شمالبرگ ShomalBarg.ir

گلی خوشبو كه اهل ناز كردن نیست

گلی خوشبو كه اهل ناز كردن نیست

شمال برگ: جویبار با سطح زیر كشت بیشتر از ۲۵ هكتار در تولید گل نرگس جزو شهرستان های برتر تولید این محصول در كشور است.


محمد مدانلو، بخشدار مركزی شهرستان جویبار در گفت وگو با ایسنا، از برگزاری جشنواره گل نرگس در ۴۰ غرفه در آستانه 40 سالگی انقلاب آگاهی داد و بزرگ ترین هدف جشنواره گل نرگس را استفاده از پتانسیل های شهرستان در حوزه های مختلف دانست و اظهار نمود: بیشتر از ۴۰ نوع محصول با كیفیت بسیار عالی در شهرستان تولید میگردد.
وی از برگزاری كارگاه های علمی و ترویجی در این جشنواره آگاهی داد و هدف از برگزاری این كارگاه ها را استفاده از الگوهای كشت جایگزین در شهرستان عنوان نمود.
بخشدار مركزی شهرستان، همین طور از طریق اندازی مركز رشد زیست فن آوری در شهرستان در آینده نزدیك آگاهی داد و اضافه كرد: این مركز توان جذب بیشتر از ۲۰۰ شركت دانش بنیان در حوزه كشاورزی و محیط زیست را خواهد داشت.
*نرگس، آسان ترین و مطمئن ترین گل برای پرورش
پریسا حیدرقلی نژاد، كارشناس مسئول زراعت و باغبانی جهاد كشاورزی شهرستان جویبار باز در گفت و گو با ایسنا درباب خاصیت های گل نرگس اظهاركرد: گل نرگس از خانواده نرگسیان و تیره گیاهی دائمی و پیازدار بوده كه پیازهای آن درشت و دارای ورقه های فلسی یا مطبق است. به عبارت دیگر پیاز آن می تواند چندین سال متوالی گل دهد و گل آن همه ساله درشت تر شود؛ گل های نرگس به رنگ سفید، زرد، نارنجی، كم پر و پُرپر هستند.
مسئول زراعت و باغبانی جهاد كشاورزی شهرستان جویبار با اشاره به اینكه برگ های این گیاه از بن ریشه به صورت صاف یا شیاردار بیرون می آیند و در طول ساقه قرار می گیرند، اشاره كرد: نرگس ها به اندازه های مختلف یافت می شوند، این گونه آسان ترین و مطمئن ترین گل از میان خانواده تمام گلها برای پرورش هستند كه برای افراد مبتدی در باغبانی ایده آل است.
حیدرقلی نژاد یادآورشد: قدیمی ترین نرگس زار ایران و زادگاه اصلی آن متعلق به شهرستان بهبهان است و سپس آن در شهرهای دیگر استان فارس و خوزستان هم وجود دارد، گل نرگس را می توان در دشتها و كوهپایه های زاگرس در استان های ایلام، لرستان، خوزستان، فارس، كهكیلویه و بویر احمد مشاهده كرد.
*خواص درمانی گل نرگس
مسئول زراعت و باغبانی جهاد كشاورزی شهرستان جویبار در ارتباط با خواص درمانی گل نرگس اظهار داشت: این گل خشكاننده، زداینده و شستشو دهنده و برای درمان ورم، جوش و افسردگی مفید است؛ ماساژ روغن گل نرگس روی معده و مثانه موجب بهبود مشكل مثانه میگردد.از مخلوط روغن گل نرگس و عسل می توان در بهبود درمان مزمن اعصاب، درمان و كاهش اسپاسم، دردهای مفاصل و شكستگی اعضای بدن بهره برد.
وی اضافه كرد: همین طور رایحه گل نرگس تقویت كننده حافظه و بوییدن گل نرگس در پیشگیری از مبتلاشدن به زكام و بهبود سرماخوردگی بسیار موثر است.
كارشناس مسئول زراعت و باغبانی جهاد كشاورزی شهرستان زمان كاشت گل نرگس را ماه های مرداد، شهریور، مهر و زمان برداشت آنرا از نیمه اول آذرماه تا اختتام دی ماه اعلام نمود.
وی، میزان اشتغالزایی در پرورش این گل را ۸ نفر به صورت فصلی و یك نفر به صورت دائمی در هكتار و میزان اشتغالزایی در شهرستان را جهت پرورش گل نرگس بیشتر از ۲۰ نفر به صورت دائمی و ۱۶۰ نفر ذكر كرد.
* احداث صنایع تبدیلی آرایشی و بهداشتی موثر در افزایش ارزش افزوده گیاه نرگس
عباسعلی دهپور، عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی همچون مزیت های نمایشگاه گل نرگس را تعامل بین تحصیل كردگان كشاورزی و صنایع كشاورزی و سرمایه گذاران این بخش، نشست های كاربردی، شركت واحدهای فناور استان مازندران به خصوص در بخش كشاورزی و همین طور كارگاه آموزشی كسب و كار به شكل استارت آپ عنوان نمود.
وی اظهار نمود: یكی از خاستگاه های رویش گل نرگس، استان مازندران بوده كه شهرستان جویبار با سطح زیر كشت ۲۵ هكتار از ۳۵ هكتار مقام اول در استان مازندران را به خود مختص كرده است.
دهپور با اشاره به اینكه وجود صنایع تبدیلی آرایشی و بهداشتی می تواند در ارزش افزوده این گیاه استراتژیك در منطقه نقش مهمی ایفا كند، اظهار داشت: طبیعت گل نرگس، گرم و خشك است و استفاده از مخلوط روغن گل نرگس و عسل و ماساژ آن بر روی سینه ها سبب روان شدن شیر در مادران شیرده میگردد.
به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، طبق اظهارنظر پزشكان، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر با بو كردن این گل امكان درمان پیدا می كنند، همین طور بوئیدن یا ضماد كردن گل نرگس در درمان بیماری هایی نظیر جوش صورت، كورك، آبسه ها و شبكوری موثر است.






1397/10/11
23:12:38
5.0 / 5
4574
تگهای خبر: رشت , كشاورزی , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
شمال برگ shomalbarg