شمال برگ ShomalBarg.ir

مازندران با یك سیل كن فیكون می شود؟

مازندران با یك سیل كن فیكون می شود؟

به گزارش شمال برگ مدیركل سابق مدیریت بحران مازندران معتقد است: با وجود پیشرفت هایی كه در جهان برای مقابله با حوادث طبیعی رخ داده است اما در كشور ایران و بخصوص مازندران هنوز قدرت مقابله با بلایای طبیعی بخصوص در حوزه پیشگیری به صورت مطلوب وجود ندارد.


رستم زرودی در گفت وگو با ایسنا در مورد میزان آمادگی مازندران در مقابل حوادث طبیعی اظهار نمود: با عنایت به اینكه مدیریت بحران شامل پیش بینی، پیشگیری و بازسازی بعد از حادثه است باید گفت این استان آمادگی مطلوبی در مقابل حوادث طبیعی ندارد.
وی با اشاره به اینكه مازندران در حوزه جلوگیری از حوادث طبیعی عملكرد ضعیفی دارد، یادآورشد: یكی از دلایل عدم آمادگی در حوزه پیشگیری، نبود ارتباط خوب بین پیمانكاران و دستگاه های اجرایی می باشد.
مدیركل سابق مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینكه یكی از مهم ترین اصول جلوگیری از بلایای طبیعی، استفاده از كمك های بخش خصوصی است، اظهار داشت: پیمانكاران به علت معوقات بانكی و مشكلاتی كه دستگاه های اجرایی برای آنها بوجود آورده اند گرفتار بی اعتمادی شدند. دستگاه های اجرایی در گام اول برای تولید یك آمادگی مطلوب باید اعتماد بخش خصوصی را جلب كنند.
منفعت طلبی برخی پیمانكاران در صورت بروز حوادث طبیعی
زررودی با اشاره به اینكه نكته دوم، منفعت طلبی برخی پیمانكاران است، تصریح كرد: تمامی دستگاه های اجرایی با پیمانكارانی قرارداد بسته اند تا در صورت بروز حوادث از جانب آنها حمایت شوند اما برخی پیمانكاران بر مبنای منافع خود حركت می كنند. همین امر سبب شده تا دستگاه های اجرایی ظرفیت، توانمندی و تجربیات مناسبی برای پیشگیری از وقوع خسارات در حوادث طبیعی نداشته باشند.
تعمیر نشدن پل تنكابن پس از سیل اخیر بعد از گذشت چند ماه
مدیركل سابق مدیریت بحران استان مازندران با اشاره به سیل اخیر غرب استان اظهار نمود: پل شعیب كلایه در تنكابن كه به واسطه سیل تخریب شده بود هنوز بعد از چندین ماه از وقوع آن حادثه بهسازی و تعمیر نشده است و این خود نشان از عدم توانمندی مدیریت بحران در استان مازندران دارد.
ایشان در ادامه در مورد مهم ترین خطراتی كه مازندران را در لحظات اولیه حوادث طبیعی تهدید می كند، تصریح كرد: نبود زیرساخت های مناسب شاید یكی از مهم ترین عوامل تهدیدكننده بعد از حوادث طبیعی باشد. پیش از وقوع هرگونه حادثه ای باید نقاط حادثه خیز استان، شناسایی و مورد بررسی قرار گیرد.
لحاظ نشدن مكان هایی برای اسكان اضطراری در نقاط حادثه خیز
وی با اشاره به اینكه باید در نقاط حادثه خیز مكان هایی برای اسكان اضطراری لحاظ شود، اظهار داشت: باید شهرستان هایی كه زمینه بروز حوادث طبیعی را دارند شناسایی شده و در این مكان ها سالن های چندمنظوره با امكانات مجهز استقرار یابد. هم اكنون مكان مناسبی برای اسكان موقت در مازندران پیش بینی نشده است و در مواقع بحران بیشترین خسارات به تاسیسات دستگاه های اجرایی چون آب، برق، گاز وارد می گردد.
وی خاطرنشان كرد: بخشی از تاسیسات دستگاه های اجرایی بخصوص شبكه های برق استان نیازمند اصلاح شبكه و بازسازی است. با عنایت به توسعه شهری مازندران نیاز به اصلاح شبكه در حوزه های مختلف دارد؛ اگر این اصلاحات صورت نگیرد بطور قطع در آینده و در صورت مواجهه با بلایای طبیعی با مشكلات بزرگی رو به رو خواهیم شد.
وی در مورد مهمترین عوامل مرگ و میر بعد از حوادث طبیعی در مازندران اظهار نمود: نبود امكانات بهداشتی كافی یكی از عوامل افزایش مرگ و میر بعد از حوادث طبیعی است. در حوزه روانی باید استان دارای یك كادر مجرب باشد تا بتواند آرامش روانی را به حادثه دیدگان القا كند.
وی با اشاره به اینكه تبعات و عوامل مرگ و میر در هر نقطه متفاوت می باشد، اضافه كرد: بعنوان مثال در مناطق كوهستانی حیوانات درنده و در مناطق شهری با ضعف مدیریت شهری بخصوص شهرداری ها وجود سگ های ولگرد می تواند عامل ناامنی و شیوع بیماری در زمان بعد از حادثه باشد.
*ظرفیت تخت بیمارستان های مازندران در مواقع بحران كافی نیست
زررودی در ادامه ظرفیت تخت بیمارستان های استان را برای مواقع بحران كافی ندانست و تصریح كرد: همه استان ها باید در چنین مواقعی استان های كمكی برای انتقال بیماران داشته باشند كه در این زمان ها كاربری و نقش فرودگاه های مازندران بسیار حائز اهمیت می باشد.
وی در مورد مقاوم سازی بیمارستان های استان در مقابل بلایای طبیعی هم اظهاركرد: هم اكنون تنها در مدارس و زندان ها مقاوم سازی مناسبی صورت گرفته و بیمارستان ها هنوز به حد مطلوب خود نزدیك نشده اند.








1397/10/09
14:24:07
5.0 / 5
4465
تگهای خبر: زمین , شهرداری , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
شمال برگ shomalbarg