شمال برگ ShomalBarg.ir

یلدای لاكچری! بعلاوه تصاویر

یلدای لاكچری! بعلاوه تصاویر

شمال برگ: یلدا برای ایرانی ها تداعی كننده شبی است كه خوان پر نعمت میوه، آجیل و خوراكی های متنوع آن در كنار قصه گویی و حافظ خوانی اقوام و آشنایان، بلندترین شب سال را به كوتاهی می كشاند، اما به نظر می آید افزایش قیمت ها امسال دورهمی ایرانی ها را تحت شعاع قرار داده و به نظر می آید امسال بیشتر ثروتمندان بتوانند یلدا و آیین هایش را متفاوت از دیگران بگذرانند اما چرا؟


با حضور در بازار و مشاهده قیمت اجناس و كالاها متوجه خواهید شد كه قیمت انواع كالاهای مصرفی خصوصاً مواد غذایی افزایش را تجربه كرده است اما فشار حاصل از تورم امسال سبب شده با درآمدهای پایین كارمندی و كارگری، بازارها، متاثر از شرایط بد اقتصادی جامعه دیگر رونق سال های پیش را به خصوص در آستانه شب یلدا نداشته باشد.

اعظم اینانلو، بانوی خانه داری كه خرید آجیل شب یلدا را برای خود تحریم كرده، به خبرنگار ایسنا می گوید: شوهر وی كارمند بوده و درآمد آنان كفاف مخارج ماهانه آنها و فرزندانش را نمی دهد و برای كمك به شوهر خویش ناچار است در بیرون از خانه كار كند.
اینانلو در پاسخ به این پرسش كه برای شب یلدا چه برنامه هایی را تدارك دیده است اظهار می كند: خرید آجیل و میوه های مخصوص شب یلدا برای خانواده ما میسر نیست و نمی توانیم شب یلدا را متفاوت از دیگر شب های سال سپری نماییم.
مریم محتشم، شهروندی دیگر در مورد خرید شب یلدا معتقد است: این مراسم امروزه تشریفاتی شده و تنها طبقه مرفه جامعه می توانند آنرا اجرا كنند. امسال قیمت ها افزایش داشته و دیگر نمی توانیم شب یلدا را آن گونه كه شایسته است سپری نماییم. بهتر است خانواده هایی كه دارای اقوام بوده و در كنار یكدیگر زندگی می كنند با تقسیم كردن هزینه های مراسم یلدا به منزل بزرگ فامیل رفته و علاوه بر كاهش هزینه خرید كالاهای شب یلدا، صله رحم را باز به جای آورند.
اكبر حاصلی، یكی از فروشندگان و عمده فروشان آجیل و خشكبار به كاهش توان خرید بیشتر اقشار جامعه اشاره و تاكید می كند: پارسال در همین برهه زمانی وی چندین كامیون خرید خودرا به اتمام رسانده بود و سفارش جدیدی برای شب یلدا تدارك می دید اما امسال هنوز نتوانسته نیمی از خرید خودرا عرضه نماید. قیمت ها سال به سال در حال افزایش می باشد اما قدرت خرید مردم نسبت به پارسال روند كاهشی داشته و كمتر كسی توانایی برگزاری چنین مراسمی را دارد.

خرید یك كیلو آجیل مناسب شب یلدا برابر با یك چهارم حقوق یك كارمند
وی با اشاره به قیمت نامانوس برخی آجیل ها نظیر پسته، فندق، گردو، بادام و تخم كدو، می گوید: خرید یك كیلو آجیل مناسب شب یلدا برابر با یك چهارم حقوق یك كارمند بوده كه با هیچ منطق و معیاری قابل فهم نیست.
یكی از كارگران شركتی با ابراز تاسف از میزان پرداخت حقوق و دستمزدها كه توسط اداره كار تنظیم و ابلاغ گردیده است، اظهار می كند: تورم سالانه در كشور به شكل كاملا محسوس در حال افزایش می باشد اما اداره كار، هیچ گونه همسان سازی در این خصوص نسبت به حقوق كارگران اعمال نكرده است.
علیرضا دانیالی، پایه حقوق در نظر گرفته شده برای كارگران را مغایر با شرایط اقتصادی جامعه دانسته و تاكید می كند: نه تنها حقوق كارگران متناسب با نرخ تورم محاسبه و پرداخت نمی گردد بلكه تاخیر در پرداخت آن از طرف برخی شركتها موجب نارضایتی جامعه كارگری كشور شده است.
این كارگر شركتی با تصریح اینكه خانواده های كارگران بیشترین لطمه را در این میان متحمل می شوند، می گوید: قربانیان اول مشكلات درآمدی كارگران و كارمندان، خانواده های آنان هستند كه مجبورند با شرایط نگران كننده جامعه كارگری كنار آمده و پاسوز تصمیمات غلط در این حوزه شوند.
دانیالی باز برگزاری مراسمی نظیر شب یلدا و عید نوروز را مختص قشر مرفه می داند و معتقداست: كارگران امروز با مشكلات عدیده ای مواجهند كه پاسداشت چنین مراسمی دیگر دغدغه به حساب نمی آید.
وی با اشاره به مزایای كارگران در سنوات گذشته و دوران شكوفایی اقتصاد و تولید خاطرنشان می كند: قبل از این بواسطه پشتیبانی از تولید و شرایط اقتصادی بهتر، كارفرمایان بسته ها و سبدهای غذایی خانوار برای كارگران اختصاص می دادند كه امروزه در كمتر كارخانه و شركتی این امتیازات عرضه میگردد.
دانیالی نقص مدیریتی و تصمیمات نادرست برخی مدیران ارشد كشور را پایه ریز مشكلات كنونی جامعه كارگری دانسته و تاكید می كند: چنانچه مشكلات جامعه كارگری مرتفع نشود چرخه های اقتصادی كشور از حركت باز خواهند ایستاد.

قیمت آجیل حداقل 2 برابر شده است
اسماعیل حاجی ابراهیمی، رئیس اتاق اصناف شهرستان تنكابن، افزایش قیمت ها در بازار را همگام با نوسانات ارز دانسته و به خبرنگار ایسنا اظهار می كند: این التهابات تورمی در كل كشور غیرقابل انكار بوده و خیلی از بازارها از آن تاثیر گرفته اند.
وی، ضمن اشاره به افزایش دو تا سه برابری محصولات غذایی امسال می گوید: بازار میوه و آجیل باز تحت تاثیر نوسانات بازار قیمت های متفاوتی را تجربه كرده و بسته به نوع كالا شاهد افزایش محصولات در این بازارها هستیم. افزایش قیمت برخی میوه ها ناشی از واردات است؛ میوه هایی مانند موز و آناناس به سبب تولید بسیار محدود در كشور ناگزیر از واردات بوده و طبیعتا قیمت دلار در این محصولات اثر مستقیم دارد.
وی از قیمت بالای سیب در بازار سخن گفته و در تشریح دلیل گرانی آن تصریح می كند: این محصول به سبب كاهش تولید امسال كه متاثر از برف بهاره و خشكی حاكم در كشور است در ظرفیت محدود تولید شد كه به سبب بالا بودن تقاضا و كمبود عرضه دستخوش افزایش قیمت شده است.
رئیس اتاق اصناف شهرستان تنكابن با اشاره به نزدیك شدن شب یلدا و افزایش تقاضا برای خرید محصولات تصریح می كند: از لحاظ تامین میوه و آجیل مشكلی وجود نداشته و طی تصمیمات انجام گرفته توسط اتحادیه های مركز استان و كشور بر توزیع مناسب این كالاها تاكید گردیده است.
ابراهیمی تاكید می كند: با توجه افزایش چند برابری محصولات خصوصاً مواد غذایی احتمال ركود بازار شب یلدا حتمی است چراكه قدرت خرید مردم نسبت به سال های گذشته به شدت كاهش یافته است.
وی در ادامه به افزایش قیمت مواد غذایی خصوصاً آجیل شب یلدا اشاره كرده و یادآور می شود: قیمت یك كیلو پسته مرغوب در پارسال نهایتا به 70 هزار تومان می رسید اما امسال این محصول با نرخ بالای 200 هزار تومان به دست مصرف كننده می رسد.

ابراهیمی افزایش حداقل 2 برابری قیمت ها در بخش آجیل را ناشی از نوسانات بازار دانسته و معتقد است: همه محصولات خشكبار و آجیل در كشور تولید داخل بوده اما وجود التهابات بازار، قیمت این محصولات را باز تحت تاثیر قرار داده است.
رئیس اتاق اصناف شهرستان تنكابن در ادامه با اشاره به قیمت میوه اظهار می كند: تنها تولیدات مركبات شمال كشور هیچ تغییری نسبت به پارسال نداشته اما سایر محصولات شامل صیفی جات و میوه ها حداقل 2 برابر شده اند.
ابراهیمی با ابراز نگرانی از تناقض موجود در افزایش قیمت محصولات و حقوق كارمندان نسبت به پارسال خاطرنشان می كند: چنانچه اوضاع كنونی ادامه داشته باشد، بازارهای كشور گرفتار ركود مطلق شده و شرایط به مراتب دشوارتری پیش روی مردم قرار خواهد گرفت.
رئیس اتاق اصناف شهرستان تنكابن در بخش دیگری از گفت‎وگو از اجرای گشت ویژه واحد بازرسی اتاق اصناف برای شب یلدا در بازار آگاهی داده و خاطرنشان می كند: از یك هفته منتهی به اختتام آذر گشت ویژه برای نظارت بر قیمت ها شروع شده كه اولویت در این بازرسی ها بازار میوه و آجیل است. نوسانات بازار در چند ماه اخیر سبب شد تا اعمال قوانین نظارتی به واسطه تغیر مكرر قیمت ها تحت شعاع قرار گیرد اما با متعادل شدن قیمت ها شاهد ثبات در بازار هستیم.




1397/09/25
14:25:34
5.0 / 5
4545
تگهای خبر: شمال , فروش , نور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
شمال برگ shomalbarg