شمال برگ ShomalBarg.ir
پیشنهاد عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس؛

از گازهای زباله مازندران الكتریسیته تولید كنید

از گازهای زباله مازندران الكتریسیته تولید كنید

به گزارش شمال برگ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: بعد از دفن اصولی زباله با استفاده از لندفیل های مناسب می توان گاز آنرا جمع آوری و برای تولید الكتریسیته استفاده نمود.


حبیب اله یونسی در گفت وگو با ایسنا اظهار نمود: برای دفن اصولی زباله باید لندفیل مهندسی و ملاحظات زیست محیطی درنظرگرفته شود تا شیرابه به آب های زیرزمینی با خاك های زیرین نفوذ نكند. بعد از انتخاب محل دفن مناسب توسط متخصصان، باید آسترگذاری خوبی صورت گیرد كه معمولا این كار با خاك رس فشرده به علت نفوذپذیری بسیار كم آب و شیرابه در آن صورت می گیرد.
وی ادامه داد: در مرحله بعد لوله گذاری و غشا صورت می گیرد؛ در این مرحله شیرابه ای كه در اثر فعل و انفعالات شیمیایی و فیزیكی، بیوشیمیایی در محل دفن تولید می گردد به صورت اصولی جمع آوری شده و برای تصفیه به استخر جمع آوری هدایت می گردد تا در آنجا فرآیند تصفیه را بپیماید.
یونسی در ادامه اظهار داشت: در محل دفن باید شیشه، پلاستیك، آهن جداسازی شده و مواد غذایی یا مواد تجزیه پذیر زیستی با سایزهای 5 سانتی متر خرد و دفن شود.
استاد دانشگاه تربیت مدرس اضافه كرد: برای پیشگیری از انتشار دو گاز عمده لندفیل متان و دی اكسید كربن كه در اثر فعل و انفعالات شیمیایی مراحل تجزیه بیوشیمیایی اتفاق می افتد، باید از یك كاور و یا پوشش مناسب استفاده گردد تا بتوان بعد از طی مراحل دفن، گاز لندفیل را جمع آوری و برای تولید الكتریسته از آن بهره گرفت.
یونسی خاطرنشان كرد: خاك پوشش لندفیل باید دارای كاور مناسب باشد تا هنگام بارندگی شیرابه به آن نفوذ نكند. زمانی كه لندفیل بسته شد می توان از آن بعنوان پاركینگ، پارك بازی، پیست ایسكی یا فضای سبز بهره برد.
به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، باآنكه دفن زباله در زمین قرن هاست كه توسط بشر صورت می گیرد، اما تا چند دهه پیش تصور می شد كه شیرابه تولید شده از زباله در كف محل های دفن بعد از نفوذ به لایه های طبیعی زمین توسط خاك و جریان آب زیرزمینی كاملا تصفیه شده و خطری برای آلودگی منابع آب زیرزمینی ندارد، اما از دهه پنجاه میلادی به بعد تحقیقات به عمل آمده نشان داد كه محل های دفن زباله ( لندفیل ها) به علت تراوش شیرابه حاوی المان های شیمیایی مضر، سبب آلودگی منابع آب زیرزمینی می گردد كه پاكسازی آنها بسیار پرهزینه و دشوار است.
در اغلب زمین های دفن، شیرابه از تجزیه مواد زائد درون آب و یا از منابع خارجی مانند آب های سطحی، آب باران و آب های زیرزمینی كه وارد مواد زائد می شوند تولید می گردد. تركیب شیرابه بستگی به مدت زمان دفن و تركیب مواد زائد و هم چنین زمان نمونه برداری دارد.




1397/09/11
19:08:35
5.0 / 5
4527
تگهای خبر: زمین , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
شمال برگ shomalbarg