گزارش شمال برگ از چالش های بازگشایی مدارس؛

چالش هایی كه رسالت آموزش را نشانه گرفته است

چالش هایی كه رسالت آموزش را نشانه گرفته است

به گزارش شمال برگ روزهای پایانی تابستان است و سال تحصیلی آرام آرام فرا می رسد. نیمه دوم شهریورماه همیشه همراه بوده با شور و هیجان دانش آموزان و والدین در بازار كه حكایت از آمادگی و ذوق و اشتیاق آنان برای شروع هرچه بهتر سال تحصیلی جدید دارد اما نگرانی افزایش قیمت ها در بازار لوازم التحریر و كیف و كفش مدرسه مهم ترین دغدغه والدین در این روزهاست.


به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، این دفعه اما نه تنها دغدغه افزایش قیمت ها بلكه داستان تكراری گرفتن وجه ثبت نام در مدارس دولتی چالشی است كه والدین را درگیر خود كرده وعده ای كه وزارت آموزش و پرورش سال هاست آنرا مطرح می كند و هر گونه دریافت وجه در هنگام ثبت نام را غیرقانونی اعلام نمود اما در عمل به این تبصره و ماده قانونی در مدارس توجه نمی گردد كه این یك روی سكه است.
روی دیگر سكه اما كمك های مردمی به مدارس بوده كه الزامی است و تنها لقب اختیاری را یدك می كشد. اجبار خانواده ها برای پرداخت وجوهی هنگام و یا بعد از ثبت نام به حساب مدارس دردسر دیگر والدینی است كه به دلیلهای مالی قید ثبت نام در مدارس غیردولتی را زده و دلخوش به اعتبار و وعده آموزش و پرورش فرزندان خودرا راهی مدارس دولتی كرده اند.
از جانب دیگر مدارس دولتی نیز به سبب كمبود بودجه و اعتبار، همواره و همه ساله حتی در تهیه كوچك ترین ملزومات خود با مشكل مواجه بوده و چاره ای جز پناه بردن به جیب والدین دانش آموزان ندارند.
نوك پیكان تمامی این مشكلات و گلایه ها تنها متوجه مسئولان آموزش و پرورش است كه بارها و بارها در سخنان خود بر ارتقاء سطح كیفی نظام تعلیم و تربیت تاكید نمودند اما در عمل نه تنها اتفاق شایان توجهی رخ نداده بلكه چالش های جدیدی نیز بوجود آمده است.

مشكلات معلمان تمامی ندارد
یكی از معلمان مدارس ابتدائی مازندران در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینكه بعضی خانواده ها در تربیت فرزندانشان با معلمان همكاری نمی كنند، اظهار نمود: تك فرزند بودن خانواده ها باعث شده كه بعضی از والدین تا حدودی نسبت به برخورد معلمان حساسیت های خاصی داشته و در بعضی مواقع شاهدیم والدین اشتباهات فرزندان خودرا قبول نكرده و در رفع این مشكل با معلمان مدرسه همكاری نمی كنند.
وی اشاره كرد: بیشتر خانواده ها به سبب مشكلات و مشغلات زندگی پیگیر تحصیل فرزندان خود آن طور كه باید، نیستند.
این معلم ابتدایی تعداد زیاد دانش آموزان در كلاس ها را یكی دیگر از مشكلات معلمان عنوان و اظهار نمود: گاهی تا ۳۸ دانش آموز در یك كلاس جای می گیرند كه علل آن انتقال دانش آموزان از روستاها به شهر، كمبود معلم ابتدایی در مدارس، كم بودن تعداد كلاس ها و فضای آموزشی و نبود بودجه جهت ساخت مدارس جدید است.
این معلم مدرسه یكی از اشتباهات خانواده ها در روستا را فرستادن فرزندان به مدارس شهری دانست و با بیان مزایای تحصیل در روستا اظهار داشت: در روستاها معلمان باتجربه تر و با سابقه تری تدریس می كنند و تعداد دانش آموزان در كلاس ها نیز به مراتب كمتر بوده كه این خود سبب صرف وقت زیاد معلمان برای هر یك از دانش آموزان می شود.
وی با اشاره به اینكه انتخاب معلمان برای تدریس در مقاطع پایه به نظر مدیر مدرسه بستگی دارد، اشاره كرد: برخی مدارس به سبب كمبود معلم، از یك معلم جدیدالورود در پایه اول دبستان استفاده می نمایند كه هیچ تجربه كاری نداشته و این اقدام یك اشتباه بزرگ در سیستم آموزش و پرورش استان است.
این معلم ابتدایی نبود آزمایشگاه، زمین و امكانات ورزشی، نبود فضای سبز و كلاس های كوچك را همچون مشكلات مدارس ابتدایی ذكر كرد و اضافه كرد: آموزش ندیدن معلمان جهت استفاده از كیت های آموزشی علوم و ریاضی كه از طرف آموزش و پرورش به مدارس داده می شوند و حتی نبود جزوه آموزشی در این زمینه یكی دیگر از دستورالعمل های فاقد زمینه اجرایی در مدارس است و در نهایت بیشتر این كیت ها بدون استفاده می مانند.
وی از نبودمعلم ورزش و هنر در بعضی مدارس ابتدایی آگاهی داد و بیان كرد: متاسفانه به سبب كمبود معلم در بعضی مدارس یك معلم تدریس چندین دروس را بر عهده دارد.
این معلم مدرسه ابتدایی همین طور تعداد سرویس های بهداشتی نسبت به جمعیت مدارس را ناكافی دانست و تصریح كرد: آبخوری مدارس بلند و فاصله اش از شیر آب زیاد است كه مناسب سن دانش آموزان ابتدایی نیست.

مهم ترین مشكل مدارس دولتی نبود بودجه و اعتبار است
یكی از معاونان مدارس دولتی مهم ترین مشكل این مدارس را نبود بودجه و اعتبار بیان كرد و اظهار داشت: متاسفانه مدارس دولتی هیچ ردیف اعتباری ندارند و خود مسئولان مدرسه نمی دانند چگونه هزینه های مدرسه را تامین كنند.
وی هزینه دریافتی مدارس دولتی از اولیاء دانش آموزان در زمان ثبت نام را جهت پوشش كمبود نقدینگی برای اداره مدرسه عنوان نمود و در ادامه با اشاره به مشكلات مدارس دولتی سطح استان اضافه كرد: كمبود تجهیزات، امكانات ورزشی و آزمایشگاهی چالش هایی است كه دانش آموزان با آن روبرو هستند كه باید مسئولان ذیربط این موارد را مد نظر داشته باشند.

اجبار پرداخت هزینه به مدرسه با دادن پاكت های كمك
یكی از والدین دانش آموزان كه فرزندانش در مقاطع راهنمایی و دبیرستان تحصیل می كنند، با ابراز تاسف از برگزاری كلاس های خصوصی بیشتر معلمان در بیرون از مدرسه اشاره كرد: توجه ناكافی معلمان در كلاس درس باعث شده كه والدین به ناچار دانش آموزان را برای گرفتن نمره به كلاس خصوصی معلم مورد نظر بفرستند.
وی ضمن گلایه از آموزش و پرورش درباب دریافت وجه هنگام ثبت نام اظهار نمود: بارها آموزش و پرورش در رسانه ها اعلام نموده كه هیچ هزینه ای در مدارس دولتی نباید پرداخت گردد ولی در عمل شاهدیم كه دست اندركاران مدارس شرط ثبت نام دانش آموزان را پرداخت حق ثبت نام از طرف والدین اعلام می كنند.
این اولیای دانش آموز همین طور با اشاره به توزیع پاكت های كمك به مدرسه بین دانش آموزان، بیان كرد: در طول سال پاكت هایی برای كمك به مدرسه بین دانش آموزان توزیع می شود كه نكته ی جالب توجه آن اجبار در این كمك ها توسط مدرسه به والدین است.

برخی معلمان توجه ویژه به قشر خاصی از شاگردان دارند
خانمی كه فرزندش در دوره ی راهنمایی تحصیل می كند ضمن گلایه از بی احترامی برخی معلمان در مدارس، اظهار داشت: دانش آموزان در مقطع راهنمایی در دوره بلوغ خود به سر می برند و معلمان باید از حرف های توهین آمیز و ضربه به شخصیت دانش آموزان اجتناب كنند.
وی دیگر مشكلات دانش آموزان را تدریس چندین درس توسط یك معلم، نبود امكانات ورزشی در مدارس، استفاده نكردن برخی مدارس از آزمایشگاه عنوان و اشاره كرد: برخی معلمان توجه ویژه به قشر خاصی از شاگردان دارند و به سوالات دیگر دانش آموزان پاسخ نمی دهند كه این یكی دیگر از چالش های تحصیل فرزندان به حساب می آید.
گزارش از: معصومه مریخ خبرنگار ایسنا منطقه مازندران



1398/06/26
22:50:13
5.0 / 5
2559
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱