شمال برگ ShomalBarg.ir
استاد سم شناسی اكولوژی ایران مطرح كرد؛

استفاده از سموم سرطان زا در كشاورزی ایران

استفاده از سموم سرطان زا در كشاورزی ایران

شمال برگ: استاد سم شناسی اكولوژی ایران اظهار داشت: استفاده از سموم در سبزی ها و میوه ها بالاتر از حد مجاز بوده به صورتی كه طبق آخرین آزمایشات انجام شده در میوه و تره بار تهران ۱۰ سم خطرناك وجود دارد.


به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، احمد مهدوی در پنجمین همایش ملی تغییر و گاه شناسی درختی در اكوسیستم های خزری در مورد مصارف سم و صدمه های وارده به اقلیم و انسان اظهار داشت: اگر در مبحث استفاده از سموم نظارت كافی نداریم نباید مصرف نماییم چونكه اثرات بقایای سموم دفع آفات در میوه ها و سبزی ها بر سلامت انسان ها تأثیر مستقیم می گذارد.
وی با اشاره به اینكه تابحال ۱۰ هزار گونه آفت ثبت شده است، خاطرنشان كرد: سموم این آفات باعث از بین رفتن حشرات هم شده كه غذای پرندگان است.
استاد سم شناسی اكولوژی ایران اضافه كرد: نباید از سموم آفت كش در جایی استفاده نماییم كه پای تولید غذا در بین است، ظهور آفت كش های مصنوعی شیمیایی و آلی هركدام صدمه زننده بوده و برخی سموم از ریشه وارد گیاه می شود و داستان آدم كشی را آغاز می كند.
وی با اشاره به اینكه سموم آفت كش با طراحی دقیق برای كشتن آفات وارد بازار می شود، خاطرنشان كرد: استفاده از سموم كشاورزی و برخی علف كش های فعلی كه در بازار وجود دارد باعث افزایش سرطان هم می شود اما متأسفانه هنوز مورد استفاده قرار می گیرد.
مهدوی همینطور اظهار داشت: برخی موش كش هایی كه هم اكنون مصرف می شود هم آفت كش های بدی هستند و استفاده از آنها باعث مرگ جانداران دیگر هم شده است.
استاد سم شناسی اكولوژی ایران با اشاره به اینكه مسمومیت در اثر سموم در كشورهای در حال توسعه رو به افزایش است، اظهاركرد: این در شرایطی است كه بیشترین سموم در كشورهای توسعه یافته مصرف می شود اما خطری برای انسان ها تولید نكرده چونكه در این كشورها حقوق مصرف كنندگان و فاكتورهای مناسب در تولید سموم به درستی رعایت می شود.
مهدوی افزود: سم بر روی كارگران كارخانه جات تولید سم و كارگران سمپاشی مزارع و باغ ها بیشترین اثرات مخرب را داشته است.
وی با تاكید بر اینكه استفاده از قرص برنج در انبار برنج و حبوبات برای پیشگیری از آفات منسوخ شده است، اظهار داشت: باید از ورود این نوع قرص ها به بازار جلوگیری شود چونكه در غیر این صورت كشتار ایرانی ها با قرص برنج رقم می خورد.
استاد سم شناسی اكولوژی ایران با اشاره به اینكه ورود سموم و آفت كش ها از مزارع برنج به تالاب ها اثرات مخربی را برای آبزیان و ماهی ها دارد، خاطرنشان كرد: هم اكنون مازندران و گیلان بهترین و ارگانیك ترین برنج را در سطح جهان تولید می كنند و ما از برنج وارداتی بی نیاز هستیم اما علیرغم این همچنان مشاهده می شود كه برنج وارد كشور می شود.




1397/11/19
03:04:41
5.0 / 5
4488
تگهای خبر: كشاورزی , گیلان , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
شمال برگ shomalbarg