شمالبرگ ShomalBarg.ir

گاومیشهای رو به افزایش با تولید شیر بیشتر

گاومیشهای رو به افزایش با تولید شیر بیشتر

شمال برگ: معاون امور دام و طیور سازمان جهاد كشاورزی گیلان اظهار داشت: جمعیت گاو میش در گیلان رو به افزایش است.


میر حجت علی اكبرنژاد در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: گاومیش در خیلی از نقاط گیلان یافت می شود، اما قطب تولید و پرورش این دام در شهرستانهای صومعه سرا، تالش و رضوانشهر است.

وی اضافه كرد: گاومیش در اقتصاد خانوارهای روستایی این شهرستانها جایگاه ویژه ای دارد. تعداد و پراكندگی جغرافیایی آن هر سال در حال افزایش می باشد.

معاون امور دام و طیور سازمان جهاد كشاورزی گیلان افزود: هم اكنون 18هزار راس گاومیش در گیلان وجود دارد.

وی اضافه كرد: به سبب برخورداری بالای شیر گاومیش از چربی مناسب، شیر و فرآورده های دیگر شیر گاومیش همچون ماست و پنیر آن از مشتریان فراوانی برخوردار می باشد.

علی اكبرنژاد اشاره كرد: شیر گاومیش به سبب كیفیت بالایی كه دارد باید 4تا 5هزار تومان فروخته شود، اما به سبب نبود یك مركز مستقل جمع آوری شیر گاومیش در گیلان، هم اكنون شیر گاومیش همانند شیر گاو در استان هر لیتر 2هزار تومان از گاومیش داران خریداری میگردد.

وی با اشاره به اینكه روزانه از هر راس گاومیش بیشتر از 6 لیتر شیر گرفته می شود، اشاره كرد: در نظر داریم با تلقیح مصنوعی و انتقال جنین، گاومیش هایی در گیلان پرورش یابند كه 12لیتر در روز شیر تولید كنند.

معاون امور دام و طیور سازمان جهاد كشاورزی گیلان اضافه كرد: اقتصادی تر شدن پرورش گاومیش و بهره مندی بیشتر از تولید شیر از این دام از اولویت های كاری سازمان جهاد كشاورزی گیلان است.

علی اكبرنژاد با اشاره به اینكه از دیگر مناطق كشور خواستار خرید شیر گاومیش های گیلان هستند، اظهار داشت: گیلان دارای تعاونی گاومیش داران است و الان این تعاونی در تالش مستقر است.

وی با اشاره به اینكه این تعاونی 70نفر عضو دارد كه به صورت مرتب در حال عضوگیری جدید است، اضافه كرد: گاومیش دامی مقاوم به اغلب بیماری ها است و به سبب شیر باكیفیتی كه دارد، از صرفه اقتصای بالایی برخوردار می باشد و افزایش جمعیت گاومیش های استان می تواند صرفه اقتصادی خوبی را برای دامداران استان به همراه داشته باشد.


1397/09/08
21:06:07
5.0 / 5
4495
تگهای خبر: كشاورزی , گیلان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
شمال برگ shomalbarg