شمالبرگ ShomalBarg.ir
شمال برگ از كلاف پیچیده احداث پتروشیمی در مازندران گزارش می دهد

حقایق پشت پرده و رازهای سر به مهر پترومیانکاله

حقایق پشت پرده و رازهای سر به مهر پترومیانکاله

به گزارش شمال برگ مازندران در حالیکه با دستور مراجع دولتی و قضایی، اجرای پروژه پتروشیمی امیرآباد ‏مازندران معروف به پتروشیمی میانکاله، متوقف و منوط به مطالعات کارشناسی و دریافت مجوزهای زیست محیطی شده است اما، شواهد از رایزنی های پشت پرده ذینفعان بر سر آغاز مجدد طرح و ادامه فعالیت پتروشیمی خبر می دهد.



قرن ۱۴ شمسی با تمام مشکلات خود در زمینه های مختلف سیاسی، ‏اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، آخرین ضربه ها را به محیط زیست و مشت آخر را به پناهگاه حیات وحش میانکاله زد؛ "کلنگ ‏احداث پتروشیمی در ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ توسط وزیر کشور".

اما هیاهویی که امروز در رسانه ها بر سر میانکاله وجود دارد را شاید بتوان روایت یا خوانش یک ‏داستان چندفصلی از نیمه های کتاب دانست؛ صفحات اولین و سرنخ ماجرای حضور صنعت ‏پالایشی و پتروشیمی در شمال کشور، به دولت نهم که به بعدها به دولت کلنگ زنی ها شهرت ‏یافت بازمی گردد.

در آن دوره، وزارت نفت با قصد توسعه صنایع پتروشیمی طرحی عرضه کرد از نظر اقتصادی و زیست ‏محیطی، خام و مبهم بود، اما با وجود این، آبان ۱۳۸۵ طبق مصوبه هیئت دولت، یکی از بزرگترین ‏پروژه های پتروشیمی کشور در استان گلستان کلید خورد و مجوز دریافت کرد؛ الان پروژه ‏‏«پتروشیمی گلستان» که روزگاری قرار بود نیاز یک میلیون و ۷۳ هزار تن کود اوره و تولید ۶۶۷ هزار ‏تن آمونیاک بخش کشاوزی را تأمین کند، با بیشتر از ۹۰ هزار سهامدار بخت برگشته و عبور از ۱۵ ‏سال عمر راه اندازی با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی بدون نتیجه رها شده است.‏

اما فصول ابتدایی داستان پترومیانکاله با مبحث راه اندازی پتروشیمی در دولت دوازدهم بار دیگر به ‏عنوان طرح توسعه ای عنوان شد و این صفحات بعدی کتاب میانکاله تا قبل از ورود به قرن جدید ‏است؛ سال ۹۵ و ۹۶ بود که با دستور رئیس جمهور به سازمان حفاظت محیط زیست کشور و بر ‏اساس طرح های توسعه ای وزارت نفت در گیلان و مازندران راه اندازی پتروشیمی در دستور کار قرار ‏گرفت.‏



هرچند بعدها، به علل محیط زیستی مختلف و مقابله مدیران سازمان جنگلها، محیط بانان، فعالان ‏محیط زیستی و رسانه ها، پتروشیمی سر از مازندران درآورد. سپس مقرر شد ساخت شرکت صنایع ‏پتروشیمی امیرآباد مازندران که بعنوان سرمایه گذار پتروشیمی میانکاله شناخته می شود در ‏اراضی معروف به بانک زمین که حدود ۱۰ هزار هکتار مساحت دارد در تالاب بین المللی میانکاله در ‏شرق مازندران در صورت موافقت سازمان محیط زیست صورت گیرد.

‏۲۶ خردادماه ۱۳۹۹، بهزاد محمدی، مدیرعامل وقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر ‏نفت از این طرح رونمایی و هدف آنرا تولید ۱۲۰ هزار تن پروپیلن جهت استفاده در صنایع پایین ‏دستی معرفی نمود. وی میزان سرمایه گذاری در فاز نخست این طرح را ۳۷۰ میلیون دلار اعلام نمود ‏که در عرصه ای ۹۰ هکتاری انجام می شود.‏

در اسفند ماه و در جلسه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ هم این پروژه با نام پتروشیمی امیرآباد مازندران توانست ‏به پیشنهاد وزارت نفت با ادعای ایجاد زیرساخت های لازم برای رفع نیاز صنایع پایین دستی ‏پتروشیمی، ایجاد اشتغال پایدار و با رویکرد آمایش سرزمینی از راه اجرای طرح های پیشبران ‏صنعت پتروشیمی با تاکید بر تکمیل زنجیره ارزش متانول - پروپیلن به استناد اصل ۱۳۸ قانون ‏اساسی، موافقت هیئت وزیران دولت دوازدهم را کسب کند.‏



مصوبه دولت قبل که خویش را دولت محیط زیستی معرفی می کرد، با مخالفت فعالان محیط زیست و ‏رسانه ها مواجه و عملیات راه اندازی پترومیانکاله متوقف گردید.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و استقرار مدیران وزارت نفت و سپس شرکت ملی صنایع ‏پتروشیمی، طرح های تعریف شده در دولت قبل مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت و به این ترتیب، ‏داستان پترومیانکاله ورقی تازه خورد و مجدد بحث راه اندازی این پروژه بر سر زبان ها افتاد. سرانجام با سفر رئیس جمهور و هیئت دولت در ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به مازندران کلنگ رسمی راه اندازی پتروشیمی ‏امیرآباد مازندران با دستان احمد وحیدی، وزیر کشور، به زمین زده شد.‏

کلنگ ساخت پترومیانکاله در حالی به زمین خورد که قانون مصوب سال ۱۳۸۳ به صراحت مشخص ‏کرده است که صنایع آلاینده و پتروشیمی برای مازندران ضرر دارد. همینطور قانون از دهه ۴۰ جلوی ‏ساخت مجتمع های پتروشیمی در سرزمین های شمالی ایستاده است. اما درباره میانکاله قانون ‏خاص وجود دارد. یعنی مطابق قانون هیچ گونه ساخت و سازی نباید در ذخیره گاه زیست کره میانکاله ‏انجام گیرد. با توجه به این وزیر کشور در مراسم کلنگ زنی از جلب رضایت سازمان حفاظت محیط ‏زیست اطلاع داد.‏

اولین واکنش بعد از مراسم کلنگ زنی را علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ‏کشور، نسبت به این مورد داشت و در گفت و گو با ایسنا در ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ اظهار داشت: راه اندازی کارخانه ‏پتروشیمی در شهرستان بهشهر که در چند کیلومتری منطقه میانکاله قرار دارد بدون کسب مجوز از ‏سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر نیست و سازمان تا آن زمان که این کارخانه مجوز ‏زیست محیطی نگیرد جلوی راه اندازی آن خواهد ایستاد.

شاید نقطه عطف توجه افکار عمومی و رسانه ها به تراژدی پترومیانکاله را بتوان حضور هدیه تهرانی در روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ در منطقه میانکاله دانست، وی با حضور در مراتع حسین آباد بهشهر و ‏رونمایی از هشتگ نه_به_پتروشیمی_میانکاله به سرعت به تیتر داغ رسانه ها بدل شد و توجهات ‏عمومی را نسبت به مواضع محیط زیستی در برابر میانکاله برانگیخت.‏

رسما بعد از این جریانات بود که مساله راه اندازی پتروشیمی در میانکاله در فضای مجازی کشور پر ‏بازدید شد و داستان پترومیانکاله به یک تراژدی درام یا نمایش نامه غم انگیز تغییر وضعیت داد. قصه ‏ای که واکنش های مختلف مسؤلان کشور را تا امروز به دنبال داشته است.‏

آخرین مواضع سخنگوی دولت، درباره اعتراضات صورت گرفته نسبت به راه اندازی پتروشیمی میانکاله ‏این بود که در دولت مردمی شروع هرگونه توسعه یافتگی و کارهای عمرانی، صنعتی و معدنی ‏منوط و مشروط به دریافت مجوزهای قانونی لازم همچون مجوزهای محیط زیستی است و توسعه ‏عمرانی فرع بر رعایت محیط زیست است. اجرای این پروژه هم منوط به دریافت مجوز محیط زیستی ‏است و از حساسیت افکار عمومی دراین زمینه تشکر می نماییم.‏

سلاجقه هم ۲۱ فروردین بار دیگر با فاقد اعتبار خواندن کلنگ زنی مجتمع پتروشیمی میانکاله در نامه ای ‏خطاب به استانداران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند: «مسئله محیط زیست ‏یا حفظ منابع طبیعی برای ما مساله ای تجملاتی و درجه ۲ نیست، یک مسأله حیاتی است»، ‏خواستار جلوگیری از پروژه های بزرگ عمرانی و کلان اقتصادی کشور بدون دریافت مجوز زیست محیطی ‏شد.‏

اما در همین روز، تراژدی پترومیانکاله با تصمیم نمایندگان مازندران، روی دیگری از خود نشان داد. رئیس مجمع نمایندگان مازندران در جلسه شورای اداری استان در سالن ‏مجتمع خاندان ساری در پشتیبانی از راه اندازی پتروشیمی در میانکاله اظهار نمود: مجری طرح نزدیک به ‏‏۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مقرر است انجام دهد، به جای مانع تراشی باید فرش قرمز ‏برای این افراد پهن شود. اجازه ندهیم این کارآفرین در استان دیگر شکار شود، چونکه به اندازه ۱۰ ‏سال بودجه عمرانی استان مقرر است در پتروشیمی سرمایه گذاری انجام دهد.‏

ساعتی بعد از این جلسه نامه ای در فضای مجازی ‏استان مازندارن دست به دست شد که در آن، ۱۲ نماینده مازندران خطاب به رئیس سازمان ‏حفاظت محیط زیست کشور خواهان برطرف نمودن موانع و تسریع در صدور مجوز محیط زیستی پروژه شده بودند تا ‏عملیات ساخت پتروشیمی تسهیل گردد.‏

نکته تامل برانگیز این خودزنی، حضور چند تن از نمایندگان استان در کمیسیون های مرتبط و اعلام مواضع سابق آنها در پشتیبانی از حوزه محیط زیست است.



دامداران محلی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با ابراز گلایه از راه اندازی ‏این مجموعه می گویند: ۷۰ دامدار و بیشتر از ۱۱ هزار دام سبک با این اقدام در خطر جدی قرار ‏خواهند گرفت.‏

دامداران می گویند: کارکنان مجموعه به دستور توقف ساخت و ساز توجهی نمی کنند و همچنان با ‏سرعت مشغول فعالیت هستند، بومیان توان مقابله با آنان را ندارند، اگر ۹۰ هکتار محصور و راه اندازی ‏شود در کنار گرانی خوراک دام، این فرصت حداقلی چرای مرتع هم از دام ها ساقط شده و دامپروری ‏منطقه نابود خواهد شد چونکه فرصت زمستان گذرانی دام ها در مرتع پایین دست به این صورت از ‏بین می رود.‏

آخرین نظرات مسؤلان محیط زیست میانکاله و مازندران

علی کلانه، رئیس ذخیره گاه زیست کره میانکاله، در گفتگو با ایسنا با اشاره به این که محل راه اندازی ‏پتروشیمی خارج از محدوده میانکاله است می گوید: هر فعالیت صنعتی در محیط اطراف میانکاله بر ‏شبه جزیره موثر است، مگر این که بتوانیم پساب و پسماند را مدیریت نماییم و با مدیریت فاضلاب ‏های صنعتی بتوانیم جلوی تأثیر در جزیره را بگیریم چونکه میانکاله زیست بوم حساسی دارد و پرنده ‏های زمستان گذران و تابستان گذران زیادی برای مهاجرت می آیند.‏

کلانه با اعلان اینکه نمی توان تاثیرات ساخت پتروشیمی را به صفر رساند اظهار داشت: هم اکنون هم ‏ذخیره گاه میانکاله تنش های زیادی را در چند سال گذشته به خود دیده است. کشاورزی در بالا دست به ‏میانکاله صدمه زده است و پساب بدون مدیریت وارد میانکاله می شود و ماهیان زیادی از بین رفته ‏اند؛ همینطور مرگ بیشماری از جمعیت پرندگان مهاجر را شاهد بودیم و همه اینها به سبب رفتار ما با ‏این اکوسیستم شکننده است.‏

رئیس ذخیره گاه زیست کره میانکاله اوضاع میانکاله را نزار توصیف و اظهار می کند که هیچ اطلاعات رسمی در مورد راه اندازی پتروشیمی به ما داده نشده است و ‏متولیان مسائل را با ما مطرح نکردند و در راه اندازی مکان دقیق اطلاعاتی دقیقی در دسترس ما نیست ‏و فنس کشی های فعلی را هم نمی توان ملاک قرار داد.‏

علی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران هم در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: ‏تصمیم گیری در حوزه راه اندازی پتروشیمی در محدوده اختیارات استانی نیست و به سبب ابعاد این ‏پروژه های بزرگ، ارزیابی اجرای این گونه پروژه ها به استان تفویض اختیار نشده است. بطور قطع محیط ‏زیست مازندران در کمیته های ارزیابی حضور خواهد داشت و پس از مطالعات تکمیلی و ارائه آن این ‏مباحث را مطرح خواهیم کرد.‏

ابراهیمی درباره تخصیص زمین برای پروژه پتروشیمی هم اظهار داشت: این که تخصیص زمین چگونه صورت ‏گرفته و سطح اشغال چگونه تعریف شده که از ۵۵ هکتار به ۹۰ هکتار رسیده است اطلاعاتی در ‏دست نداریم و تابع نتیجه نهایی هستیم.‏

اعلام توقف راه اندازی پتروشیمی در میانکاله

سرانجام و در ۲۳ فروردین، مسعود عالیخانی، سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت ‏محیط زیست کشور، در نامه ای به مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرآباد مازندران، با بیان توقف ‏اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله، صدور مجوز این پروژه را منوط به انجام مطالعات تکمیلی و تایید ‏سازمان حفاظت محیط زیست عنوان نمود.‏

این نامه با تاکید بر لزوم به کارگیری مشاوران محیط زیستی رتبه یک از سازمان برنامه و بودجه و ‏نظارت یکی از دانشگاه های ذیصلاح منطقه، انجام مطالعات تکمیلی شامل ارزیابی توان اکولوژی ‏جهت بارگذاری واحدهای پتروشیمی و آب شیرین کن و پروژه های پی آیند، بررسی اثرات تجمعی آب ‏شیرین کن بر مناطق تحت مدیریت سازمان و اکوسیستم دریا، بررسی میزان و اثرات ناشی از ‏خروجی های آلاینده های گازی و پساب صنعتی حاصل از فرایند بر مبنای اسناد فنی طرح (ارزیابی ‏اثرات زیست محیطی) و ارائه برنامه مدیریت و پایش زیست محیطی مناسب را خواهان شده ‏است.‏

پس از انتشار این خبر و داغ شدن کارزارهای مقابله با راه اندازی پتروشیمی، قوه قضاییه هم به این ماجرا وارد شد و دادیار دادسرای دیوانعالی کشور ‏و مدیر کل حوزه حقوق عامه دادستانی کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیش گیری از وقوع جرم ‏با ارسال نامه ای به دادستان عمومی و انقلاب مازندران، دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی ‏میانکاله را صادر کرد.‏

رئیس دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال در این دستور خطاب به دادستان مازندران تاکید کرده ‏است که در مورد راه اندازی مجتمع پتروشیمی در مراتع روستای حسین آباد شهرستان بهشهر در ‏محدوده زیستبوم میانکاله، به قید فوریت گزارش جامعی از ابعاد مختلف مبحث از چگونگی فرآیند ‏واگذاری ۹۰ هکتار عرصه به سرمایه گذاری، انجام بررسی اولیه طرح و نحوه جانمایی آن، دریافت ‏مجوزهای لازم از مراجع ذیربط و بررسی اثرات زیست محیطی پروژه تهیه شود و تا مشخص شدن ‏نتیجه نهایی بررسی ها از ادامه فعالیت طرح جلوگیری شود.‏

اما کارهای شبانه کارگران مجموعه پتروشیمی سرانجام پای دادگستری مازندران را به ماجرا باز کرد و روز گذشته ۲۴ فروردین حجت الاسلام محمدصادق اکبری رئیس کل دادگستری مازندران از دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله اطلاع داد و اظهار داشت: درصورتیکه مشاهده شود دستورات نادیده گرفته می شود و به ساخت و ساز ادامه دهند با متخلفان برخورد شدید قانونی صورت می گیرد.

رازهای سر به مهر پترومیانکاله

در ادامه و در بررسی گزارش ها و اسناد حداقلی موجود و پخش شده، ایسنای مازندران به ‏مستنداتی دست پیدا کرده است که می تواند زوایای خاموش و تاریک فصول ابتدایی داستان ‏پترومیانکاله را روشن کند. مستنداتی که نشان میدهد پروژه بر چه مبنایی تولید شده و چه انحرافاتی در مراحل اولین پیدا کرده است. نخست با پیشینه ای از چگونگی شکل گیری چنین طرح هایی به ‏بررسی مشکلات، چالش ها و تناقضات پترومیانکاله خواهیم پرداخت.‏

پیش درآمد

یکی از معضلات اصلی صنعت پتروشیمی ایران، توسعه نامتوازن این صنعت است، به شکلی که ‏در مجموعه زنجیره های ارزش محصولات پتروشیمی، برخی زنجیره ها بیش از اندازه توسعه یافته اما ‏توسعه برخی زنجیره های دیگر مغفول مانده است. یکی از زنجیره های ارزش در صنایع پتروشیمی ‏که مورد غفلت واقع شد، زنجیره پروپیلن و مشتقات آن بود.‏

پیشتر و در سالهای قبل سیاست شرکت پتروشیمی بر تولید اتیلن بود، اما با زیاد شدن ‏پروپیلن مصرفی در دنیا و از آنجائیکه مشتقات پروپیلن مانند پلی پروپیلن در صنایع تکمیلی مانند صنایع ‏بسته بندی، یونولیت، پلاستیک، خودرو، نساجی، ساختمان، چرم مصنوعی، کفش، موکت، اسباب ‏بازی و دیگر صنایع کاربرد داشتتند، سیاست وزارت نفت از اواخر سال ۹۷ به سمت تولید پروپیلن ‏رفت.‏

کمبود محصولات زنجیره پروپیلن در کشور و ارزبری ناشی از واردات آنها، وزارت نفت را بر آن داشت ‏تا با تعریف «طرح جامع تولید پروپیلن»، تصمیم به توسعه زنجیره پروپیلن گرفته و بر این اساس سه ‏طرح بزرگ پتروشیمی کشور در شمال(امیرآباد - دامغان)، غرب(اسلام آباد غرب) و جنوب(عسلویه - ‏مرودشت) باتوجه به تأمین منابع آبی در دستور قرار گیرد. البته در همان زمان هم خیلی از ‏متخصصین به سبب فرآهم نبودن بسترهای توسعه، این سیاست را بسیار شتاب زده توصیف کرده ‏بودند.‏

هدف طرح جامع تولید پروپیلن استفاده از متانول مازاد تولیدی کشور جهت استفاده در صنایع ‏پتروشیمی بود؛ لازم به توضیح است که متانول یکی از محصولات جانبی پتروشیمی هاست که به ‏دلیل تحریم و عدم صادرات، الان مقدار ۲۰ میلیون تن انباشته در کشور دارد که باید مصرف ‏شود. تا قبل از این و پیش از تشدید تحریم ها متانول مازاد با یک سوم قیمت به چین فروخته می ‏شد اما پس از شدت گرفتن تحریم در آبان ۹۷ و همینطور اشباع متانول موجود در بازارهای جهانی، ‏وزارت نفت باید چاره ای برای متانول تولیدی اضافی می کرد.‏

ایده طرح جامع تولید پروپیلن به این شکل تدوین شد که باتوجه به وجود متانول مازاد در کشور، ‏طرح جامع پروپیلن در چارچوب راه اندازی واحدهای ‏MTP‏ (تبدیل متانول به پروپیلن) تعریف شود.

طبق ‏پیش بینی ها میزان تولید متانول ایران در سال ۱۴۰۴ به بیشتر از ۲۳ میلیون تن در سال می رسد که ‏این رقم معادل ۴۳ درصد از کل حجم تجارت جهانی متانول است. در نتیجه اگر همزمان با بهره ‏برداری طرح های متانولی در آینده، فکری به حال موارد مصرف متانول در داخل کشور نشود، حضور ‏ایران در بازار متانول با چالش هایی جدی مواجه خواهد شد.‏

تولید پروپیلن از گاز طبیعی بر خلاف مصوبات طرح جامع

چالش اساسی و اصلی پترومیانکاله این است که در این طرح به جای استفاده از متانول مازاد و تبدیل ‏آن به پروپیلن یا استفاده از روش ‏MTP‏ (تبدیل متانول به پروپیلن)، فرآیند ‏GTP‏ (تبدیل گاز به پروپیلن) ‏جایگزین و اجرایی می شود؛ به عبارت دیگر در پترومیانکاله نه تنها از مازاد متانول کشور استفاده نمی گردد ‏بلکه بر میزان آن افزوده خواهد شد و گاز طبیعی برای تولید پروپیلن بکار گرفته می شود چونکه این ‏روش برای تولید پروپیلن هزینه بسیار کمتری خواهد داشت چونکه شرکت ملی پتروشیمی گاز ‏مصرفی را به یک سوم قیمت و با یارانه دولتی به صنایع پتروشیمی اعطا می کند.

حال سوال اینجاست، اگر قرار نیست متانول مازاد برای تولید پروپیلن استفاده شود، چرا باید در ‏استانی که با کمبود گاز طبیعی مواجه می باشد این فرایند انجام گیرد؛ شاهد بارز این مدعا نیروگاه نکا است که الان به سبب ‏کمبود گاز طبیعی از سوخت جایگزین مازوت برای تولید برق استفاده می نماید، پس چگونه شرکت دیگری با ‏مقیاسی بزرگ برای مصرف گاز در مازندران توجیه داشته باشد.‏

آلودگی های محیط زیستی

از آنجایی که پتروشیمی برای تولید محصولات خود طی فرآیندها به آب شیرین نیاز دارد و به سبب این که ‏دشت شرق مازندران سال هاست با تنش آبی روبروست و تأمین آب از راه چاه و سدها ‏میسر نیست ازاین رو راه اندازی آب شیرین کن در مجاورت دریا از ضروریات طرح است.‏

به سبب این که دریای کاسپین با چالش های متنوع و آلودگی های مختلفی روبروست و طبق پیش ‏بینی اتحادیه دولت های متعهد به تغییرات اقلیمی، آب این دریا تا ۸۰ سال آینده حدود ۱۰ متر عقب ‏نشینی خواهد کرد، امکان برنامه ریزی طولانی مدت بر روی دریای مازندران از حیث اعتبار ساقط ‏می شود چون که الان این اکوسیستم شکننده درگیر زخم های بسیاری است و تاب پایین رفت ‏آب را در کنار راه اندازی یک صنعت آلاینده نخواهد داشت.‏

نکته دیگر این که در گزارشات حداقلی موجود آمده که این شرکت مقرر است ۷۰۰۰ مترمکعب آب را در ‏روز شیرین کند که از این تعداد ۲۰۰۰ مترمکعب نیاز پتروشیمی است و باقی به صورت تلخ آب وارد ‏دریا می شود و از آنجائیکه این تلخ آب بسیار صدمه رسان است نمی توان تصور کرد محیط زیست ‏دریایی منطقه متاثر نشود و به سبب جریان غرب به شرق دریایی و فعالیت دائم آب شیرین کن، ‏تلخی به وجود آمده و نمک اضافه به فاصله کمتر از ۶۰ کیلومتر به سمت انتهای کانال چپغلی و از آنجا ‏سمت خلیج میانکاله هدایت می شود که این مورد از دیگر مخاطرات و مشکلات طرح است.‏

این نکته را از یاد نبریم که بنابر نظر کارشناسان و متخصصان منابع آبی، عملا استفاده از آب شیرین ‏کن در دریای مازندران صرفاً برای تأمین آب آشامیدنی شهرها توجیه پذیر است که آن هم با سیستم زیرو ‏دیس شارژ (‏zero discharge‏) (عدم ورود نمک به دریا و استحصال نمک موجود برای مصارف ‏صنعتی) توجیه خواهد داشت که برای تحقق آن به صنعتی پیشرفته نیاز است که به سبب تحریم ها وارد کردن آن ‏مقدور نیست. ازاین رو ضرر آب شیرین کن در محدوده دریا چندین برابر می شود.‏

آلایندگی هوا

اصلی ﺗﺮﻳﻦ راه اﺗﻼف اﻧﺮژی در ﭘﺎﻻﻳﺸﮕﺎه ها ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻓﻠﺮﻳﻨﮓ است که ﻋﻤﺪه آﻻﻳﻨﺪه ﻫﺎی زﻳﺴﺖ ‏ﻣﺤﻴﻄی ﻧﻴﺰ از این ﺳﻴـﺴﺘﻢ ﻣﺘﺼﺎﻋﺪ می شود. حتی در پیشرفته ترین کشورهای دنیا بیشتر از یک ‏دهه از عمر فناوری نوین بازیافت گازهای فلر (‏Flare‏) نمی گذرد. ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، هلند و ‏سوییس کشورهایی هستند که در زمینه بازیافت گازهای فلر فعالیت دارند. ایران پس از کشور ‏روسیه و نیجریه، با رقمی معادل ۱۲ میلیون مترمکعب در سال، سومین تولیدکننده بزرگ گازهای فلر ‏در جهان بشمار می رود.‏

مشکل مهم آلودگی تولید فلر (‏Flare‏) از سوخت مشعل های دائم گازسوز این صنعت است. در این ‏پتروشیمی گفته شده سیستم بدون فلر وجود ندارد اما مقدار فلر تولیدی پایین است. یک مقایسه ‏ساده و معمولی نشان میدهد از یک دودکش ساده نیروگاه حرارتی نکا حجم بسیار زیاد سولفور ‏‏(دی اکسید گوگرد) خارج می شود، حال دی اکسید گوگرد ناشی از سوخت نیروگاه نکا و دی ‏اکسید نیتروژن موجود در فلر در کنار یکدیگر با یک تصاعد هندسی، در کنار جغرافیای استان با بسته ‏بودن محیط و محاصره بوسیله کوه و دریا، بطور قطع سبب آلایندگی مضاعف هوای منطقه و مخاطرات فزاینده ‏مازندران خواهد شد.‏

پسآب صنعتی پترومیانکاله

مشکل دیگر، سیستم تصفیه فاضلاب این صنایع است که آب درحال چرخش درون سیستم و با روغن ‏قاطی شده را خارج می کند، در گزارشات آمده که هیچ آبی از این پتروشیمی خارج نمی گردد و ‏سیستم زیرو دیس شارژ (‏zero discharge‏) است، اما این مورد دروغ بزرگی بیش نیست چونکه این آلودگی ‏ها در مناطقی مانند عسلویه که پتروشیمی ها دایر بودند به وضوح دیده می شود.‏

عدم وجود بازار محصول و عدم تکمیل زنجیره صنایع پایین دستی

مشکل عمده دیگر در راه اندازی این صنعت در میانکاله این است که پروپیلن تولیدی در حالت عادی به ‏هیچ عنوان ارزش صادراتی ندارد و حتی به صورت مستقیم هم مصرف نمی گردد، سوال اینجاست ‏که پروپیلن در کجا مقرر است استفاده شود؟ در طرح اولیه پترومیانکاله، پروپیلن با خط لوله ۲۰۰ کیلومتری به دامغان منتقل شده و ذخیره می ‏شود آنگاه با ایجاد صنایع پایین دستی به مصرف می رسد.

جالب اینجاست که هنوز صنایع پایین ‏دستی پروپیلن تولیدی، ایجاد نشده اند چونکه دستگاه اجرایی دیگری به نام وزرات صنعت و معدن ‏مکلف به ایجاد صنایع پایین دستی است. به این مشکل اضافه کنید که برای خط لوله انتقال به ‏دامغان هم بیشتر از ۲۰۰ میلیون دلار هزینه برآورد شده است.‏

حال فرض کنید خط لوله انتقال به سبب هزینه بالا و مشکلات مختلف از طرح بیرون رود، دیگر چه ‏ضرورتی برای تولید پروپیلن در شمال وجود خواهد داشت، چرا باید پروپیلن تولید شده در شمال ‏مجدد بارگیری و به جنوب ارسال تا مصرف یا صادر شود و اساسا چرا پروپیلن مصرفی صنایع پایین ‏دستی باید در شمال تولید شود و مجدد به مرکز و جنوب کشور برای زنجیره بعدی تأمین ارسال ‏شود.‏

عدم شفافیت داده های طرح در حوزه اشتغال آفرینی

نکته بعدی، مساله اشتغال آفرینی طرح است و گفته شده این صنعت سبب اشتغالزایی چندهزار ‏نفری خواهد شد. این هم مساله نادرست دیگر طرح در کتمان حقایق است. حقیقت آن است که بر ‏اساس گزارش ارزیابی پتروشیمی این واحد در داخل کارخانه ۳۶۰ نفر اشتغال مستقیم به وجود آورده و در نهایت ‏بصورت پیمانکاری و آن هم در مرحله بهره برداری اشتغال آن به ۱۲۰۰ نفر می رسد. ‏موضوعی که یکی از نمایندگان مجلس مازندران به خطا از اشتغال مستقیم ۵۰۰۰ نفری پروژه خبر ‏داده بود.‏

عدم تناسب تابع هزینه – فایده محصول

چالش اساسی صنعت پتروشیمی در میانکاله مازندران که بیشتر از همه آنرا غیرقابل توجیه می ‏کند عدم تناسب تابع هزینه – فایده برای طرحی با این وسعت و سرمایه گذاری است. نکته دیگر در این راستا، عدم ‏نیازسنجی مناطق شمال کشور و استانهای همجوار جهت استفاده از محصول تولیدی است.‏

در نگاهی اقتصادی به موضوع، این سوال مطرح می شود که چرا به جای استقرار یک صنعت آب بر ‏پتروشیمی، یک صنعت پتروشیمی پایین دست بدون آب در منطقه مستقر نمی گردد، چرا کارخانه ‏تولید پلی پروپیلن در منطقه مستقر نمی گردد که قابل استفاده برای صنایع و بی نیاز از آب بوده و ‏با کاتالیست کار می کند.‏

پوشیده نیست که این میزان از مساحت، هزینه و انرژی اگر به واحدهای کشاورزی مانند صنایع ‏تبدیلی و تکمیلی، گلخانه یا آبزی پروری که صنایع منطبق و متناسب با آمایش سرزمینی هستند ‏اعطا شود یقینا بیشتر از این ارقام اشتغال مستقیم ایجاد خواهند کرد ضمن این که آلایندگی ندارند و ‏بازارهای صادراتی آنها هم بسیار بالاتر از پتروشیمی جای فعالیت و مانور خواهد داشت.‏

ذکر این نکته خالی از لطف نیست تنها ایجاد سه مزرعه ماهیان خاویاری و استخوانی در حاشیه ‏دریا همانند طرح «قلعه برون» که مساحتی ۸ هکتاری در جویبار را اشغال کرده است، می تواند ‏میزان ‏GDP‏ استان مازندارن را ۲ برابر کند و این در شرایطی است که در سطحی بسیار کمتر و با ‏سازگاری به مراتب بیشتر با اقلیم منطقه خواهند بود.‏

در کنار این موارد باید اشاره نمود که بندرامیرآباد که مقرر است چندین واحد صنعتی در آن مستقر ‏شود به صورت کامل دایر نشده است و این حجم از صنعت در منطقه بهشهر با دامنه آلایندگی زیاد ‏چه توجیهی دارد جز این که بطور قطع مخاطرات آینده آن غیرقابل جبران خواهد بود.‏

پترومیانکاله آغاز ناپرهیزگاری سازمان محیط زیست

نکته تامل برانگیز ماجرا اینجاست که اگر سازمان حفاظت محیط زیست در نهایت و زیر فشار ذینفعان، پاسخ مثبت به چنین طرحی ‏با این ظرفیت های آلایندگی و اجرای آب شیرین برای مصرف صنعتی دهد در آینده چه توجیهی برای ‏پروژه انتقال آب دریا به سبب مصرف شرب خواهد داشت و با این اقدام تمام ممنوعیت های ایجاد ‏شده محیط زیستی در سازمان از حیث اعتبار ساقط خواهند شد.‏

علیرغم این که حالا با دستور قوه قضاییه مراحل راه اندازی این پروژه تا حصول نتایج مطالعاتی متوقف ‏شده است اما شواهدی نشان میدهد که رایزنی های ذینفعان طرح بر سر آغاز مجدد طرح در پشت پرده در حال انجام می باشد و بیم این که داستان تراژیک پترومیانکاله باردیگر آغاز و وارد فصل جدیدی شود وجود ‏دارد؛ اتفاقی که در پروژه های بزرگ با چالش های محیط زیستی مسبوق به سابقه بوده است.

در این بین نکته اساسی و وظیفه خطیر دولت سیزدهم که خویش را فسادستیز معرفی می کند سنگین تر از گذشته بوده چونکه مقتضی است مقابل نقض قوانین بایستد، نه تنها قانون های دهه ۴۰ و ۸۰ بلکه قانون متقنی که در ۹۹/۱۲/۱۷ به پیشنهاد وزارت نفت دولت ‏دوازدهم و به صورت خودسرانه ابطال یافت و موجبات اقدامات تخریبی و مخاطره آمیز را برای محیط زیست مازندران ‏فرآهم و محتمل کرد.





منبع:

1401/01/27
08:44:17
5.0 / 5
748
تگهای خبر: اقتصادی , پسماند , تولید , حفاظ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
شمال برگ shomalbarg