شمالبرگ ShomalBarg.ir

قایق سواری تفریحی نان آور برای جوامع محلی انزلی که مغفول مانده

قایق سواری تفریحی نان آور برای جوامع محلی انزلی که مغفول مانده

به گزارش شمال برگ از گیلان عرضه خدمات قایق سواری و استفاده از فرصت ساحل گردی برای مسافران که برای تفریح و اوقات فراغت به انزلی می آیند یکی از فرصت های شغلی و ایجاد درآمد برای جوامع محلی این شهرستان است که به نظر می آید مورد غفلت واقع شده و آنگونه که باید از این فرصت برای خدمات بهینه به مسافران همچنین  شاغلین این صنف استفاده نشده است.


قایق سواری، سوار شدن بر جت اسکی، فلای بورد، ماهیگیری در آبهای کم عمق، شنا، تماشای غروب آفتاب و آفتاب گرفتن در ساحل ماسه ای همچون تفریحات گردشگری ساحلی هستند و در اغلب سواحل ایران وجود دارند و تفریح در دریا که برای مقاصد کشتی سواری، غواصی و ماهیگیری در عمق بیشتری از آب انجام می شود و هر دو می توانند لحظات خوشی را برای گردشگران رقم زده و با ایجاد فرصت های شغلی برای شهرهای ساحلی محلی برای کسب درآمد باشد.
شاید تصور کنید گردشگری دریایی یک صنعت جدید در گردشگری باشد، اما لازم است بدانید که این نوع از گردشگری از سال ۱۹۸۰ معرفی و هر روز هم به اهمیت آن اضافه کرده می شود.
گردشگری ساحلی و دریایی یکی از فرصت های جذب توریست در شهرهای شمالی کشور بخصوص انزلی به حساب می آید که با رشد و توسعه آن میتوان شاهد بهبود اقتصاد بود و جهت استفاده از صنعت توریسم ساحلی و دریایی فراهم کردن زیرساخت ها و امکانات باید مورد توجه دست اندرکاران امر قرار گرفته و کمک حال بخش خصوصی در این حوزه باشند.
وقتی وارد شهر انزلی می شویم تعداد زیادی از افرادی که تابلو به دست گرفته اند و تبلیغ قایق سواری در تالاب با تخفیف ویژه می کنند جلب توجه می کند. ولی عبارت جذاب «تخفیف ویژه» با قیمت های میلیونی که می گویند هم خوانی ندارد و بیشتر مسافران ترجیح می دهند عطای قایق سواری را به لقایش ببخشند و کنار ساحل دریا و یا کرانه تالاب بین المللی انزلی برای دقایقی بنشینند و از مناظر زیبای الهی که طبیعت مهربان سخاوتمندانه و به مجانی در اختیار آنها قرار داده، استفاده کنند.
البته شرکتهای قایقرانی که در چارچوب تعاونی ساماندهی شدند، قیمت های معقولانه تری دارند ولی به نظر می آید آنطور که باید و شاید تبلیغ و معرفی نشدند و جز نصب چند تابلوی کوچک «تعاونی قایق سواری مجاز» که در نزدیکی اسکله هایی که تحت نظر اتحادیه فعالیت دارند، اثرشان در هیاهوی تبلیغات تابلو به دست ها از نظر مخفی مانده اند.

قایق رانی؛ شغلی قدیمی چشم انتظار حمایت مسئولان
حمیدرضا فتح شیرین، مدیرعامل تعاونی قایقداران بندر انزلی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: هم اکنون ۳۲ شرکت قایقرانی در این تعاونی ثبت شده بودند که شش شرکت به علت ضرردهی کنار کشیدند چونکه راه اندازی اسکله و هزینه های روزمره قایقداری بسیار بالاست.

وی ضمن اشاره به این که در این اتحادیه ۴۰۰ نفر مشغول به کار هستند، اضافه کرد: علاوه بر این ۲۵۰۰ قایقران در سطح انزلی در مشاغل مختلف همچون صیادها و دام گذاران ماهی و آب بندان دارها هم مشغول به فعالیت هستند.
مدیرعامل تعاونی قایقداران بندر انزلی با تکیه بر این که امنیت شغلی یکی از مهم ترین مولفه های هر فعالیت اقتصادی می باشد، خاطرنشان کرد: از مهم ترین مشکلاتی که ما داریم مساله بیمه است که با هزینه بالا و به صورت خوداختیاری ماهانه مبلغ بیمه را پرداخت می نماییم.
فتح شیرین اظهار داشت: با عنایت به این که انزلی یک شهر ساحلی است همینطور تالاب زیبای انزلی همچون نگین در این شهر می درخشد مسافران زیادی تمایل به قایق سواری و بازدید از گوشه و کنار تالاب دارند و از گذشته های دور عرضه خدمات به مسافران در زمینه قایق سواری یکی از منابع درآمدی برای اهالی انزلی بوده است.
وی ضمن اشاره به این که قایقرانی شغل آبا و اجدادی او بوده و زندگی شان با تالاب گره خورده، تصریح کرد: در سال های نه چندان دور تالاب پرآب و بسیار زیبا بود ولی در سال های اخیر شاهد کاهش سطح آب آن و در بعضی جاها هم شاهد خشک شدن آب هستیم و همین مساله قایقرانی را در تالاب با مشکل مواجه کرده است.
مدیرعامل تعاونی قایقداران بندر انزلی اضافه کرد: یکی از مهم ترین معضلاتی که در این حوزه شاهد می باشیم فعالیت بخش خصوصی است که افرادی با تابلوی «قایق سواری با تخفیف» در ورودی شهر ایستاده اند و مسافران را جذب می کنند، مسافرین هم که از نرخ ها اطلاعی ندارند و با قیمت بالا سوار قایق می شوند و همین مساله علاوه بر این که کار اتحادیه را کساد می کند به علت دریافت هزینه زیاد از مسافران سبب می شود تا خاطره بدی از قایق سواری در ذهن مسافران باقی بماند و دفعه بعد در صورت رفتن به انزلی علاقه ای به قایق سواری نداشته باشند.
فتح شیرین در ادامه با اشاره به اینکه ما تحت عنوان اتحادیه ساماندهی شده ایم ولی هیچ امکاناتی که نیازمند ادامه فعالیت این صنف است به صورت یارانه ای به ما تعلق نمی گیرد، اظهار داشت: حتی بنزین هم به صورت آزاد تهیه می نماییم در حالیکه شاغلین این حوزه از خود من که بعنوان مدیرعامل اتحادیه هستم انتظاراتی دارند بنابراین امیدوارم مسئولین قدری در این حوزه با مدیریت بیشتری ورود پیدا کنند چونکه جذب توریست یکی از مهم ترین مواردی است که می تواند ایجاد شغل کرده و سبب جذب درآمد به شهر شود.
وی با اشاره به اینکه هزینه قایق سواری از ۱۴۰ هزار تا ۵۲۰ هزار تومان برای یک ساعت است، اظهار داشت: تالاب انزلی ۲۴ هزار هکتار مساحت دارد و بطور قطع می تواند یکی از منابع مهم اشتغال زایی و کسب درآمد برای اهالی این شهر باشد و اگر در کنار اسکله های قایقرانی امکانات رفاهی و تفریحی توسط مسئولین ایجاد شود بطور قطع مسافرین با میل و رغبت بیشتری سراغ این تفریح جذاب می آیند.

مدیرعامل تعاونی قایقداران بندر انزلی ضمن اشاره به این که قایقرانان اطلاعات تالاب گردی را سینه به سینه و از گذشتگان فرا گرفته اند، خاطرنشان کرد: آموزش یکی از لازمه های هر شغل است ولی به علت هزینه های بالا فعالین این صنف معمولاً ترجیح می دهند به آموخته های عملی خود تکیه کنند.

ارائه خدمات در حوزه قایق سواری فرصت بزرگی برای اشتغال زایی است
شعبان جعفری، رئیس شورای اسلامی بندر انزلی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: جلسات گوناگونی در مورد تابلو به دست هایی که تبلیغ قایق سواری می کنند آنهم برای بخش خصوصی که در چارچوب تعاونی های مجاز نیستند در شورای تأمین شهرستان عنوان شد و مصوبات زیادی هم داشت ولی در مقام عمل و اجرای مصوبات مصادف با دوران کرونا و بیکاری شد و همه این عوامل دست به دست هم داد تا نابه سامانی در این عرصه آنطور که باید، رفع نشود.
وی ادامه داد: ضمن اینکه در سطح شهرستان با بیکاری قشر جوان روبه رو هستیم و عملا این کار تبدیل به منبع درآمد اصلی آنهایی شده که در این عرصه فعالیت می نمایند بنابراین ضروریست تا این افراد ساماندهی شده و شناسنامه دار شوند چونکه شغلی است که اختیار کرده اند و با آن کسب درآمد می کنند.
جعفری در مورد قیمت هایی که از مسافرین برای قایق سواری بخصوص از قایق های شخصی دریافت می شود، اظهار داشت: این قیمت ها سبب نارضایتی های زیادی شده هرچند در تابلوها عبارت تخفیف ویژه درج شده ولی در عمل پول زیادی از مسافرین و قایق سواران دریافت می شود بهتر است در مبادی ورودی شهر که محل تجمع این افراد است نظارت ویژه ای بر فعالیت این افراد صورت گیرد.
رئیس شورای اسلامی بندر انزلی خاطرنشان کرد: البته برخی از مسافرین از سالهای قبل با این گروه ها در ارتباط هستند و هر زمان به انزلی رجوع می کنند اسکان و قایق سواری را از این افراد می گیرند و شکایتی هم از قیمت ها ندارند ولی سوال این است قایق هایی که مجوز مسافرگردی ندارند چگونه در دریا و تالاب تردد می کنند؟ لازم است در این حوزه هم نظارت بیشتری توسط دستگاههای متولی صورت گیرد.
وی افزود: چند سال پیش، از برخورد نیروهای مرزبانی با یکی از این قایق ها فیلمی پخش گردید که سبب ایجاد فضای منفی در سطح جامعه شد ولی بطور قطع برخورد با این موارد به نفع مسافران و افرادی است که در تعاونی ها ساماندهی شده اند.
جعفری با اشاره به اینکه این افراد هم به دنبال کسب درآمد و روزی برای خود و خانواده هایشان هستند، تصریح کرد: برای ایجاد یک فضای سالم شغلی، ضروریست این افراد در چارچوب تعاونی های موجود ساماندهی شده و یا تعاونی جدیدی با شرایط خاص برای آنها ایجاد شود تا بتوان فعالیت آنها و قیمت هایی را که دریافت می کنند نظارت کرد.
رئیس شورای اسلامی بندر انزلی با اشاره به اینکه انزلی یکی از مقاصد گردشگری برای مسافرینی است که با هدف استفاده از فرصت تالاب و دریا به این شهر زیبای ساحلی سفر می کنند، خاطرنشان کرد: باید تلاش نماییم با ایجاد جاذبه در این عرصه مسافرین بیشتری را جذب کرده و سود حاصل از حضور توریست بطور قطع عاید همشهریان خودمان می شود ولی می بینیم به علت قیمت های بالای قایق سواری مسافرین رغبت چندانی به استفاده از این تفریح جذاب ندارند.

وی اظهار داشت: تهیه بنزین یکی از مشکلاتی است که قایق داران عنوان می کنند لازم است تا به تعاونی ها بنزین سهمیه ای تعلق بگیرد در حالیکه به علت نرخ بالای بنزین آنها هم که نان آور خانواده هستند به شکلی تلاش می کنند تا زیان این بخش را از دستمزد مسافرین جبران کنند.
وی ضمن اشاره به این که برای توسعه گردشگری ساحلی و جذب حداکثری مسافرین و گردشگران احتیاج به تعامل جمعی داریم و رفع موانع و مشکلات پیش روی آن در ارتباط با یک نهاد خاص نیست، تصریح کرد: گردشگری دریایی یک فرصت و سرمایه عظیم برای اشتغال زایی و کسب درآمد است که مبتنی بر پتانسیل خدادای این شهر زیبای ساحلی است.

سفر دریایی انزلی - باکو؛ اگر کرونا اجازه دهد
حمیدرضا آبایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: با عنایت به قدمت ۳۰۰ ساله، بندر انزلی جایگاه ویژه ای در تجارت دریایی دارد و طی مطالعاتی که جدیدا توسط دانشگاه تربیت مدرس به صورت مکتوب درآمده به نتیجه رسیدیم بندر انزلی و پیربازار رشت همچون قدیمی ترین بنادر دریای خزر بودند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۷ پست اسکله در بندر انزلی داریم و در محدوده اراضی ۱۶۰ هکتاری بندر بیشتر از ۵۰ هکتار اراضی را آماده واگذاری به خصوصی کردیم، اظهار داشت: ما در بندر انزلی تک بعدی فکر نمی نماییم و در زمینه گردشگری دریایی هم برنامه داریم و ترمینال مسافری بین المللی ایجاد کردیم که البته در شرایط سخت کرونائی در گردشگری دریایی اثرگذار بوده است.
آبایی، با اشاره به اینکه فراخوان زدیم و از بخش خصوصی در این حوزه دعوت به همکاری کردیم، تصریح کرد: طرح مارینای بندر انزلی حدودا نهایی شده و منتظر مصوبه سازمان مرکزی هستیم در این طرح چهار هکتار خشکی و شش هکتار دریایی برای مارینای بندر انزلی در نظر گرفته شده و اگر کرونا اجازه دهد سفر بین المللی انزلی - باکو را با کشتی مسافربری در دستور کار داریم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان ضمن اشاره به این که بر کرانه گردی تاکید داریم، اظهار داشت: طرح انجام این کار در بندر چمخاله بعنوان بندر گردشگری دریایی با ۱۰۰ میلیارد تومان درحال راه اندازی است تا زیرساخت های گردشگری دریایی را در چمخاله هم داشته باشیم.
به نظر می آید بالا بردن سطح آگاهی و شناخت مردم از فضاها و امکانات مسافرت دریایی و گردشگری ساحلی، عزم و حمایت دولت در رونق صنعت توریسم و اعطای تسهیلات به افراد جوامع محلی برای توسعه خدمات در زمینه تفریحات ساحلی و دریایی همینطور وجود زیرساخت های خدماتی و رفاهی در کنار این تفریحات گام مهمی در اشتغال زایی با استفاده از دو نعمت خدادای تالاب و دریا در انزلی می تواند باشد.



1400/10/23
11:50:07
5.0 / 5
460
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
شمال برگ shomalbarg