نماینده مردم نوشهر چالوس و كلاردشت در مجلس:

تولید دانش تنها با پژوهش صورت می گیرد

تولید دانش تنها با پژوهش صورت می گیرد

مازندران نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تولید دانش تنها با پژوهش صورت می گیرد.



محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اهمیت و نقش پژوهش اظهار نمود: دنیا سال ها است که به این نتیجه رسیده است که انسان محور توسعه بوده و انسان تکامل یافته و با بصیرت محور توسعه پایدار می باشد.
وی با اعلان اینکه اگر مقرر است توسعه ای در دنیا و منطقه روی دهد باید بر اساس دانش و دانایی صورت بگیرد، اضافه کرد: تولید دانش تنها با پژوهش صورت می گیرد و هم اکنون علم و دانشی که ایجاد می شود برمبنای پژوهش است.

نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس با اعلان اینکه پژوهش محور اصلی توسعه در هر کشوری است، اشاره کرد: برای اینکه پژوهش محور اصلی علم بوده و انسان عالم محور اصلی توسعه است.
محسنی بندپی اشاره کرد: بعد از انقلاب اسلامی در کشور ما توجه خوبی به پژوهش شده است، به خصوص در عرصه پزشکی مراکز تحقیقاتی بسیار زیادی در کشور داریم که پژوهشگران ما در آن مشغول پژوهش هستند.
وی به بررسی پیرامون پژوهش و تاثیر آن در استان مازندران پرداخت وگفت: اینکه پژوهش در دستور کار ما قرار گیرد چاره ای نداریم و باید پژوهش مبنای توسعه در استان قرار گیرد.

نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس با اعلان اینکه باید با پژوهش به گردشگری در غرب استان نگریسته شود، اشاره کرد: به موفقیت ها و عدم موفقیت های صنعت در استان باید با نگاه پژوهشی نگریسته شود همین طور به وضعیت کشاورزی و اینکه آیا به وضعیت مطلوب خود رسیده است و موانع موجود توسعه در استان چه چیزهایی هست باید با نگاه پژوهشی وارسی شود.

محسنی بندپی رویکرد علمی را تنها راهکار مناسب برای توسعه برشمرد و اظهار داشت: اگر در استان مازندران و به خصوص غرب استان اقتصاد دریا محور مطرح است باید با نگاه پژوهشی دیده شود و به این جایگاه برسیم که با پژوهش های انجام شده در اقتصاد دریا محور، چگونه می توان از وضع موجود دریا برای اشتغالزایی و توسعه و کاهش لطمه های اجتماعی و رفاه مردم بهره برد.

وی به معضلات و تهدیدات بر سر راه پژوهش در کشور اشاره نمود و متذکر شد: عدم ارتباط پژوهشگران با ساختار اجتماعی و اقتصادی جامعه همچون چالش های این حوزه است بطور مثال برخی دانشگاه ها تحقیقاتی که انجام می دهند با نیازهای جامعه ارتباط چندانی ندارند.

نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس اشاره کرد: اگر بخواهیم پژوهش را در توسعه دخالت دهیم باید پژوهش های ما کاربردی تر شوند یعنی بتوانیم نیازها و تنگناهای جامعه را احصا نماییم و تحقیقات برمبنای نیازهای جامعه صورت گیرد.

محسنی درباب چگونگی اعتبارات در بخش پژوهش اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی توجهات خوبی به مقوله پژوهش صورت گرفته اما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته میزان اعتبارات تخصیص یافته بسیار اندک است.

وی اظهار داشت: امید است مسئولان ما با تغییر رویکرد خود و بها دادن به پژوهش های کاربردی بتوانند راهکارهای بهتری در در توسعه کشورپیدا کنند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس مدتی پیش نیز با اشاره به اهمیت پژوهش به ضرورت نهادی مانند جهاد دانشگاهی اشاره نمود و معتقد بود جهاد دانشگاهی مازندران باتوجه به ظرفیت اقلیمی استان و با تاکید بر تخصص کارشناسان خود، باید جایگاهی برتر و بالاتر از جایگاه فعلی داشته باشد، به جهت اینکه جهاد دانشگاهی استان به جایگاه واقعی خود برسد، باید همه دست به دست هم بدهیم و در این راستا، مجمع نمایندگان استان مازندران نیز حتمأ هر اقدامی که مناسب و لازم باشد انجام خواهد داد و تمام تلاش خودرا صرف ارتقای جایگاه این نهاد خواهدنمود.

وی که در سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی با ایسنا گفت و گو کرده بود با تاکید بر اینکه ما بر این باوریم که نقش اساسی تر و مهم ترین که جهاد دانشگاهی می تواند در عرصه شناسایی و رفع نیازهای کشور داشته باشد، نقش مشورتی و مستشاری است، اشاره کرد: بر این اساس جهاد دانشگاهی می تواند به سایر نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور همچون قوه قانونگذاری کشور یعنی مجلس شورای اسلامی مشاوره ارائه کرده و اگر نمایندگان به این باور برسیم که در تخصیص بودجه های سرفصل های مختلف، نگاه و نظر جهاد دانشگاهی را نیز لحاظ نماییم، حتمأ بودجه هدفمندتری تدوین خواهد شد.

محسنی بندپی ادامه داده بود که شاخص دوم متمایزکننده، این حقیقت است که جهاد دانشگاهی فقط وظیفه شناسایی نیازهای کشور را بر عهده ندارد بلکه به فراخور موضوع و وجود ظرفیت ها، امکان اجرای نتایج حاصل از پژوهش ها و مطالعات نیازسنجی را نیز بر عهده دارد؛ به صورت نمونه جهاد دانشگاهی هم می تواند درباب روش های پرورش ماهی همچون پرورش ماهی در قفس دست به مطالعه و پژوهش بزند و هم خود می تواند راسأ دست به ایجاد مزرعه پرورش ماهی در قفس بزند و در این صورت هم در زمینه پرورش ماهیان خاویاری، به پرورش دهندگان مشورت می دهد و هم خود جهاد دانشگاهی مزرعه پرورش ماهیان خاویاری دارد که از خاصیت های بارز جهاد دانشگاهی است که خود منجر به پیدایش شاخص سوم می شود.

وی ادامه داد که ماموریت های جدید جهاد دانشگاهی باید برخاسته از اوضاع جدید جامعه ما بوده و جامعه ما امروزه در وضعیت بسیار شکننده و ناپایداری قرار دارد؛ تصمیمات نادرست و روش های نادرست اجرائی کشور به اضافه تحریم های غرب به همراه همه گیری ویروس کرونا، کشور را در وضعیت بسیار متزلزلی قرار داده است؛مطالعه و بررسی وضعیت فعلی کشور در ابعاد مختلف و راهکارهای برون رفت از این مشکلات باتوجه به ظرفیت های ملی درسطح کلان و استان در سطح استانها، می تواند یکی از وظایف و ماموریت های اساسی و مؤثر جهاد دانشگاهی باشد.

محسنی بندپی به این نکته اشاره کرده بود که گذشته از نقش جهاد دانشگاهی در شناسایی و رفع نیازهای ملی کشور، در سطوح استانی خصوصاً استان مازندران بسیار اثرگذار می باشد.

وی گفته بود استان مازندران باتوجه به اقلیم و جغرافیایی بی نظیری که در میان سایر استان های کشور دارد، ظرفیت تبدیل شدن به استان برتر در حوزه موضوعات مختلف را دارد. عرصه هایی مانند کشاورزی خصوصاً برنج در شرق مازندران، باغداری خصوصاً مرکبات در غرب مازندران، حوزه جنگل و مرتع، شیلات خصوصاً ماهیان خاویاری، صنعت گردشگری و گردشگری، پرورش دام و طیور و غیره از ظرفیت های ویژه و منحصر به فرد استان مازندران است.

وی ادامه داد که داشتن مرزهای مشترک با کشورهای حوزه اوراسیا و معاف شدن خیلی از اقلام صادراتی ایران از عوارض گمرکی به کشورهای این حوزه، از دیگر ظرفیت های استان مازندران بوده که از دید مدیران و تصمیم گیران استانی و ملی مغفول مانده است؛ همین طور شناسایی نیازهای کشورهای حوزه اوراسیا و هدف مند کردن تولیدات کشور و استان در امتداد رفع نیازهای کشورهای فوق و تولید صادرات محور محصولات استان مازندران، موقعیت بی نظیری را برای استان ما فراهم می آورد و می تواند بعنوان ماموریت جدید دانشگاهی استان مازندران مورد توجه قرار گیرد.




1399/10/01
18:05:00
5.0 / 5
384
تگهای خبر: اقتصادی , تولید , چالوس , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴