شمال برگ ShomalBarg.ir

آیا درمانی برای سكته مغزی وجود دارد؟

آیا درمانی برای سكته مغزی وجود دارد؟

شمال برگ: سكته مغزی در مواردی قابل درمان بوده به صورتی كه با روش درمانی TPA سه ساعت بعد از شروع سكته، علائم بهبودی چشم گیر و قابل ملاحظه ای در 36 تا 39 درصد بیماران مشاهده شده است.


به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، مسعود حجتی از نجات جان بیشتر از 90 بیمار سكته مغزی با روش درمانی TPA در دانشگاه علوم پزشكی بابل اطلاع داد.
وی با اشاره به اینكه به صدمات مغزی كه به صورت ناگهانی به دلیل انسداد و یا پاره شدن رگ های مغز تولید می شوند سكته مغزی می گویند، خاطرنشان كرد: فلج شدن ناگهانی یك دست و یا یك پا و یا هر دو، منحرف شدن ناگهانی صورت، تولید اختلال در صحبت كردن و ادای كلمات، اختلال تعادل ناگهانی و بعضی اوقات سرگیجه و اختلال ناگهانی دید به خصوص یك چشم از علائم سكته حاد مغزی است.
متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكی بابل خاطرنشان كرد: مردم علائم سكته مغزی را جدی گرفته و با مشاهده كج شدن صورت، اختلال در تكلم و ضعف یك طرفه اندام ها سریعا با اورژانس 115 تماس بگیرند.
وی ادامه داد: سكته مغزی تا چند سال پیش سومین علت مرگ و میر در دنیا بوده است كه در كشورهای پیشرفته با برنامه ریزی و همكاری سیستم های بهداشتی، درمانی و مردم به پنجمین علت تنزل یافته ولی متاسفانه در ایران و كشورهای جهان سوم در رده دوم علل مرگ و میر قرار دارد.
متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكی بابل با اشاره به اینكه طرح 724 توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور جهت آغاز استفاده از فعال كننده پلاسمینوژن بافتی ( TPA ) در درمان سكته حاد مغزی در بیمارستان های منتخب كشور در حال اجرا می باشد، تصریح كرد: مراكزی هستند كه به صورت 24 ساعته خدمات لازم جهت بیماران سكته حاد مغزی را عرضه می كنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی بابل با اشاره به این كه سكته مغزی در مواردی قابل درمان است، اظهار داشت: در هنگام وقوع سكته مغزی زمان را نباید از دست داد و سریعا با اورژانس 115 تماس بگیرید.
حجتی تصریح كرد: زمان طلایی درمان سكته مغزی با روش درمانی TPA سه ساعت بعد از شروع علائم است كه بهبودی چشم گیر و قابل ملاحظه ای را در 39تا 36 درصد بیماران به همراه خواهد داشت كه لازمه شروع درمان، رجوع سریع و كمتر از 3 ساعت به بیمارستان و انجام اقدامات لازم است.
وی با اشاره به اینكه تا پیش از درمان با TPA هیچ گونه درمان موثری وجود نداشت و برپایه اظهارات سازمان جهانی دارو و غذای آمریكا FDA این دارو نخستین و تنها راه درمان سكته مغزی حاد ایسكمیك است، خاطرنشان كرد: در هر سكته مغزی به صورت متوسط 1.2 میلیارد سلول مغزی از بین می رود، اگر بیمار فوت نكند معادل 36 سال پیر می گردد.
متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكی بابل خاطرنشان كرد: حداكثر زمانی كه می توان از از این دارو بهره برد 3 ساعت از شروع علائم و در مواردی تا 4.5 ساعت است ولی اگر در یك ساعت اول شروع علائم تزریق شود احتمال بهبودی كامل، بسیار زیادتر و عوارض بسیار كم تر خواهد بود.
او همینطور اظهار داشت: برپایه اظهارات وزارت بهداشت تولید بخش SCU و انتقال سریع بیماران سكته مغزی حاد به این بخش بدون در نظر گرفتن تزریق TPA به تنهایی می تواند 18% مرگ و میر را كم كند.



1397/08/30
15:22:12
5.0 / 5
4987
تگهای خبر: خدمات , وزارت بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
شمال برگ shomalbarg