گردشگری در مازندران و اقتصادی كه نیست

گردشگری در مازندران و اقتصادی كه نیست

به گزارش شمال برگ ایسنا/مازندران مدیرگروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران با اشاره به اینكه از گردشگری در مازندران، استفاده اقتصادی نشده است، اظهار داشت: بطور معمول، الگوهای جامع از بالا دیكته و همانند سایر استان ها در مازندران نیز اجرا می شود كه این موضوع، مخالف با اقتصاد گردشگریست.


مهدی رمضان زاده در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: هر توریستی آورده مطلوبی برای منطقه گردشگری دارد اما به این علت كه بازار این مقوله در مازندران شناخته شده نیست و بهره برداری مطلوبی از گردشگری در این استان نمی گردد.
وی با اشاره به اینكه شاخص اقتصادی عمده ترین مولفه در تعریف عملیاتی گردشگری ست، اشاره كرد: در اقتصاد گردشگری به وضعیت اشتغال كه شامل بومی و غیربومی است، توجه می شود كه به واسطه ظرفیت گردشگری در منطقه به وجود می آید.
مدیرگروه جهانگردی دانشگاه مازندران با اشاره به اینكه در اقتصاد گردشگری به مقوله سرمایه گذاری نیز توجه می شود، اینكه چگونه شكل می گیرد و چه میزان سرمایه به آن منطقه وارد می كند، اشاره كرد: بعنوان مثال اكوتوریسم نوعی گردشگریست كه سفر به مناطق بكر و نامسكون در آن مورد تجربه قرار می گیرد كه معیشت و فعالیت های آن جامعه نیز قسمتی از اقتصاد آن شمرده می شود.
رمضان زاده اضافه كرد: در این زمینه و در استان مازندران امكانات لازم و زیرساختی برای اقامت مثل هتل، متل و غیره وجود ندارد و تنوع اقامتی ایجاد نشده است.
وی با اشاره به اینكه جایگاه گردشگری در اقتصاد مازندران ساماندهی شده نیست، اضافه كرد: گردشگری به لحاظ سیاستگذاری در مازندران، باید شناسایی و ضعف ها و اشكالات مشخص شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران اظهار داشت: شناسایی بازار گردشگری بدین مدلول است كه این بازار نیازمند چه نوع اقامت و غذایی است، شامل چه رده سنی می شود و چه فعالیت های فراغتی نیاز دارد.
رمضان زاده با اشاره به اینكه گیلان به شهر جهانی غذا، بندرعباس به شهر جهانی صنایع دستی و سنندج به شهر جهانی موسیقی شناخته شده است، اشاره كرد: در مازندران ظرفیت گردشگری كشاورزی می ‍تواند در دستور كار قرار بگیرد بطوریكه با فروش محصولات ارگانیك و پذیرش اسكان آنها كمك بزرگی به اقتصاد این مقوله در استان می شود.
وی با اشاره به گردشگری مبتنی بر طبیعت همانند كوهستان یا مناطق حفاظت شده در مازندران، اشاره كرد: منطقه حفاظت شده دشت نازساری از مناطق گردشگریست كه می توان از آن در امتداد اشتغالزایی، الگوهای گردشگری را تنظیم كرد.
رئیس كارگروه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی اتاق فكر توسعه و تعالی مازندران، اضافه كرد: مناطق گردشگری حفاظت شده، نیاز به تامین بودجه برای این كار دارند كه می توانند بوسیله فروش فیلم و ساخت مستند در فضای مجازی یا فروش بلیط در ورودی، ایجاد اقامتگاه هایی برای گردشگران و یا هدایایی كه گردشگران برای حفظ گونه های گیاهی و جانوری می پردازند، به دست آورند.
رمضان زاده اشاره كرد: ظرفیت های دیگر استان مازندران در زمینه گردشگری جنگل های هیركانی است كه متاسفانه نه تنها ازآن استفاده درستی نمی گردد بلكه با طرح هایی همانند طرح انتقال آب خزر سبب نابودی اراضی زیادی از این جنگل ها می شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به نقش مهم اكو موزه ها در اقتصاد گردشگری در مازندران، اظهار داشت: اكو موزه ها موجب تقویت اشتغال بومی می شوند، روستاهای بكر شناسایی شده و بعنوان موزه های روباز و طبیعی مورد استفاده گردشگران قرار می گیرند.
وی در پاسخ به این پرسش در خصوص اینكه آیا موافق با آپارتمان سازی بجای ویلا سازی در مناطق گردشگری مازندران به منظور حفظ خاك و اراضی باارزش این استان هستید، اظهار نمود: بهترین نوع اقامت علاوه بر اقامت های بوم گردی، هتل های سبز منطبق با اقلیم ما زندران است و نیز اكو موزه ها كه در آنها كشاورزی، زندگی روستایی و توزیع درآمد بر اثر گردشگری به وجود می آید و شیوه معماری سنتی نیز حفظ می شود.
رمضان زاده با اشاره به اینكه در الگوی گردشگری دریا، سواحل، جنگل و كوهستان به صورت نظام مند كار خاصی انجام نشده است، اشاره كرد: الگوهای جامع از بالا دیكته وهمانند سایر استان ها در مازندران نیز اجرا می شود، در حالی كه طرح هایی چون روستاهای هدف و مناطق نمونه گردشگری نیاز به مطالعه بیشتری دارند و یك بازبینی در انتخاب این مناطق باید صورت بگیرد تا الگوهای گردشگری منطبق با مناطق گردشگری استان مازندران تهیه شود.




منبع:

1398/08/18
17:50:18
5.0 / 5
1335
تگهای خبر: اقتصادی , حفاظ , زمین , ساری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵