عضو هیئت علمی مدیریت گردشگری دانشگاه مازندران مطرح كرد

فروش زمین كشاورزی به استانهای دیگر برای تامین معیشت!

فروش زمین كشاورزی به استانهای دیگر برای تامین معیشت!

به گزارش شمال برگ عضو هیئت علمی مدیریت گردشگری دانشگاه مازندران اظهار داشت: مردم برای تامین معیشت اقتصادی خود مبادرت به فروش زمین ها به مردم استان های دیگر می كنند تا كمكی به تامین معیشت آنها باشد.


محمود حسن پور در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینكه گردشگری روستایی، گردشگری آمیخته با فعالیت های جامعه روستایی است، اظهار نمود: پاسخ گو نبودن اقتصاد گردشگری، نبود زیر ساخت ها و نیازمندی های اقتصادی مردم روستا موجب می شود كشاورزان زمین های خودرا به مردم دیگر استان ها بفروشند.
وی خاطرنشان كرد: گردشگری روستایی در مازندران وجود دارد اما نه به صورت نظامند كه بتواند كمكی به مردم روستا كند برای اینكه اینگونه فعالیت ها به صورت شبكه ای از پتانسیل های روستایی شكل می گیرد.
عضو هیئت علمی مدیریت گردشگری دانشگاه مازندران تصریح كرد: در مناطقی خاص در روستاها توسط شوراها و اهالی، مبادرت به آماده سازی زیرساخت های گردشگری روستایی می شود، بطور مثال روستای كندلوس بخش كجور نوشهر با سنگ فرش كردن روستا و ارائه خدمات در حوزه گردشگری فضایی مناسب به وجود آورده است.
حسن پور با اشاره به اینكه گردشگری روستایی باید از ظرفیت های محلی، فرهنگی و بومی منطقه در امتداد رونق این صنعت بهره ببرد، اظهار داشت: روستای كندلوس بخش كجور از نمونه روستاهای گردشگری می باشد كه با وجود زیر ساخت ها نتوانست موجب جذب توریست شود.
وی با تاكید بر اینكه نبود بازاریابی مناسب در امتداد ایجاد زیر ساخت ها سبب شده تا گردشگری روستایی رونق خوبی برای روستاییان از نظر اقتصادی نباشد، اضافه كرد: روستای كندلوس با سنگ فرش كردن و آماده سازی گردشگری روستایی اهتمام در رونق آن داشته كه متاسفانه از نظر امكانات این روند مهیا بوده است اما از نظر بازاریابی موفق به جذب توریست نشد.
عضو هیئت علمی مدیریت گردشگری دانشگاه مازندران بیان كرد: مهمترین مسئله در رونق نگرفتن گردشگری روستایی، بازاریابی است؛ بطور مثال برای توسعه مقصد گردشگری باید با كمك برخی نهادهای بازاریابی مناطق مورد نظر را به توریست معرفی كرده و با آموزش به جامعه محلی بتوان از این صنعت در روستا برداشت های اجتماعی و اقتصادی كرد.
استاد گروه گردشگری دانشگاه مازندران خاطرنشان كرد: روستاها باید با رعایت استانداردهای گردشگری بعنوان پایلوت گردشگری روستایی در مازندران فعالیت كنند.
عضو هیئت علمی مدیریت گردشگری دانشگاه مازندران با اشاره به اینكه زمانی كه صحبت از گردشگری روستایی می شود هدف اجرای یك الگوی معیشتی مكمل برای كمك به روستا و مردم آن جا است، اظهار داشت: بعنوان مثال اگر روستایی در تولید چای موفق بوده است باید با توسعه باغات چای و استفاده از این پتانسیل و ظرفیت در امتداد محقق كردن و توسعه گردشگری روستایی خود بكوشند.
حسن پور با اشاره به اینكه مردم مازندران هنوز آگاهی و شناخت كامل از گردشگری روستایی و روش اجرای این الگو ندارند، اضافه كرد: زمانی كه می خواهیم فعالیت اقتصادی را برای منطقه تعریف نماییم باید ببینیم چقدر آن عناصر واجد شرایط هستند.
استاد گروه گردشگری دانشگاه مازندران با اشاره به اینكه روستاییان به دنبال ایجاد گردشگری روستایی كه سود كمتری نسبت به سایر بخش ها در روستاها دارد، نمی روند، اظهار نمود: توسعه خانه های دوم امروزه به سمت روستاها آمده خصوصا در زمانی كه كم آبی و بی آبی در كشت دوم كشاورزان به وجود آمده و آنها با تفكیك اراضی یا تغییر كاربری زمین و فروش آن كمتر به دنبال بحث سرمایه گذاری در حوزه گردشگری می روند.
عضو هیئت علمی مدیریت گردشگری دانشگاه مازندران تصریح كرد: در ایجاد زیر ساخت های گردشگری روستایی باید تبعات تفكرات اقتصادی سنجیده شود و با تعریف مكانیزم ها، دارایی روستایی بعنوان یك سرمایه به آنها كمك نماید.
حسن پور اضافه كرد: خیلی از طرح های بوم گردی با ارائه وام افتتاح می شود اما از نظر اقتصادی بازگشت نداشته است.




منبع:

1398/05/28
15:17:59
5.0 / 5
2505
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱