شمال برگ ShomalBarg.ir

الگوی مزارع كوه های آلپ در مازندران پیاده می شود؟

الگوی مزارع كوه های آلپ در مازندران پیاده می شود؟

شمال برگ: رئیس كارگروه تخصصی گردشگری اتاق فكر توسعه و تعالی مازندران اظهار داشت: مزارعی در آلپ طراحی شده كه بیشتر از صد هزار تخت در آن ساماندهی شده و این دقیقا معادل گردشگری بومگردی در كشور ما بوده با این تفاوت كه گردشگری در اتریش هدایت شونده است.


مهدی رمضان زاده در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: مزارع بومگردی در كوه های آلپ بعنوان گردشگری هدایت شونده طراحی شده و واحد اسكان آنان تخت است.
وی با اشاره به اینكه اداره كل میراث فرهنگی مازندران با همكاری زیر مجموعه های شهری خود در استان، پیشنهاد نمایش شده متقاضی برای برگزاری یك اقامتگاه بومگردی را با مدیریت محلی كنترل می كند، افزود: نظارت كامل مدیران محلی در بحث بهداشت محیط و تفكیك زباله بسیار حائز اهمیت بوده اما ضعف عملكردی دهیاران به لحاظ آموزشی دیده می شود.
رمضان زاده با اشاره به اینكه وظیفه دهیاری ها و شوراهای روستا در مدیریت منطقه خود ترسیم مكان معرفی شده بومگردی از لحاظ بهداشت محیطی است، اضافه كرد: با این كار می توان بهداشت محیط و اقامتگاه های بومی گری را سر و سامان داد.
مدیر گروه جهانگردی دانشگاه مازندران اظهار داشت: آموزش جامعه محلی، تفكیك زباله از مبداء و مثبت بودن اثرات بومگردی در جامعه محلی طبیعتا مدیریت محلی را به سمت بومگردی سوق می دهد.
رئیس كار گروه تخصصی گردشگری اتاق فكر توسعه و تعالی مازندران با اشاره به اینكه بومگردی معادل واژه اكوتوریسم یا همان بازدید از مناطق بكر و دور دست است، افزود: این یعنی تراكم جمعیت در آن مكان تعریف شده و می توان جاذبه ای قابل دفاع را نمایش داد؛ مانند یك معماری خاص و اساسا یك معماری در خانه شهری نمی تواند این جاذبه را احداث كند.
وی با اشاره به اینكه بومگردی قسمتی از گردشگری هدایت شونده است، اضافه كرد: اجرای طرح بومگردی قسمتی از بازار را هدایت كرده و با عنایت به اقامت و فضاهای اسكان در مناطق خاص جغرافیایی، می توان آنرا جزء گردشگری هدایت شده دانست.
وی اشاره كرد: با توسعه بوگردی می توان عدالت درآمدی را در قسمتی از جامعه اجرا كرده و خدمات بهتری نمایش داد، نكته مهم با نمایش خدمات بهتر این است كه وفاداری توریست افزایش می یابد، یعنی رضایتمندی بالا، رفتار آینده توریست را تغییر می دهد تا دوباره به این مكان بیاید.
رئیس كار گروه تخصصی گردشگری اتاق فكر توسعه و تعالی مازندران اظهار نمود: گردشگری هدایت شونده وابسته به هویت روستا و مزرعه كشاورزی بوده و به صورت اتوماتیك صاحب مرزعه تلاش می كند تا كشاورزی پویا داشته باشد، چون این نوع گردشگری لازم و ملزوم یكدیگر هستند.
رمضان زاه اشاره كرد: با پویایی كشاورزی، اهداف گردشگری توسعه می یابد و جدا از بحث گردشگری، راندمان تولید بالا رفته و در كنار آن اقامت در مزارع را به همراه داشته كه نوعی هدایت شونده بومگردی است. همین طور ضریب تنوع درآمدی بالا رفته و اگر مشكلاتی همچون یخبندان، كشاورزی را تهدید كند، گردشگری می تواند كمك نماید تا چرخه ادامه پیدا كند.
مدیر گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با اشاره به اینكه گردشگری هدایت شده موجب كاهش مهاجرت، استفاده از منابع انسانی و استفاده از منابع آب و خاك می شود و تولیدات كشاورزی را پویاتر خواهد كرد، اضافه كرد: یكی از ضعف های اساسی كشور ما این است كه قوانین از مركز شكل گرفته و متاسفانه اداره كل میراث در استان ها این اختیار را نداشته كه بتوانند جایگزین یا الگوهای خاص را مطرح كند.
وی اظهار نمود: یكی از بحث های بومگردی، مدرن بودن سرویس های بهداشتی است كه این مساله هویت مكانی یك منطقه را از بین می برد؛ این برنامه باید در بلندمدت اصلاح شود؛ امروزه به این نتیجه رسیده ایم كه بعضی از اقامتگاه های بومگردی باید در روستاها شكل بگیرد نه در وسط شهرها مانند كاشان یا گرگان.
رئیس كارگروه تخصصی گردشگری اتاق فكر توسعه و تعالی مازندران اضافه كرد: مجوزهای اعطا شده باید در امتداد بومگردی روستاها باشد چون هدف تامین عدالت و كسب درآمد بوده كه به سمت روستاها برود.



1397/11/17
17:16:37
5.0 / 5
4536
تگهای خبر: خدمات , كشاورزی , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
شمال برگ shomalbarg