شمالبرگ ShomalBarg.ir

چرا یك روستای مازندران تخلیه شد؟

چرا یك روستای مازندران تخلیه شد؟

شمال برگ: دبیر كارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فكر توسعه و تعالی مازندران دلایل بروز حادثه تركیدگی خطوط انتقال بنزین در منطقه پل سفید و روستای طالع را شرح داد.


عزیر عابسی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به حادثه روز گذشته در مورد تركیدگی خطوط انتقال بنزین در منطقه پل سفید و روستای طالع، اظهار نمود: بنزین اساسا دارای تركیبات سبك بوده و چنانچه حجم عظیمی از آن در محیط باز و در فضای آزاد رهاسازی شود طی مدت چند روز اثر عمده آن از بین خواهد رفت.
وی خاطرنشان كرد: اثرات ماندگاری بنزین در محیط زیست و خاك با توجه قابلیت فرار بودن این عنصر به نسبت سایر حامل های انرژی مانند نفت سفید و گازوئیل به مراتب كمتر است.
دبیر كارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فكر توسعه و تعالی مازندران در تشریح عناصر به كار رفته در بنزین و اثرات آن، تصریح كرد: درصدی از بنزین به نام BTX یا "بنزن تولوئن زایلن" حلال در آب بوده و امكان نفوذ آن به آب های زیرزمینی وجود دارد كه بی خطر نیست اما در مقایسه با عناصر به كار رفته در نفت و گازوئیل مخاطرات كمتری به همراه دارد.بنزن تولوئن زایلن، قابلیت جدا و رهاسازی از آب را داشته كه این امر توسط هوادهی به وسیله پمپ های هوا صورت می گیرد.
وی درباره مشكلات به وجود آمده در اثر این اتفاق، تصریح كرد: علاوه بر خطر انفجار در اثر نشت بنزین، مشكلات تنفسی شامل مسمومیت های ریوی و اختلالات تنفسی نظیر آسم و برونشیت همچون مواردی است كه می تواند به وجود آید.
عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با اشاره به اینكه اثرات به جا مانده در خاك و آب ماندگار نبوده و با گذر چند روز و یا چند هفته ترمیم خواهد شد، تصریح كرد: بیشترین توجه باید معطوف به اثرات حاد این واقعه مانند انفجار بنزین باشد.
عابسی با اشاره به اینكه دام و گیاهان مجاور به منبع انتشار امكان دارد دچار عوارضی نظیر مسمومیت و خفگی شوند، تصریح كرد: این عوارض موقتی بوده و بعد از گذشت دوره زمانی محدود طبیعت و محیط زیست خویش را ترمیم می كند و این به علت تركیبات فرار در عنصر بنزین است.
دبیر كارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فكر توسعه و تعالی مازندران، ارزش اقتصادی از دست رفتن مقدار قابل توجهی از این حامل انرژی را بسیار گران ‎ بها توصیف كرد و اضافه كرد: تخلیه منطقه هدف و قطع خطوط ارتباطی برق و گاز می تواند در كمتر كردن ریسك وقوع حادثه كمك شایانی كند.
استاد دانشگاه نوشیروانی بابل، اثرات بهداشتی و ایمنی حادثه را بسیار بیشتر از اثر محیط زیستی آن دانست و در مورد علل بروز اتفاقات مشابه، خاطرنشان كرد: متاسفانه اغلب لوله های انتقال حامل های انرژی در استان چندان مطمئن و ایمن نبوده و این موارد نیاز به بازبینی ویژه را طلب می كند.
وی با انتقاد از پیمانكاران اجرای چنین پروژه هایی اظهار داشت: متاسفانه دست كارشناسان و اهالی فن در این حوزه كوتاه بوده و غالب این قبیل پروژه ها در اختیار افراد غیر متخصص قرار دارد.
عابسی با بیان اخطار برای موارد مشابه در شرایطی به مراتب حادتر نظیر اتفاقات حاصل از برف، باران و سیل خاطرنشان كرد: چه تضمینی وجود دارد كه ناگاه شریان های انتقال اصلی گاز یا نفت دچار حوادث مشابه نشده و فاجعه ای بحرانی رقم نخورد و آیا نباید قبل از وقوع حوادث راهكارهای پیشگیرانه صورت گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل، اثرات ناشی از عواقب ناگواری مانند حادثه روز گذشته را به مراتب خطرناك تر برشمرد و بازبینی و همینطور بررسی دقیق خطوط انتقال انرژی در مازندران از جانب متخصصین كارآزموده استان برای جلوگیری از حوادث مشابه را خواهان شد.
پیش از این مدیركل مدیریت بحران مازندران از تخلیه كامل یك روستا در این استان به علت نشت بنزین و خطر انفجار اطلاع داده بود.
علی اصغر احمدی در گفت وگو با ایسنا از نشت بنزین در اثر تركیدگی خط لوله انتقال این حامل انرژی در حوالی روستای «طالع» پل سفید اطلاع داد و اظهار نمود: به علت وجود بخار بنزین و خطر انفجار، اداره برق سوادكوه، برق منطقه را قطع و روستای «طالع» هم تخلیه شده است.
وی با اشاره به اینكه این اتفاق در شب گذشته صورت گرفت، خاطرنشان كرد: دو حوضچه جمع آوری بنزین بوجود آمده است و این ماده سوختی را با پمپ های مخصوص ضدجرقه به تانكرها انتقال دادیم.
مدیركل مدیریت بحران مازندران خاطرنشان كرد: تابحال حدود هشت تانكر بارگیری و به مركز پخش پالایش ساری انتقال داده شد تا از خطر آتش سوزی و سایر حوادث احتمالی و همینطور هدر رفت بنزین جلوگیری شود.
احمدی با اشاره به اینكه در حاشیه این تركیدگی خط لوله، دره هایی وجود دارد كه بنزین به آن سمت هدایت شد، افزود: هم اكنون جایگزینی لوله در حال انجام می باشد و تمامی ادوات هم در محل مستقر شد و احتمال می رود تا آخر امروز تعویض لوله ها به آخر برسد كه بعد از این امر، بنزین جریان می یابد.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا نشت بنزین مشكل زیست محیطی را به وجود آورده یا خیر، خاطرنشان كرد: بخش عمده ای از این ماده سوختی را جمع آوری كردیم و میزان حجم بنزین خارج شده از لوله اصلی در حال برآورد است.
مدیركل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینكه برای جلوگیری از نشت بنزین به داخل رودخانه تلاش فراوانی شده است، اظهار نمود: میزان فراوانی از این ماده سوختی با تولید سد كوچك از خاك و ماسه كنترل شده است و با قراردادن پلاستیك در زیر این سد مانع نفوذ حداكثری آن به خاك شدیم.
گفت وگو از سید نوید ساداتی، خبرنگار ایسنا




1397/07/09
21:56:56
0.0 / 5
4660
تگهای خبر: پسماند , زمین , ساری , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
شمال برگ shomalbarg