مازندران به محور لجستیک و تجارت دریایی شمال تبدیل می شود
        
        به گزارش شمال برگ، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد مازندران ضمن اشاره به شروع فعالیت رسمی طی پنج ماه گذشته اظهار داشت: این منطقه، بعنوان جدید ترین منطقه آزاد کشور و با سه محدوده امیرآباد، نوشهر، چپکرود و میرود، ظرفیت تبدیل شدن به مرکز مبادلات تجاری، گردشگری و فناوریِ خزر و اورآسیا را دارد و با حمایت ملی و استانی، فرآیند راه اندازی آن با موفقیت پیش رفته است.
        
        به گزارش شمال برگ به نقل از خبر آنلاین از مازندران، امین افقی اظهار نمود: منطقه آزاد مازندران به عنوان تازه ترین منطقه آزاد کشور، طی پنج ماه گذشته با استقرار هیات مدیره شروع به کار کرده است. محدوده های منفصل منطقه شامل بندر امیرآباد، بندر نوشهر و منطقه ساحلی چپک رود و میرود است که هرکدام نقش ویژه ای در توسعه اقتصاد دریا استان دارند. افقی ضمن اشاره به جایگاه این منطقه در تجارت دریایی کشور اضافه کرد: بیشتر از 70 درصد مبادلات دریایی ایران در دریای خزر از دو بندر واقع در محدوده منطقه آزاد مازندران انجام می شود؛ امری که مبین اهمیت راهبردی این منطقه در اقتصاد دریاست. در بندر امیرآباد، برنامه ریزی برای توسعه بنادر نسل سوم ـ مشابه بنادر پیشرفته دنیا ـ در دستور کار قرار گرفته تا پروسه واردات مواد اولیه، پردازش کالا و صادرات مجدد به شکل چرخه ای کامل صورت گیرد. وی هدف اصلی از ایجاد منطقه آزاد مازندران را گسترش مبادلات تجاری با کشورهای حوزه خزر و اوراسیا دانست و اظهار داشت: در چهار ماه گذشته، روند راه اندازی منطقه با حمایت دبیرخانه و همراهی دستگاههای استانی به خوبی پیش رفته است. چارچوب های اداری، مالی و بودجه ای مستقر شده و پروسه ثبت شرکت ها به شکل هوشمند صورت می گیرد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد مازندران افزود: هدف گذاری ما ثبت 50 شرکت امسال بود، اما تابحال بیشتر از 420 درخواست ثبت شرکت در منطقه آزاد مازندران ثبت شده است؛ آماری که نشان دهنده استقبال گسترده سرمایه گذاران از بستر مناسب سرمایه گذاری در این منطقه است. افقی اظهار داشت: در حوزه گمرک نیز با همکاری آقای دکتر عسگری، روز گذشته موفق شدیم دسترسی به سامانه EPL گمرک را به عنوان سازمان همجوار دریافت نماییم تا بتوانیم تبصره 2 رویه های مناطق آزاد را در دو بندر مستقر منطقه اجرایی نماییم. وی ضمن اشاره به برنامه های توسعه ای در محدوده های مختلف منطقه اظهار نمود: در محدوده چپک رود و میرود، فازهای تجارت، گردشگری و فناوری تعریف شده و در بندر نوشهر نیز حلقه مفقوده گردشگری دریایی در دریای خزر مورد برنامه ریزی قرار گرفته است. تلاش ما اینست که این سه محدوده منفصل را در چارچوب مثلث توسعه اقتصادی و گردشگری به هم پیوند دهیم. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد مازندران خاطرنشان کرد: شرح خدمات طرح جامع منطقه آزاد مازندران در چهار ماه اخیر تصویب شده و هفته بعد فراخوان انتخاب مشاور طرح جامع در سامانه ستاد منتشر می شود. همین طور با پیگیری های صورت گرفته، اداره ثبت استان موظف شده اسناد اراضی دولتی را به نام سازمان منطقه آزاد مازندران منتقل کند تا چالش مالکیت زمین برطرف شود. افقی مهم ترین محورهای توسعه منطقه را لجستیک محور بودن، استقرار صنایع دانش بنیان و صادرات محور مطرح کرد و اظهار داشت: با سودجستن از زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری موجود در بنادر امیرآباد و نوشهر، بخصوص در بندر امیرآباد به عنوان بندر نسل سوم، می توانیم به قطب دادوستد کالا در خزر تبدیل شویم. وی ادامه داد: در حوزه گردشگری نیز منطقه آزاد مازندران از ظرفیتهای قابل توجهی برخوردار می باشد. با بوجودآوردن زیرساخت های گردشگری و افزایش ضریب ماندگاری گردشگران، می توانیم تحولی اساسی در پیوند صنعت، تجارت، گردشگری و فناوری رقم بزنیم و از مزیت های قانونی مناطق آزاد برای توسعه پایدار بهره ببریم. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد مازندران درباره ی دیپلماسی اقتصادی و نقش مازندران در کریدورهای بین المللی اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل بین المللی، توافق های خوبی حاصل شده است. فعال سازی کریدورهای بین المللی عبوری از منطقه بخصوص کریدور شمال ـ جنوب و کمربند ـ راه با عنایت به ظرفیت ها و مزیت های موجود از اولویت های راهبردی ما است؛ مسیری که علاوه بر ارزش اقتصادی، از نظر پدافندی و امنیتی نیز برای کشور اهمیت بالایی دارد. افقی تصریح کرد: با عنایت به درآمد ارزی حدود 130 تا 150 دلار در هر تُن ترانزیت، فعال سازی کریدورهای شمالی می تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند. اگر بتوانیم زمان و هزینه ترانزیت را کاهش دهیم، مسیر ایران با امنیت و موقعیت ژئوپلیتیکی خود، بهترین گزینه برای حمل و نقل بین المللی خواهد بود. او در آخر تاکید کرد: یکی از برنامه های ویژه ما، ایجاد شرکت های حمل و نقل بین المللی مشترک در حوزه خزر است؛ موضوعی که نقش تعیین کننده ای در فعال سازی کریدورها و افزایش مبادلات دریایی ایران در شمال کشورخواهد داشت. 46
 منبع: shomalbarg.ir
        
                    
                    
                    
                    
            
            
      
            
        
	
                
                
                    
                     این مطلب شمالبرگ را می پسندید؟
                    
                    
                        (1)
                    
                    
                     
                        (0)
                    
                     
                    
                
                
                
                
                
                    
            
 
       
             تازه ترینهای مرتبط در شمالبرگ
        
        
       
             نظرات بینندگان شمالبرگ در مورد این مطلب