شمال برگ ShomalBarg.ir

بانك ها چه زمانی به پولشویی مشكوك می شوند؟

بانك ها چه زمانی به پولشویی مشكوك می شوند؟

شمال برگ: یك كارشناس امور بانكی اظهار داشت: در حقوق ایران، طبق ماده ۲ قانون مبارزه با پولشویی مصوب ۱۳۸۶، پولشویی بعنوان جرم شناخته شده و یكی از جزاهایی آن مصادره اموال و عواید حاصل از جرم است.


احمد نفیسی در گفت وگو با ایسنا اظهار نمود: پولشویی به پول هایی اطلاق میگردد كه منشا درستی ندارد و درآمدهای آن حاصل از فعالیت های مجرمانه است.
وی ادامه داد: افرادی كه جرم هایی همچون قاچاق كالا، مواد مخدر و كلاهبرداری انجام می دهند و از راه آن جرم، اموالی را به دست می آورد و همواره به دنبال راهی برای پنهان كردن ماهیت و منشا این اموال نامشروع هستند، مبادرت به پولشویی می كند. پولشویی فرآیندی است كه در امتداد آن پول كثیف (یا همان مالی كه از راه جرم و به صورت غیرقانونی حاصل شده است) به پول تمیز یا ثروتی كه در ظاهر از طریق های مشروع و قانونی به دست آمده تبدیل می شود؛ در این روند منشا اولیه آن پول مشخص نخواهد شد.
نفیسی اشاره كرد: عملیات و فعالیت های پولشویی متضمن نوعی فریب دادن ماموران اجرای قانون است، به این صورت كه مرتكبان جرایم مقدماتی (جرمی كه سبب به دست آوردن مال نامشروع شده)، سپس كسب درآمدهای نامشروع با انجام اعمال خدعه آمیز، به دنبال سفیدنمایی و مشروع جلوه دادن اموال هستند.
این كارشناس امور بانكی با اشاره به اینكه معمولا این افراد جرم پولشویی را به واسطه اشخاصی انجام می دهند كه در ارتكاب جرم اولیه دخالتی نداشته اند، تصریح كرد: حتی این امكان وجود دارد كه این شخص از چگونگی و نوع جرم اولیه مطلع نباشد یا با انجام دهنده یا همان مباشر جرم اولیه تبانی كرده باشد.
نفیسی اضافه كرد: هنگامی كه پول نامشروع به سیستم مالی و خصوصاً بانك سپرده می شود، خاصیت های آن به واسطه میلیون ها معامله بانكی كه به صورت روزمره اتفاق می افتند نامعلوم خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه بانك ها معمولا نسبت به انتقال مبالغ زیاد پول كه توسط مشتریان ثابت شان صورت می گیرد مشكوك نمی شوند، اشاره كرد: با عنایت به اینكه بانك ها تحقیق و تفحص در مورد پول های مشتریان را جز وظایف خود نمی دانند اما در اسناد بین المللی و قوانین داخلی برخی كشورها از موسسات مالی خواسته اند كه از این وظیفه خود تخطی نمایند و موارد مشكوك به پولشویی را به مقامات مربوطه گزارش دهند.
نفیسی با اشاره به اینكه كنوانسیون های مختلفی در امتداد شناسایی پول های مجرمانه تشكیل شده است، اشاره كرد: یكی از قوانین مصوب شده در این كنوانسیون ها این بوده كه بانك ها موظفند عملیات مشكوك بانكی یا واریزی رقم های بزرگ و افتتاح حساب با مبالغ هنگفت مشتری ها را بررسی و گزارش دهند.
كارشناس امور بانكی اظهار داشت: سیستم های بانكی در مواجهه با پولشویی گزارشی به كمیته فرعی استان نمایش می دهند كه طی آن اعلام می شود، این مشتری مشكوك به نظر می آید و در ادامه این روند اداره پیشگیری پولشویی بررسی های لازم را انجام می دهد. بانك پلیس نیست اما با عنایت به اینكه وظیفه بانك اعلام موارد تخلف است، موارد مشكوك را بررسی و به مراجع ذی ربط گزارش می دهد.
وی یادآورشد: پولشویی از نوع جرم ثانویه بوده، یعنی جرم اولیه آن شامل دزدی و یا و فروش مواد مخدر به وقوع پیوسته است. همه متصدیان و كارمندان موظف اند كه در صورت مشكوك شدن به هر نوع مبادلات بانكی مشتریان، آنرا گزارش داده و كارمندی كه گزارشی ارائه ندهد از مصادیق مجرمانه و شریك جرم تلقی میگردد.
نفیسی در مورد فیلتر بانكی در قسمت ارزی برای پیشگیری از واریزی های مشكوك به پولشویی اشاره كرد: در قسمت ارزی باز برای پیشگیری از پولشویی طبق قوانین بانكی مشتری تنها می تواند تا سقف 10 هزار دلار افتتاح حساب یا تكمیل موجوی كند. چنانچه مشتری از خارج از كشور آمده و پولی به همراه دارد، باید در فرودگاه اظهارنامه دریافت كرده و آنرا در هنگام افتتاح حساب و تكمیل موجودی به بانك نمایش كند.
وی با اشاره به اینكه در حقوق ایران، طبق ماده ۲ قانون مبارزه با پولشویی مصوب ۱۳۸۶، پولشویی بعنوان جرم شناخته شده است، در مورد مجازات پولشویی اظهار داشت: یكی از جزاهایی كه درباب جرم پولشویی بر آن تأكید كرده اند، مصادره اموال و عواید حاصل از جرم است.
این كارشناس امور بانكی تصریح كرد: از آنجائیكه هدف از پولشویی، قانونی جلوه دادن درآمدهای مجرمانه و نامشروع و در نهایت استفاده آزادانه از این درآمدهاست، محروم كردن مجرمین از این درآمدها، انگیزه ارتكاب به پولشویی و جرایم مقدم بر آنرا می كاهد.




1397/09/12
14:18:52
5.0 / 5
4644
تگهای خبر: فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
شمال برگ shomalbarg