شمالبرگ ShomalBarg.ir

فرصت های شغلی هر منطقه برای رونق تولید فعال شوند

فرصت های شغلی هر منطقه برای رونق تولید فعال شوند

به گزارش شمال برگ مازندران همه گیر شدن شدن ویروس كرونا به این مفهوم است كه این بیماری و ویروس تنها مختص به یك كشور نیست، این ویروس از چین شروع شد و به ایران و به مرور به سایر كشورهای جهان سرایت كرد و همه گیر شد اما این ویروس بخش اساسی نیازهای اقتصادی، به خصوص بنگاه های كوچك را تحت تأثیر قرار داده و سبب تعطیلی فعالیتهای اقتصادی شد، به مرور به بنگاه های بزرگ هم سرایت و مبادلات بین المللی را تحت تأثیر خود قرار داد و بخشی از فعالیتهای اقتصادی در كل دنیا فروكش كرده كه این مورد عملا در بازار خودنمایی می كند.


شوك ورود ویروس كرونا به كشور ما و استان مازندران از یك طرف شوك به عرضه نیروی كار است و از سویی شوك به تقاضای كالاها و خدمات هم از جهت كاهش تقاضا و هم از جهت جابه جایی تقاضا بین صنایع مختلف بوده است.
طبق نظر پزشكان كروناویروس بعید است كه خیلی زود از كشور رفع گردد و تبعات اقتصادی آن پس از رفتن این ویروس هم در كشور از بین نخواهد رفت یعنی این امر امكان دارد تا مدت هایی ادادمه پیدا كند ازاین رو برای رهایی از تبعات آن لازم است هر منطقه از فرصت شغلی بالقوه خود برای رونق تولید در سال جهش تولید به خوبی استفاده نماید.
یاسر فیض آبادی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد قائمشهر در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: با عنایت به اقتصاد هر منطقه فرصت های شغلی كه بالقوه وجود دارند، باید فعال شده و تولید خویش را به رونق برسانند.
وی در مورد علت كاهش درآمد نفتی كشور كه این روزها شاهد آن هستیم، اظهار نمود: انتشار ویروس كرونا در هند، چین و سایر كشورها سبب شده كه درآمدهای نفتی ما به شدت كاهش پیدا كند و تقاضا هم كم شود.
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد قائمشهر خاطرنشان كرد: دلیل دیگر كاهش قیمت نفت این است كه در طول زمان و دهه های آینده جایگزین سوخت های فسیلی مثل انرژی خورشیدی، بادی و خودرو های برقی و غیره به بازار می آیند و قیمت نفت ما را با كاهش مواجه خواهند كرد.
فیض آبادی با اشاره به اینكه طبق برنامه 5 ساله توسعه كشور باید وابستگی كشور به درآمد نفتی كمتر شود، اظهار داشت: سال جاری در سال جهش تولید باید به سمتی برویم كه خودكفایی در تولید، كاهش واردات رقم بخورد.
وی تصریح كرد: قیمت نفت امكان دارد در طول سال كمی افزایش داشته باشد و این بدین معنا نیست كه بخواهیم بر روی درآمد نفتی تمركز نماییم، سال جاری باید به سمت جایگزین شدن درآمدهای نفتی برویم كه یكی از این ابزارها، ابزارهای مالیاتی است.
ابزارهای مالیاتی نیازمند یك نظام جامع مالیاتی است
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد قائمشهر با اشاره به اینكه ابزارهای مالیاتی نیازمند یك نظام جامع مالیاتی كشور بوده است، اضافه كرد: در این امر نیاز است، ساز و كار یك نظام مالیاتی در كشور موجود باشد اما متاسفانه ساز و كارهای مالیاتی كشور ما دارای نواقصی بوده و خیلی راحت نمی توانیم دهك های درآمدی را به خوبی مشخص نماییم.
فیض آبادی افزود: سال جاری با عنایت به این كه تحقق درآمدهای مالیاتی در كشور پیشبینی شده بود اما با شیوع كرونا احیانا با مشكلاتی مواجه خواهد شد و از آن طرف برای جبران كسری بودجه باید از جانب سازمان ها، نهادهای دولتی، غیر دولتی و حتی شهروندان صرفه جویی های مالیاتی صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینكه وضعیت بازار در اقتصاد تلاقی عرضه و تقاضا بوده است، تصریح كرد: نمی توان دقیق پیش بینی نمود كه مثلا در هفته های آینده چه اتفاقی در بازار خواهد افتاد اما در این میان لازم است كه دولت تقاضای بازار را مدیریت و از آن طرف هم از عرضه بازار حمایت كند.
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد كشاورزی دانشگاه آزاد قائمشهر عنوان كرد: با عنایت به این كه برای مقابله با كرونا در چند روز اخیر یك برنامه خوبی از جانب دولت رقم خورده این است كه اصناف بتوانند دوره ای فعالیت كنند یعنی بنگاه های تولیدی كه در هر صنفی هستند بتوانند خدمات را به مردم عرضه كنند تا هیچ صنفی تعطیل نباشد و به دنبال آن ما با كمبود عرضه مواجه نشویم و طرفی دیگر تقاضا هم بتواند توسط دولت به خوبی مدیریت شود كه قیمت ها دستخوش تغییرات غیرقابل پیشبینی در بازار نشوند.
فیض آبادی اظهار داشت: ویروس كرونا طبق نظر پزشكان بعید است كه خیلی زود از كشور رفع گردد و تبعات اقتصادی آن پس از رفتن این ویروس هم در كشور از بین نخواهد رفت یعنی این امر امكان دارد تا مدت هایی ادادمه پیدا كند ازاین رو برای رهایی از تبعات آن لازم است هر منطقه از فرصت شغلی بالقوه خود برای رونق بتواند به خوبی استفاده نماید.
وی تصریح كرد: بعنوان مثال در مازندران پتانسیل هایی مثل گردشگری، كشاورزی، معادن، كوهستان، جنگل، دریا وغیره وجود دارد كه باید دولت از این پتانسیل ها حمایت كند و سازمان ها نباید برای جواز تولید كننده برای فعالیتی كه انجام می دهند قوانین دست و پاگیری تدوین كنند.
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد قائمشهر خاطرنشان كرد: محصولاتی را كه می توان در این كشور تولید كرد باید از وارداتش جلوگیری شود تا با قیمتی مناسب به دست مصرف كننده برسد.



1399/02/02
13:14:06
5.0 / 5
3113
تگهای خبر: اقتصادی , تولید , خدمات , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
شمال برگ shomalbarg