شمال برگ ShomalBarg.ir

احتمال فروپاشی پل تاریخی تنكابن

احتمال فروپاشی پل تاریخی تنكابن

شمال برگ: كارشناس سازه های هیدرولیكی از احتمال تخریب پل تاریخی چشمه كیله تنكابن اطلاع داد.


اسماعیل طلوعی در گفت وگو با ایسنا با ابراز نگرانی از تخریب پل تاریخی چشمه كیله، اظهار نمود: پل تاریخی چشمه كیله تنكابن به علت فرسایش در راه پایاب و تندآب، در معرض خطر جدی قرار داشته و احتمال فروپاشی این بنای تاریخی محتمل است.
وی با تشریح طراحی مسیر تندآب در پل های قدیمی، خاطرنشان كرد: وجود مسیر تندآب در پائین دست پل، سبب كشتن و استهلاك انرژی آب شده و خطر سیل بردگی برای پل را به حداقل می رساند.
كارشناس آب و سازه های هیدرولیكی با اشاره به اینكه پل چشمه كیله در قسمت فرودست و در راه تندآب دچار فرسایش شدید شده است، تصریح كرد: بخشی از مسیر تندآب در اواسط پل تخریب شده كه این میزان از آب بردگی در اثر سیل اخیر تشدید شده است و احتمال ریزش این مسیر تا زیر پایه های پل وجود دارد.
طلوعی در ادامه با اشاره به اینكه اگر جلوی تخریب گرفته نشود، احتمال فروپاشی این بنای تاریخی وجود دارد، اظهار داشت: خیلی از مردم از وخامت اوضاع بی خبر بوده و مسئولان هم به علت عدم آگاهی از ساختار و عملكرد سازه نسبت به تخریب بخش تندآبی آن واكنشی نشان نمی دهند.
وی، دست بردن در تركیب سازه های تاریخی را نشان از عدم اطلاع مدیران و كارشناسان تصمیم گیرنده دانست و خاطرنشان كرد: اقداماتی كه بر پایه بی دانشی و ناآگاهی از عملكرد این قبیل سازه ها انجام می گیرد نشان از ضعف سطوح مدیرتی در كشور بوده كه این نقیصه در تمامی زمینه ها به وضوح دیده می گردد.
تصمیم های غیرتخصصی بلای جان پل تاریخی تنكابن
ایشان در ادامه به تجاوز در دو سمت پل چشمه كیله اشاره و تصریح كرد: بر پایه تصمیمات نادرست مدیران در سنوات گذشته، دو پاساژ در معبر خروج آب با تغییر كاربری و كوچك شدن رودخانه دستخوش تغییر شد و یكی از آنها برای سهولت در تردد خودروها و كاهش ترافیك شهر مورد استفاده قرار گرفت كه امروز به علت سیل تخریب شده است، این امر در واقع مصداق واقعی دخالت در سازه و تصمیماتی غیرتخصصی بود كه هم اكنون خطرات و احتمال تخریب پل را بالا می برد.
این مدرس دانشگاه با اظهار همكاری در ترمیم و تعمیر این بنای تاریخی، تصریح كرد: چنانچه مدیران تنكابن تصمیماتی در خصوص مرمت و ترمیم پل داشته باشند ظرفیت ها و استعدادهایی در شهرستان وجود دارد كه بتوانند با مهارت و اتكا بر دانش و توانایی اقدامات ترمیمی و احیای این بنای تاریخی را برعهده بگیرند.
پل تاریخی چشمه كیله تنكابن مربوط به دوره پهلوی اول بوده و در سال 1309 به همت مهندسان آلمانی و روسی طراحی و توسط معمار ایرانی به اجرا درآمد كه ساخت آن در سال 1311 به آخر رسید.
در مورد معماری و چگونگی ساخت پل باید گفت طول پل در فاصله بین هشت دهانه در بستر رود 112 متر، ارتفاع آن از سطح جاده اصلی تقریباً 5.1 و عرض آن هم 7 متر است، قوس پل از نوع بیضی كند بوده و در تمام جوانب آن اشكال تزیینی گل مانند از سنگ دیده می گردد. این اثر باستانی در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۳۲۹ بعنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یكی از زیباترین پل های تاریخی كشور و سمبلی برای شهر تنكابن است.



1397/07/24
19:47:05
5.0 / 5
4869
تگهای خبر: زمین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
شمال برگ shomalbarg