شمال برگ ShomalBarg.ir
عامل توسعه شبكه ملی دست بافته های جهاددانشگاهی خبر داد

عضویت 2800 تولیدكننده دست بافته در سامانه پیشه

عضویت 2800 تولیدكننده دست بافته در سامانه پیشه

شمال برگ: از گیلان عامل توسعه شبکه ملی دست بافته های جهاددانشگاهی، از عضویت ۲۸۰۰ نفر از فعالان دست بافته ها شامل تولیدکنندگان قالی، گلیم، فرش و تابلوفرش، نمد، پارچه دست باف و دست دوز، رشتی دوزی، بلوچی دوزی، گیوه بافی و گیوه دوزی در سامانه «پیشه» آگاهی داد.


عبدالله احراری، مسئول سامانه کسب و کار «پیشه» در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سامانه «پیشه» توسط شرکت کسب و کار رضوی بوجود آمده است، اظهار نمود: این سامانه بوجود آمده تا زنجیره های مختلف کسب و کار شامل کشاورزی و نساجی و دست بافته ها و... بتوانند راحت یکدیگر را پیدا و از توانمندی ها و پتانسیل های هم استفاده کنند.
وی هدف عمده سامانه «پیشه» را ایجاد سود برای زنجیره های کسب و کار دانست و اضافه کرد: این سامانه منافع شغلی افرادی که در یک زنجیره کار می کنند را بیشتر تأمین و دست واسطه ها را قطع می کند.
عامل توسعه شبکه ملی دست بافته های جهاددانشگاهی، از عضویت ۲۸۰۰ نفر از فعالان دست بافته ها شامل تولیدکنندگان قالی، گلیم، فرش و تابلوفرش، نمد، پارچه دست باف و دست دوز، رشتی دوزی، بلوچی دوزی، گیوه بافی و گیوه دوزی در سامانه «پیشه» اطلاع داد و اظهار داشت: مشاغل در ارتباط با این رسته از کسب و کار همچون طراحان فرش، رنگرزان و رفوگران فرش هم در زنجیره دست بافته های سامانه «پیشه» عضویت دارند.
احراری، با اشاره به اینکه درخواست های یک تولیدکننده فرش در سامانه «پیشه» برای کلیه تامین کنندگان نخ ابریشم ارسال می شود، افزود: تولیدکننده می تواند مناسب ترین پیشنهاد را انتخاب و نخ مورد نظر خویش را با حداقل قیمت و حداکثر کیفیت دریافت کند. همینطور پرداخت هزینه منوط به ارسال نخ به تولیدکننده و تایید کیفیت کالاست.
وی ضمن اشاره به ارتباط تاجران فرش با قالی بافان در چارچوب سامانه «پیشه»، تصریح کرد: درخواست یک تاجر فرش هم به دست تولیدکننده می رسد، یعنی به کمک سامانه افراد هم می توانند محصولات خودشان را به فروش برسانند و هم می توانند مواد اولیه خویش را تأمین کنند، چونکه این سامانه حلقه های مختلف زنجیره کسب و کار را به هم وصل می کند.
عضو انجمن علمی فرش ایران، گیلان را یکی از فعال ترین استان های کشور در سامانه «پیشه» دانست و خاطرنشان کرد: به همت جهاد دانشگاهی استان گیلان، فعالان فرش با این سامانه آشنا شدند و در کنار تأمین مواد اولیه، دانش فنی کسب و کار خویش را به صورت حضوری و آنلاین دریافت می کنند.
وی با اشاره به اینکه سامانه «پیشه» علاوه بر خدمات کالایی خدمات فنی و آموزشی هم به اعضا عرضه می کند، اظهار داشت: حداقل ۶۰ نفر از فعالان فرش و تابلوفرش استان گیلان در سامانه «پیشه» عضویت دارند؛ البته تولیدکنندگان پیله ابریشم و دست بافته های غیر فرش همچون حصیربافی، سبدبافی و گلیم بافی هم در سامانه مذکور فعال می باشند.
احراری، یکی از جدی ترین مشکلات فعالان بخش دست بافته ها را تأمین گران مواد اولیه دانست و افزود: تولیدکنندگان فرش و دست بافته معمولاً به دنبال نخ مرغوب هستند، اما با دخالت واسطه ها در تأمین مواد اولیه متضرر می شوند، اما سامانه «پیشه» به تولیدکنندگان اطمینان کامل می دهد.
عامل توسعه شبکه ملی دست بافته های جهاددانشگاهی، از دیگر موانع کسب و کار فعالان دست بافته ها را دسترسی به بازار دانست و اظهار نمود: معمولاً محصول چند دست می چرخد تا به مصرف کننده نهایی برسد بنابراین سامانه «پیشه» کار تولیدکننده و مصرفکننده را راحت کرده است.
وی با اشاره به اینکه کلیه افراد فعال در زمینه دست بافته شامل گلیم، قالی، سبدبافی، جوراب بافی، حصیر و دوخت های سنتی بر روی پارچه هم می توانند در سامانه «پیشه» ثبت نام کنند، اضافه کرد: هر هنری که به شکلی دست باف یا دست دوز محسوب می شود می تواند در سامانه معرفی شود. همینطور ذی نفعان حوزه دست بافته ها شامل نساجی و کشاورزی هم می توانند در سامانه مذکور ثبت نام کنند.




منبع:

1400/04/18
22:09:17
5.0 / 5
983
تگهای خبر: آموزش , تولید , خدمات , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
شمال برگ shomalbarg