شمال برگ ShomalBarg.ir
شمال برگ از درخواست مردم روستای سیل زده ركن كلا گزارش می دهد؛

گلایه مردم روستای ركن كلا سیمرغ از مسئولان دامپزشكی

گلایه مردم روستای ركن كلا سیمرغ از مسئولان دامپزشكی

به گزارش شمال برگ تخریب منازل مسكونی در روستای ركن كلا، نتیجه سیلابی است كه حدود 14 روز پیش، اتفاق افتاد، علاوه بر خسارت هایی كه به منازل مسكونی وارد شده، اراضی كشاورزی هم صدمه دیده و خیلی از دام های اهالی این روستا از بین رفته اند.


ركن كلا یكی از روستاهای شهرستان سیمرغ است كه حدود هزار و 350 نفر جمعیت دارد، این روستا یكی از سپس بارش شدید باران و وقوع سیلاب در سیمرغ با خسارت های جدی رو به رو شده است و با گذشت حدود دو هفته از وقوع حادثه، همچنان درگیر چالش های كوچك و بزرگ است.
شغل مردم این روستا دامداری و كشاورزی بوده و سیل روزهای گذشته بیشترین خسارت را به این دو بخش و منازل مسكونی وارد كرده است.
به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، تخریب منازل مسكونی در روستای ركن كلا، نتیجه سیلابی است كه حدود 14 روز پیش، صورت گرفت. علاوه بر خسارت هایی كه به منازل مسكونی وارد شده، اراضی كشاورزی باز لطمه دیده و خیلی از دام های اهالی این روستا از بین رفته اند.
مردم خواهان توجه بیشتر مسئولان برای نوسازی منازل تخریب شده شان هستند. هم اكنون مهم ترین دغدغه مردم روستای ركن كلا، حضور یك دامپزشك است تا به دام های باقیمانده رسیدگی كنند.
مشكل آب، برق و گاز این روستا با تلاش مسئولان در ساعات ابتدایی حادثه برطرف شده است.

نوسازی واحدهای مسكونی مهم ترین خواسته مردم ركن كلا
كاظم مهدی زاده یكی از اهالی روستای ركن كلا با اشاره به اینكه بنیاد مسكن طی روزهای گذشته از خانوارهایی كه منازل آنها تخریب شده است خواست تا این واحدهای مسكونی را تخلیه كنند، اظهار نمود: با وجود تخلیه منازل از طرف مردم، همچنان بنیاد مسكن مبادرت به خاك برداری، تخریب منازل و آغاز بازسازی نكرده است.
وی با اشاره به این كه تمامی مسئولان استانی و كشوری برای بازدید به روستا آمده اند، اشاره كرد: علاوه بر تخریب واحدهای مسكونی در سیل اخیر، خیلی از ماشین آلات برقی همانند یخچال باز از بین رفت و با وجود درخواست كمك از مسئولان، اقدام خاصی صورت نپذیرفت.
مهدی زاده با اشاره به اینكه سپس فروكش كردن بحران سیل در این روستا، به كمك های مالی برای نوسازی واحدهای مسكونی نیاز داریم تا از آوارگی نجات پیدا نماییم، اظهار داشت: علاوه بر تخریب منزل، برخی از دام ها و طیور خانگی در این سیلاب از بین رفتند و برای سه كیسه سبوس به ازای هر كیلوگرم مبلغ هزار و 100 تومان پرداخت كردم.

وعده بنیاد مسكن برای ساخت خانه های تخریب شده
رحمان پورشعبان یكی دیگر از اهالی روستای ركن كلا سیمرغ است كه به ایسنا اظهار داشت: مادرم در این روستا به تنهایی زندگی می كند كه در اثر وقوع سیل، این منزل به كل تخریب شده است.
وی اشاره كرد: آغاز سیل همزمان با بالا آمدن آب همراه بود و در آن ساعت فقط به نجات جان مادر فكر می كردم، بلافاصله پس از گذشت چند دقیقه ارتفاع آب تا لبه پنجره ها بالا آمد.
پورشعبان اضافه كرد: حجم زیادی از چوب های بسیار قطور همراه با طغیان رودخانه به این روستا وارد شده و تمامی وسایل منزل از بین رفته است.
پورشعبان با اشاره به اینكه كودهای شیمیایی داخل انبار، موتورهای كشاورزی و پمپ آب، ۱۴ گوسفند و تمامی خزانه های برنج بر اثر سیل از بین رفته است، اشاره كرد: روزهای نخست با وجود اینكه خیری اعلام آمادگی كرده تا منزل مادر را از نو بسازد اما بنیاد مسكن وعده ساخت داده و همچنان منتظر هستیم.

این مرد اهل روستای ركن كلا سیمرغ، با بیان این كه نیروهای جهادی و روحانیون، از روز نخست به كمك اهالی این روستا آمدند، اشاره كرد: امیدواریم مسئولان توجه ویژه ای به این روستای سیل زده داشته باشند.
افزایش بیماری قارچی در دام ها و نبود حتی یك دامپزشك در روستا
عباس یحیی پور یكی دیگر از اهالی ان روستای ركن كلا باز در گفت و گو با ایسنا مازندران با اشاره به نابودی كامل دامداری اش در سیل اخیر، اظهار نمود: با گذشت ۱۵روز از آغاز سیل تابحال فقط یك كیسه خوراك دام به من داده شد و هیچ اقدامی غیر از بازدید صورت نگرفت.

وی با اشاره به اینكه ۸ گوسفند دامداری ام و طیور خانگی در این سیل از بین رفته است، بیان كرد: با وجود اینكه مركز بهداشت اعلام نموده كه آب كثیف بوده و دام ها قارچی شده اند و باید تحت مدوا قرار بگیرند، تابحال هیچ دامپزشكی وارد روستا نشده تا حیوانات را معاینه كند.
یحیی پور با تاكید بر اینكه جاده اصلی بر اثر سیل كنده و تخریب شده است، می گوید: با عنایت به بازدیدهایی كه مسئولان انجام دادند حتی یك كامیون سنگ برای جاده اصلی نیاورده تا عبور و مرور برای مردم راحت تر باشد.
وی اشاره كرد: با كمك گروه های جهادی سپاه و بسیج در حال تخلیه و تمیز كردن دامداری هستم تا باردیگر كار را آغاز نماییم، علاوه بر من، دو نفر دیگر هم در دامداری مشغول به كار هستند.

گلایه اهالی ركن كلا از مسئولان دامپزشكی
رحمان توكلی از دیگر اهالی روستای ركن كلا كه به شدت از بازدید های بی سرانجام مسئولان گله مند بود در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار داشت: ۷۲ ساعت سپس سیل كه كمی آب فروكش كرد فقط گروه های جهادی در كنار اهالی در حال تخلیه منازل و پاكسازی بودند و مابقی مسئولین فقط در حد بازدید و گاها با بنری ۱۰ قدم راه رفتند و عكس گرفتند.
وی تصریح كرد: اهالی روستا علاوه بر خسارت های وارد شده كه در ضمن این روزها سپس سیل خودرا بیشتر نشان داده است نیاز به كمك مالی داشته تا بتوانند از نو منازل خودرا ساخته و زندگی را آغاز كنند.

توكلی با اشاره به اینكه مزارع كشاورزی، توت فرنگی و باقلا، باغات مركبات و دام اهالی روستا لطمه های فراوانی دیده است، اضافه كرد: خسارت ها سپس گذشت زمان در مزارع خودرا نشان می دهد، بطور مثال لجن جمع شده به دور درختان مركبات سپس مدتی موجب خشك شدن آنها می شود و مطمئنا باغدار روستایی را با چالش فراوان روبه رو می كند.
ایشان سپس بیان كرد: دام و طیور كه در این سیل از بین رفتند می توانند منشا بیماری باشند و باید هر چه سریعتر دفن شوند اما حتی یك دامپزشك برای كمك به اهالی نیامده و مردم مبادرت به دفن این حیوانات كردند، این در شرایطی است كه باید برای دریافت خسارت، سندی در خصوص از بین رفتن دام نمایش دهیم و نمی دانیم آنها را باید دفن كرد یا خیر.
توكلی افزود: بیماری اسهال در منطقه به خاطر آب كثیف فراوان شده و لاشه این حیوانات باید در نخستین فرصت با آهك دفن شود، كاری كه اهالی برای مقابله با شیوع بیماری انجام دادند و متاسفانه امروز برای ثابت كردن اینكه چقدر تلفات داشته اند سندی ندارند.

وی با اشاره به اینكه رعایت حریم رودخانه و لایروبی یكی از مهم ترین دغده های مردم در این روستا است چونكه رودخانه تالار تابحال لایروبی نشده بود، اظهار داشت: تعرض به حاشیه رودخانه و عدم پاكسازی آن موجب طغیان و بالا آمدن آب در روستای ركن كلا شده است.
توكلی با تاكید بر این كه ۲ میلیون تسهیلات برای فردی كه بین ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در این سیل خسارت دیده مبلغ تعجب برانگیزی است، اظهار نمود: افرادی كه برای رونق مزارع توت فرنگی، تسهیلات زیادی دریافت كرده اند، مبلغ 2 میلیون تومان به چه درد آنها می خورد.



گزارش از: بهناز مقدس خبرنگار ایسنا مازندران



1398/01/14
23:10:38
5.0 / 5
4793
تگهای خبر: كشاورزی , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
شمال برگ shomalbarg