شمالبرگ ShomalBarg.ir

شیر كم شده یا وانمود به كمی می شود؟

شیر كم شده یا وانمود به كمی می شود؟

شمال برگ: نوسانات قیمت شیر باعث شده تا تولیدكنندگان واحدهای لبنی علت آنرا كمبود تولید داخل اعلام كنند و خواهان برداشت ممنوعیت واردات شیر خشك شوند؛ دولت مدتی است برای متعادل سازی قیمت شیر سیاست قیمت دستوری و ممنوعیت صادرات شیر خام و واردات شیر خشك را داده، سیاستی كه به قول خیلی از فعالان صنعت لبنی كشور سبب افزایش قیمت شیر و عدم تامین نیاز 50 درصدی شیر مورد نیاز واحدهای لبنی شده است.


* 50 درصد شیر مورد نیاز واحدهای لبنی در كشور تولید نمی شود!
احمد مهدی زاده دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران نیاز واحدهای لبنی به شیر را بسیار بالا دانست و اظهاركرد: در كشور كمبود شیر داریم و ممنوعیت واردات شیر خشك باز باعث شده تا این كمبود شدت یابد. 50 درصد از نیاز واحدهای لبنی به شیر در كشور تولید نمی گردد و یكی از علت های افزایش قیمت شیر باز كمبود آن در داخل است.
دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران، ممنوعیت واردات شیرخشك را یكی از عوامل اصلی افزایش قیمت شیر در داخل دانست و اظهار نمود: متاسفانه دولتمردان در مواجهه با مشكلات شركت های لبنی تصمیم های درست و كارشناسی نمی گیرند بیشتر از ۷۰ درصد هزینه تولید شركت های لبنی مربوط به شیر است و هرگونه تغییر در قیمت آن به صورت مستقیم بر قیمت تمام شده محصولات شركت های لبنی تاثیر می گذارد.
مهدی زاده به قیمت شیر در پارسال اشاره نمود و اظهار داشت: واحدهای لبنی شیر را سال قبل كیلویی 1500 تومان می خریدند كه امسال 1000 تومان افزایش قیمت داشته است.
وی، میانگین مصرف شیر در داخل را پایین تر از میانگین جهانی دانست و اشاره كرد: به سبب افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی، مردم مقدار این محصول را از سبد كالایشان كم كرده اند.
*دامداران كاهش تولید نداشته اند
اما ولیزاده نماینده تولیدكنندگان دامی استان این ادعا را رد كرده و از افزایش مقدار تولید شیر در استان و كشور آگاهی داده است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنعت دامپروری مازندران با اشاره به اینكه دامداران دام های سبك و سنگین كاهش تولید شیر و گوشت نداشته اند، اظهار نمود: واحدهای لبنی، شیر را به قیمت مصوب دولتی از دامداران نمی خرند و معامله با آنها جز ضرر فایده دیگری ندارد.
وی با اشاره به اینكه به سبب برخوردهای ناصحیح با دامداران باعث شده تا تولیدكننده، شیر را مستقیم به بازار فله فروشی عرضه كند، اشاره كرد: برخی به دنبال این هستند كه با ارز دولتی شیر خشك وارد كنند كه باز هم نابودی دامداران را به دنبال دارد.
* آمارهای دولتی و افزایش دام و شیر داخلی
نكته قابل تامل باز آمارهای دولتی است كه نشان داده است تعداد دام های سبك و سنگین و مقدار تولید شیر افزایش یافته است. طبق آمارهای به دست آمده از سازمان جهاد كشاورزی مازندران، تولید شیر در تمامی دامداری های استان در 9 ماهه امسال به بیشتر از 511 هزار تن رسیده است كه این مقدار در مدت مشابه سال قبل 500 هزار تن بوده است! همین طور میزان شیر تولیدی سال 96 بیشتر از 623 هزار تن بوده كه نشان از افزایش تولید شیر در مقایسه با آمار 602 هزار تنی آن در سال 95 دارد.
این آمارها حكایت از افزایش تولید 5 تا 10 درصدی شیر در دامداری های استان از سال 95 دارد. همین طور تعداد دام های سبك و سنگین باز در دامداری های سنتی و صنعتی استان افزایش قابل توجهی داشته است. تعداد دام سنگین شامل گاومیش، اصیل و دورگه در دامداری های استان سال قبل 764 هزار و 368 راس بوده كه این مقدار در مقایسه با 744هزار و 217 راس دام سنگین مازندران در سال 95 نشان از افزایش تعداد این واحدهای دامی را می دهد.
در بخش دام سبك گوسفند، بره، بز و برغاله، مازندران در سال 95 دارای 2 میلیون و 698 هزار و 281 راس دام سبك بود كه این مقدار در سال 96 به 2 میلیون 747 هزار و 367 راس رسید. آمارهای دولتی و اظهارات صریح دامداران نشان از افزایش تولید شیر در استان و كشور دارد و اینكه تولیدكنندگان لبنی از نبود 50 درصد شیر مورد نیاز در داخل سخن می گویند جای سوال دارد.
برخی از كارشناسان آمارهای موجود در مورد تعداد دام های سبك و سنگین در استان را درست نمی دانند و معتقدند با واقعیت فاصله بسیاری دارد. این كارشناسان بیان می كنند در زمان صدور پروانه تولید و بهره برداری دامداری ها، مقداری كه در آمار سازمان های متولی ثبت میگردد با آن مقداری كه در دامداری وجود دارد همخوانی ندارند.
برای مثال دامداری كه پروانه تولید دامداری 30 راسی دارد امكان دارد در دامداری اش 10 راس دام داشته باشد اما دستگاه متولی در زمان نمایش آمار از تعداد دام و میزان تقریبی تولید شیر، آمار 10 راس دام موجود در دامداری را اعلام نمی كند و به سراغ پروانه تولید 30 راسی و محاسبه بر همان مقدار می رود! بیشتر تعداد دام های موجود در دامداری های استان كمتر از مقداری است كه در پروانه تولیدی ثبت شده است.
گزارش از حسین زحمتكش، خبرنگار ایسنا




1397/10/20
13:24:32
5.0 / 5
4750
تگهای خبر: فروش , كشاورزی , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
شمال برگ shomalbarg