یك كارشناس گردشگری:

یك گردشگر خارجی معادل ۳۰ بشكه نفتی ایران ارزآوری دارد

یك گردشگر خارجی معادل ۳۰ بشكه نفتی ایران ارزآوری دارد

شمال برگ: یك كارشناس گردشگری معتقد است: شرایط فعلی اقتصاد ایران نیازمند یك آلترناتیو مناسب می باشد و اقتصاد نفتی ایران سایر بخش های اقتصادی را تنبل كرده است.


محمدرضا اورمزدی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: متوسط درآمد حاصل از فروش یك بشكه نفت در بهترین حالت امروز برای ایران ۷۰ دلار بوده و این در حالیست كه یك گردشگر خارجی معادل ۳۰ بشكه نفتی ایران ارزآوری دارد.
وی بیان كرد: باید از تهدید تحریم های نفتی بعنوان یك فرصت مغتنم بهره برد؛ شاید فصل نوین حركت به سمت یك آرمان شهر گردشگری برای ایران بهره مندی از چنین ظرفیت هایی برای شكوفایی اقتصاد كشور باشد.
وی با اشاره به اینكه نفت ایران علاوه بر وابستگی اقتصادی كشور چشم طمع بیگانگان را به همراه داشته و ماجراهای گوناگون برای اقتصاد و كشور به وجود آورده است، اشاره كرد: بعضی از كشورهای همسایه و همین طور قدرت های جهانی خواهان انزوای سیاسی و جغرافیایی ایران هستند بدین جهت گردشگری می تواند با معرفی بهینه ایران به دنیا نقشه های آنان را خنثی كند.
این كارشناس گردشگری، جاذبه های بی بدیل و اقلیم چهار فصل كشور را بهترین ظرفیت صنعت گردشگری ایران برای جایگزینی اقتصاد نفتی در چرخاندن چرخ های اقتصادی در تمام طول سال عنوان نمود و اضافه كرد: با نگاهی به رتبه های نخست اقتصاد گردشگری جهان خواهیم دید كشورهایی نظیر فرانسه، اسپانیا، امارات، تركیه و غیره از معبر گردشگری اقتصادی درآمدی بیشتر از كشورهای صاحب نام نفتی جهان دارند.
اورمزدی از كشور تركیه بعنوان یك نمونه بارز و ممتاز برای توجیه اقتصاد گردشگری در منطقه یاد و اشاره كرد: تركیه كشوری مسلمان و بدون منابع نفتی است اما درآمد ارزی این كشور حاصل از گردشگری ۸ برابر درآمد نفتی ایران است.
جایگاه گردشگری ایران در دنیا
وی جایگاه گردشگری ایران را از منظر تاریخی و طبیعت گردی ( Ecotourism ) برمبنای آمار سازمانی جهانی گردشگری یونسكو به ترتیب دهم و پنجم معرفی و اشاره كرد: در بخش ثبت آثار تاریخی ایران بیشتر از یك میلیون و ۲۰۰ هزار اثر تاریخی ثبت شده داشته كه این اشیا برخی ثبت ملی و برخی ثبت سازمان جهانی یونسكو هستند.
این كارشناس گردشگری با اشاره به اینكه كشورهای جهان در حوزه گردشگری به ۳ دسته رنگی تقسیم بندی می شوند، اشاره كرد: اگر توریست یا جهانگردی قصد مسافرت داشته باشد برای آگاهی از وضعیت كشور مقصد به سفارتخانه مراجعه نموده و به هشدارهای موجود كه با رنگ بندی مشخص شده است توجه كرده و بر آن اساس مقصد خودرا مشخص می كند.
ایشان سپس اضافه كرد: سه رنگ قرمز، زرد و سبز برای مقاصد گردشگری تعریف شده كه به ترتیب برای مشخص كردن كشورهای پر خطر و نا ایمن، دارای ریسك و خطرپذیر و ایمن و سالم به كار می رود كه ایران در تصاویر گردشگری با رنگ زرد مشخص شده و كشوری دارای ریسك در بخش های سرمایه گذاری و جاذبه های تاریخی و گردشگری معرفی می شود.
معرفی چهره مثبت ایران به دنیا
اورمزدی با تصریح اینكه باید تصویر مناسب و زیبایی از ایران به دنیا مخابره شود و ایران هراسی از جامعه جهانی زدوده شود، اشاره كرد: وزارت امور خارجه به وسیله سفارتخانه ها و رایزنان فرهنگی، سازمان گردشگری و نهادهای در رابطه با این حوزه خصوصاً صدا و سیما با محوریت شبكه های برون مرزی، نقش اصلی را در معرفی چهره مثبت از ایران به دنیا برعهده دارند و باید با اطلاع رسانی و تبلیغات در این زمینه پر قدرت ظاهر شوند.
وی، نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این بخش را بسیار پر رنگ توصیف كرد و اضافه كرد: معرفی جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی و بكر كشور با پخش تصاویر زیبا و قاب های تماشایی با بهره گیری از تكنیك های نوین به زبان های زنده دنیا گامی بزرگ در این راستا خواهد بود.
مدیر تورهای گردشگری داخلی و خارجی به سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های فرهنگی توسط نهادهای مرتبط اشاره و اشاره كرد: سازمان هایی نظیر فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد در زمینه معرفی ایران به جهان نقش محوری دارند كه باید در این زمینه تلاش مضاعفی صورت گیرد.
ایجاد یك شبكه تخصصی گردشگری توسط رسانه ملی
این مدرس دانشگاه از رویكرد رسانه های دیداری در كشورهای دیگر با تأسیس یك شبكه اختصاصی گردشگری سخن گفت و اظهار نمود: یكی از ضعف های ما عدم وجود یك شبكه مستقل و تخصصی گردشگری در رسانه ملی است كه جاذبه های كشور را به چندین زبان زنده دنیا معرفی كرده و ظرفیت های بی نظیر و بزرگ ایران را به رخ جهانیان بكشاند.
زیرساخت های كشور باید اصلاح شوند
اورمزدی نیاز به تسهیل بخشی در زمینه های صدور ویزا، مقررات ارزی و گمركی، بیمه و بانكداری در كشور را برای ورود توریست ضروری توصیف كرد و اظهار داشت: ضرورت اصلاح در زمینه های زیربنایی گردشگری، شبكه رزرواسیون، مدیریت تورها و باز ارتقای كیفیت هتلداری برای ورود توریستهای خارجی حتمی است.
این كارشناس گردشگری از تبادلات مالی گردشگران با تنها یك كارت بانكی در سراسر دنیا به نام "مستر كارت" آگاهی داد و با اشاره به اینكه این سیستم در ایران كارایی ندارد، اشاره كرد: مشكلات تحریم ها سبب شده تا گیت های مالی ایران گرفتار مشكل شده و دستگاه دیپلماسی كشور باید برای حل مشكلات وارد عمل شود.
وی با اشاره به اینكه عمر شبكه فرودگاهی و پایانه های هوایی ایران بیشتر از ۴۰ سال بوده و قسمتی از آنها برای پروازهای بین المللی كارایی لازم را ندارند با ذكر مثالی تشریح كرد: ترجیح و اولویت یك توریست برای پرواز از مبدا تورنتو كانادا با سه ایرلاین "كی ال ام هلند"، "ایران ایر" و "لوفتانزا" بالطبع ایرلاینی است كه بهترین خدمات و ایمن ترین پرواز را داشته باشد.
اورمزدی، شبكه حمل و نقل كشور را در تمامی ساختارها شامل دریایی، ریلی، جاده ای و هوایی نیازمند اصلاح دانست و با اشاره به اینكه خدمات در سطح بین المللی و استانداردهای جهانی برای تمامی ناوگان ها لازمه حضور توریستهای خارجی است، اشاره كرد: خیلی از جاده های كشور با عنایت به قدمت از حیث انتفاع خارج شده و حتی اتوبان هایی كه اخیراً راه اندازی شده اند فاقد استانداردهای بین المللی در علامت گذاری ها و بیس سازه هستند.
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به مشكلات آماری در زمینه حضور توریست در ایران، تعدد منابع آماری در این زمینه را سبب ایجاد پارادوكس و تناقض دانست و اشاره كرد: مبنای گزارش های آماری باید مركز آمار ایران باشد اما در عمل شاهدیم كه هر یك از سازمان ها آمارهای مخصوص به خودرا نمایش می كنند.
وی با تصریح اینكه آمار مبنای برنامه ریزی بوده و تناقضات حاكم آماری، برنامه ریزی را مبتلا به اختلال می كند، اشاره كرد: آمار درست و دقیقی از میزان حضور گردشگران در ایران وجود نداشته و منابع آماری رقم های گوناگونی را در این زمینه نمایش می كنند كه این یكی از ضعف ها و نقصها برای برنامه ریزی كلان به حساب می آید.
اورمزدی با اشاره به اینكه كشورهای عرب زبان همسایه ایران بیشترین حجم تبادلات مالی و ارزی بخش گردشگری خارجی ایران را از آن خود كرده اند، افزود: كشورهای عراق و سپس عمان بیشترین مسافرت تفریحی را به ایران دارند.
ایشان سپس اضافه كرد: از اروپا كشورهایی نظیر فرانسه، آلمان، ایتالیا، اتریش و نروژ تورهایی انفرادی و گروهی به صورت جسته و گریخته به ایران دارند، از آسیا باز چینی ها كم و بیش وارد ایران شده اند اما هدف اصلی آنان تجارت و بازرگانی است كه در كنار آن از آثار تاریخی بازدید كرده اند، كشورهای قاره آمریكا باز كمترین بازدید كننده از ایران را به خود اختصاص داده اند.
اورمزدی با اشاره به اینكه باید از تهدید تحریم های نفتی بعنوان یك فرصت مغتنم بهره برد، اشاره كرد: شاید فصل نوین حركت به سمت یك آرمان شهر گردشگری برای ایران بهره مندی از چنین ظرفیت هایی برای شكوفایی اقتصاد كشور باشد.




1398/02/16
15:12:05
5.0 / 5
3661
تگهای خبر: حمل و نقل , خدمات , زمین , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳