده بندی دو استان "مازندران" و"گیلان" به ترتیب در رتبه های اول و دوم قرار گرفتند و استان "لرستان" رتبه سوم را به خود اختصاص داد.
وی با اشاره به اینكه در این استان ها فرم كوهستانی پرشیب مساحت وسیعی از گستره از اراضی را پوشانده است، افزود: زمانی كه زمین ها پرشیب باشد و دامنه ها از نظر جنس زمین شناسی بگونه ای باشد كه امكان رانش در آنها فراهم باشد، تنها یك عامل تحریك كننده قوی لازم است تا حركت های دامنه ای را تشدید كند.
بیت اللهی، بارندگی های ممتد را همچون عوامل تحریك كننده حركت دامنه ای دانست و خاطرنشان كرد: بارندگی هایی كه در بلند مدت باعث شود توده های خاكی دامنه نرم شود و مقاومت خویش را از دست بدهند، رانش های گوناگونی را به دنبال دارد.
دبیر كارگروه ملی مخاطرات، تعداد رانش های رخ داده در استان مازندران پس از سیل های اخیر را در ۴۰۰ نقطه ذكر كرد و اضافه كرد: این تعداد در استان لرستان به بیش ۱۲۰ نقطه رسید.
وی استان های "گلستان" و "كهگیلویه و بویراحمد" را از دیگر استان های ناهموار كشور نام برد و اظهار نمود: در این استان ها دامنه های خاكی درگیر رانش هستند؛ ولی متأسفانه این رانش ها بیشتر وسعت جمعیتی را تحت تأثیر قرار می دهند، اما در عین حال رانش های زمین در خیلی از مناطق به دور از مراكز جمعیتی رخ می دهد كه چون عاری از جمعیت است، از آن آگاه نمی شویم.
بیت اللهی، "بارندگی زیاد"، "شیب زمین" و "جنس خاك" را ۳ عامل مهم در افزایش حركت های دامنه ای دانست و خاطرنشان كرد: در خیلی از دامنه ها، مراكز جمعیتی روستایی داریم؛ بگونه ای كه حداقل در ۶۰ مورد از روستاهای استان لرستان رانش در اثر "راندگی" گزارش شده و احتیاج به بررسی های دقیق تر دارد، ضمن آنكه در منطقه گالیكش و اطراف مینودشت در استان گلستان گزارش های رخداد پدیده رانش عرضه شده و برای پایدارسازی و احتمالاً جابه جایی بعضی از مراكز جمعیتی احتیاج به ارزیابی های بیشتری است.
وی به رخداد پدیده رانش در تهران اشاره نمود و اظهار داشت: در سال ۱۳۹۵ مطالعاتی را انجام دادیم كه در آن مناطق با رانش رخ داده تعیین محل و جایابی شدند. این مناطق بیشتر در حوالی شیب ها، دره رودها و دامنه های شیب دار است، علاوه بر آن در بعضی از مناطق مانند "دره فرحزاد" آثار رانش مشاهده شده است.
به قول این محقق حوزه مخاطرات، دامنه شیب دار تهران در جاهایی كه دارای خاك های آبرفتی است، مستعد پدیده رانش هستند، به صورتی كه در سال های گذشته رانش زمین در بیشتر از ۲۰۰ نقطه جانمایی شدند.
عضو هیأت علمی مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی در پاسخ به این سوال كه آیا رانش زمین مهارپذیر است یا خیر، اظهار داشت: روش های مهندسی برای پایداری دامنه وجود دارد و می توان با روش های مهندسی چون روش های شمع كوبی، استقامت پی و ایجاد دیوار مبادرت به مهار رانش كرد.




منبع:

1398/03/29
14:59:14
5.0 / 5
4761
تگهای خبر: زمین , گلستان , گیلان , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
شمال برگ shomalbarg