شمال برگ ShomalBarg.ir

ادامه ثبت تصاویر گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دز و خارج از سایت تکثیر

ادامه ثبت تصاویر گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دز و خارج از سایت تکثیر

شمال برگ: خوزستان رییس اداره پارک ملی دز از ادامه ثبت تصاویر زیبای گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دز و خارج از سایت تکثیر آگاهی داد.



یاسر رنجبر امروز (۱۳ خردادماه) اظهار داشت: پروژه احیای گوزن زرد ایرانی با معرفی گوزن های پرورش یافته در سایت احیا و تکثیر در زیستگاه طبیعی جنگل های دز و کرخه در سالهای اخیر توسط سازمان حفاظت محیط زیست شروع شده و بعد از وقایعی همچون سیل و بیماری در دهه ۱۳۹۰، باردیگر از شروع دهه ۱۴۰۰ از سرگرفته شده است.

به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: در عرصه استحفاظی پارک ملی دز، اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، گروههای مردمی و دوستدار محیط زیست، مسئولان و معتمدان محلی و با همکاری مؤسسه طبیعت و حیات وحش شیردال، بعد از چند نوبت رهاسازی گوزن در جنگل های منطقه حفاظت شده دز، ضمن اطلاع رسانی و آموزش برای حفاظت اینگونه منحصر به فرد، در نوبت های مختلف مبادرت به مشاهده و ثبت تصویر گوزن های آزاد شده در منطقه کرده اند.

رنجبر اظهار داشت: ثبت تصاویر گوناگون از گوزن های زردی که بصورت آزاد در عرصه استحفاظی پارک ملی دز زندگی می کنند، نشان دهنده پویایی این پروژه است و بتازگی هم ضبط تصویر تولد یک راس گوساله در خارج از سایت، عملکرد مثبت و مؤثر این پروژه را تایید می کند.

وی افزود: این دستاورد باارزش حاصل زحمات و تلاش سازمان حفاظت محیط زیست و مسؤلان و گروههای محلی و مؤسسات همکار در این خصوص بوده است. خوشبختانه مشاهده های چند راس گوساله در فصل زادآوری، سیاست در پیش گرفته و موفقیت پروژه احیای گوزن زرد ایرانی در خارج از اسارت و زیستگاه اینگونه را بطور مشهود نمایان و تایید کرده است و با مشارکت گروههای مردم نهاد، انجمن ها و دوستداران طبیعت در آینده ای نه چندان دور شاهد رشد جمعیت بهتری از اینگونه خواهیم بود.

رئیس اداره پارک ملی دز اظهار داشت: از آقای حاتم چالوچی مدیر انجمن حافظان حیات وحش پارک ملی دز نیز که در ضبط چندین تصویر خصوصاً نخستین گوساله زرد ایرانی تلاش مضاعف داشته است، تشکر می نماییم.





منبع:

1403/03/13
15:28:12
5.0 / 5
297
تگهای خبر: آموزش , حفاظ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
شمال برگ shomalbarg