شمال برگ ShomalBarg.ir
در نشست ویژه ریسك آتشفشان دماوند مطرح شد

جمع شدگی ۲۲ میلی متری ایران به علت فشار دو صفحه، ثبت تحولات در پوسته دماوند

جمع شدگی ۲۲ میلی متری ایران به علت فشار دو صفحه، ثبت تحولات در پوسته دماوند

شمال برگ: رئیس اداره ژئودزی و ژئودینامیك سازمان نقشه برداری با تاكید بر اینكه ایران سالانه ۲۲ میلی متر جمع می شود، اظهار داشت: بر مبنای داده های ما تغییرات حركتی در دماوند داریم؛ ولی میزان آن را نمی دانیم.


به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا حمید رضا نانكلی امروز در نشست ویژه ریسك آتشفشان دماوند با عرضه گزارشی از وضعیت ریخت شناسی و تكتونیك دماوند، اظهار داشت: ایران از لحاظ تكتونیكی بین دو صفحه عربی و اوراسیا قرار دارد و صفحه عربی فشار زیادی به ایران وارد می نماید.
وی افزود: كشور ما شاهد پدیده های مختلف تكتونیكی و غیرتكتونیكی است كه بخشی از آن به علت همین فشار روی می دهد.

نانكلی با اشاره به وضعیت پایش پوسته زمین در منطقه دماوند، ظهار كرد: ما ۱۳۰ ایستگاه جی.پی.اس از سال ۸۳ در منطقه فعال كرده ایم كه وضعیت پوسته را رصد می كنند.

عضو كارگروه ملی مخاطرات زلزله، لغزش لایه های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی با اشاره به داده های دستگاه های جی.پی.اس در دماوند، اظهار نمود: این مشاهدات پایش شده و یافته ها نشان دهنده تغییرات شكلی روی پوسته منطقه دماوند هستند، در مناطقی كه شبكه جی.پی.اس تراكم بهتری دارد مانند شمال غرب دماوند یا منطقه البرز با دقت بهتری می توان داده ها را تحلیل كرد.
به گفته وی محاسبات جدید نشان داده است پوسته زمین در ایران به علت فشار صفحه عربی هر سال ۲۲ میلی متر جمع می گردد و در منطقه البرز بخشی از نرخ لغزش گسل ها و كوتاه شدگی پوسته بنابراین است.
نانكلی از اندازه گیری های دقیق در دماوند اطلاع داد و اظهار داشت: بر طبق این اندازه گیری ها ارتفاع قله ۵ هزار و ۶۱۰ كیلومتر و دهانه قله ۱۵۰ در ۱۵۰ به عمق ۲۷ متر است.

وی افزود: همینطور نصب یك شبكه موقت را طراحی كردیم كه فقط برای قله دماوند باشد و داده های آن را در سال های ۹۱، ۹۲، ۹۴ و ۹۶ تحلیل كرده ایم.
این كارشناس زمین شناسی اظهار داشت: یافته های مطالعات نشان داد تغییرات حركتی در دماوند داریم، ولی میزان دقیق آن را نمی دانیم.
وی همینطور با اشاره به برآیند كلی بر مبنای مطالعات اولیه هم اظهار داشت: یك ایستگاه در منطقه پلور داریم كه داده های آن از سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ نشان داده است دماوند به سمت شمال شرق در حال حركت است و در ارتفاع هم ۳ میلی متر بالاآمدگی داشته است.
نانكلی با اشاره به انجام یك تحقیق دانشجویی بر مبنای تكنیك تداخل سنجی راداری هم اظهار داشت: بر طبق این مطالعه منطقه دماوند حدود ۵ میلی متر در قسمت شرقی و حدود ۳ تا ۴ میلی متر نشست داشته است.
وی در انتها نتیجه گیری كرد: از جهت تغییرات پوسته ای می توان گفت تغییرات مفهوم دار و غیرطبیعی در خود قله مشاهده نكرده ایم، ولی باید مستمر پایش شود و ایستگاه های لرزه نگار، شتاب نگار و جی.پی.اس در دماوند نصب شود تا از تحلیل داده های دقیق و چندحوزه ای بتوانیم وضعیت تغییرات پوسته ای در دماوند را بررسی نماییم.




1397/06/27
14:09:36
0.0 / 5
4922
تگهای خبر: زمین , شمال
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
شمال برگ shomalbarg