شمالبرگ ShomalBarg.ir

صدمه دیدگی 800 خانه در شرق مازندران، خسارت 330 میلیارد تومانی سیل در شرق استان

صدمه دیدگی 800 خانه در شرق مازندران، خسارت 330 میلیارد تومانی سیل در شرق استان

به گزارش شمال برگ سیل اخیر مازندران نه تنها به محورهای ارتباطی و واحدهای مسكونی خسارت زده بلكه بخش قابل توجهی از اراضی زراعی و باغی این استان هم با مشكلات و خسارت بسیار زیادی رو به رو است.


به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، نكا یكی از شهرستان هایی است كه اراضی باغی و زارعی آن در سیل اخیر خسارت های فراوان و گاها جبران ناپذیری دیده است.
برخی باغ ها و اراضی زراعی این شهرستان نیاز به احیای 100 درصدی دارند، حتی دامداران نكایی هم در مناطق بالاددست از گزند خسارت های سیل مصون نماندند بگونه ای كه خیلی از آنها در منطقه هزار جریب به خصوص روستای كلارودبار و اطراف آن به علت رانش زمین شاهد تلفات دام های خود بوده اند.
منطقه قره طغان یا به زبان محلی ها جاده نیروگاه شهرستان نكا هم درگیری زیادی با سیل داشته به طوریكه بیشتر اراضی زراعی و باغی روستاهای اطراف این منطقه گرفتار خسارت های جبران ناپذیری شدند. هرچند مسئولان مختلفی اجرایی و نمایندگان مجلس، بارها از این مناطق دیدن كردند اما به نظر می آید باید یك برنامه جدی تر برای جبران این خسارت ها تدوین شود تا مردم در كنار رنج تخریب و خسارت خانه هایشان، بیم از دست دادن اراضی خویش را نداشته باشند.
لایروبی نشدن رودخانه؛ عامل اصلی خسارت سیل
در این راستا، یكی از كشاورزان منطقه قره طغان نكا، با اشاره به اینكه عدم مدیریت درست در لایروبی رودخانه های این منطقه باعث بروز چنین خسارتی شده است، اظهار نمود: اگر لایروبی درست صورت می گرفت و عرض رودخانه بیشتر می شد یقینا آب از محدوده رودخانه طغیان نمی كرد و به باغات اطراف آسیبی وارد نمی كرد.
وی با اشاره به اینكه لایروبی رودخانه به صورت كامل انجام نشده و این كم كاری باعث خروج آب از رودخانه و خسارت های 50 تا 100 درصدی به اراضی و حتی چاه های آب شده است، خاطرنشان كرد: خسارت های وارد شده زیاد است، زمینی كه برای آن 15 سال زحمت كشیدیم در یك شب، از بین رفت و تنها انتظار ما از مسئولان، لایروبی درست رودخانه است تا این خسارت سال بعد تكرار نشود.
خسارت سیل به 5 هزار هكتار از اراضی باغی و زارعی شهرستان نكا
محمد پناهی یكی از كارمندان مركز خدمات جهاد كشاورزی منطقه قره طغان هم در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینكه وسعت تخریب در اراضی زراعی و باغی بسیار بالاست، اظهار نمود: بعضی از باغداران تمام زندگیشان یك هكتار زمین بود كه در گل و لای ناشی از سیل اخیر مدفون شد و نیاز به احیای 100درصدی دارد.
وی با اشاره به اینكه بررسی های كارشناسان جهاد كشاورزی برای برآورد خسارت های ناشی از سیل در این منطقه ادامه دارد، خاطرنشان كرد: نزدیك به 5 هزار و 500 هكتار از اراضی باغی شهرستان نكا خسارت دیده است.
پناهی در ادامه اضافه كرد: ارتفاع آب در منطقه قره طغان به بیشتر از 3 متر رسیده بود و خیلی از باغ ها در گل و لای مدفون شده بودند.
مجید بهادری مدیر هماهنگی ترویج كشاورزی سازمان جهاد كشاورزی مازندران هم در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینكه بعد از وقوع سیل، این سازمان تمام تلاش خویش را برای برآورد خسارت های وارد شده به اراضی زراعی و باغی انجام داده است، اظهار داشت: تمامی كارشناسان جهاد كشاورزی در مناطق سیل زده در حال برآورد خسارت های سیل اخیر هستند و یقینا این برآورد در تخصیص منابع حمایتی از باغداران و كشاورزان صدمه دیده اثرگذار خواهد بود.
خسارت 330 میلیارد تومانی شرق مازندران از سیل
علی محمد شاعری، نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینكه خسارت شهرستان های شرق استان كه درگیر سیل شده اند را برآورد كرده ایم، اظهار نمود: سیل اخیر عموما به محورهای ارتباطی، واحدهای مسكونی و اراضی زراعی و كشاورزی خسارت وارد كرده است كه توسط تیم های تخصصی، بررسی و میزان خسارت ها برآورد به ستاد مدیریت بحران استانداری ارسال شد.
وی، میزان خسارت سیل در سه شهرستان شرقی مازندران را 330 میلیارد تومان اعلام نمود و اظهار داشت: سیل اخیر، 180میلیارد تومان در نكا، 100 میلیارد تومان در بهشهر و 50 میلیارد تومان در گلوگاه به محورهای ارتباطی، واحدهای مسكونی و اراضی زراعی و باغی صدمه وارد كرده است.
شاعری بیشترین خسارت را مربوط به بخش كشاورزی دانست و تصریح كرد: اراضی باغی، مزارع گندم، كلزا، دامداری ها و مرغداری ها جزو مهم ترین خسارت های بخش كشاورزی در سیل اخیر بوده است.
رانش های متعددی كه عبور و مرور را سخت كرده است
وی با اشاره به اینكه 100 نقطه در محورهای ارتباطی شهرستان های نكا، بهشهر و گلوگاه بخصوص منطقه هزار جریب گرفتار رانش زمین شدند و عبور و مرور را سخت كرده اند، اظهار نمود: رانش های محورهای ارتباطی در این مناطق بسیار جدی است و اگر سریعا به آنها رسیدگی نشود امكان دارد اتصال روستاها به شهر قطع شود.
شاعری در مورد تعداد واحدهای مسكونی خسارت دیده هم با اشاره به اینكه نزدیك به 800 واحد مسكونی در سیل اخیر شرق استان گرفتار خسارت های جدی شدند، اظهار داشت: تمام خسارت های برآورد شده به تصویب ستاد هماهنگی مدیریت بحران سه شهرستان رسیده است، همینطور استانداری تمامی این گزارش ها را در اختیار دولت قرار داد و معاون اول رئیس جمهور هم قول داده كه در هیئت دولت پرداخت خسارت مناطق سیل زده تسریع پیدا كند.
به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، هر چند دستگاه ها در حال خدمات رسانی و برآورد خسارت ها در تمامی بخش ها هستند، اما مبحث اراضی باغی، با محورهای ارتباطی و حتی واحدهای مسكونی كاملا متفاوت می باشد، شاید محورهای ارتباطی و واحدهای مسكونی را بتوان به مرور زمان ترمیم و خسارت های آن جبران كرد اما اراضی باغی و زراعی كه تولید و امنیت غذایی استان و كشور به آن وابسته است با گذشت زمان به سمت نابودی گام بر می دارد و از این رو انتظار می رود مسئولان به با درك درست از خطر پیش رو نسبت به احیا و كاهش خطرات احتمالی ناشی از سیل اخیر در باغ ها و اراضی زراعی استان برنامه های جدی و كارآمدتری را در دستور كار قرار دهند.
گزارش از: حسین زحمتكش خبرنگار ایسنا مازندران




1398/01/13
13:36:03
5.0 / 5
4787
تگهای خبر: خدمات , زمین , كشاورزی , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
شمال برگ shomalbarg