شمال برگ ShomalBarg.ir
مروری بر عملكرد سازمان محیط زیست در دریا و اقیانوس

از ثبت کنوانسیون تهران تا نقش راهبردی در سازمان راپمی

از ثبت کنوانسیون تهران تا نقش راهبردی در سازمان راپمی

به گزارش شمال برگ، مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با اهم اقدامات این کشور در دوران بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بیان نمود: یکی از مهم ترین اقدامات، ورود سازمان حفاظت محیط زیست به حوزه دریا بخصوص مدیریت و حفاظت محیط زیست دریایی کشور در خلیج فارس، دریای عمان و خزر و تقویت و گسترش بخش دریایی سازمان در چند مرحله بود.


به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، امید صدیقی در ارتباط با اهم اقدامات این سازمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بیان نمود: یکی از مهم ترین اقدامات، ورود سازمان حفاظت محیط زیست به حوزه دریا بخصوص مدیریت و حفاظت محیط زیست دریایی کشور در خلیج فارس، دریای عمان و خزر و تقویت و گسترش بخش دریایی سازمان در چند مرحله بود.
وی افزود: در همین راستا، تصویب و الحاق کشور به کنوانسیون محافظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان (کنوانسیون کویت- سازمان راپمی) در سال ۱۳۵۸ با مرجعیت سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد. شروع مطالعات در حوزه محیط زیست دریایی کشور در دهه ۶۰ و ایجاد تشکیلات و ساختار مستقل حفاظت محیط زیست دریایی در سازمان در اواخر دهه ۶۰ تحت عنوان دفتر محیط زیست دریایی زیر نظر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم دیگر اتفاق بزرگی بود که بعد از ورود جدی سازمان به حوزه دریا صورت گرفت.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی بیان نمود: همینطور تقویت و گسترش فعالیتهای دفتر محیط زیست دریایی سازمان در سطح ملی و بین المللی و شروع برنامه های مختلف در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان از دهه ۷۰ میلادی در دستور کار قرار گرفت.

صدیقی با اعلان اینکه اوج گسترش و توسعه بخش محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در دهه ۸۰ شکل گرفت، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۶ دفتر محیط زیست دریایی سازمان به معاونت محیط زیست دریایی ارتقاء یافت و سازمان حفاظت محیط زیست با این معاونت شامل سه دفتر تخصصی زیست بوم های دریایی، مدیریت سواحل و بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی با شرح وظایف وسیع تر، توان فنی بیشتر و به طور گسترده نسبت به اجرای برنامه ها و شرح وظایف در زمینه حفاظت و مدیریت محیط زیست دریایی خلیج فارس، دریای عمان و خزر اقدام نمود.

وی ادامه داد: در دهه ۸۰، معاونت محیط زیست دریایی سازمان با همکاری سایر دستگاه ها برنامه بین المللی محیط زیست دریای خزر را راه اندازی و در سال ۸۲ و پس از تلاشی چند ساله و در تعامل و همکاری با کشورهای حاشیه خزر، کنوانسیون محافظت از محیط زیست دریای خزر با عضویت پنج کشور عضو در تهران را با امضا وزرای محیط زیست کشورهای عضو نهایی و به تصویب رساند، به صورتی که این کنوانسیون بنام «کنوانسیون تهران» ثبت شده و در تمام جهان شناخته شده است که افتخاری برای کشور است. در ادامه و پس از تصویب و الحاق کشورهای عضو توسط مجالس (پارلمان) آنها، در ۲۱ مرداد ۱۳۸۵ کنوانسیون تهران لازم الاجرا شد.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی افزود: در همین دهه ۸۰، همکاری جمهوری اسلامی ایران در حوزه محیط زیست دریایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس بخصوص در قالب کنوانسیون کویت و سازمان راپمی گسترش یافت، به صورتی که چندین گشت تحقیقاتی اقیانوس نگاری محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان با حضور تمامی کشورهای عضو (عربستان سعودی، کویت، قطر، امارات متحده عربی، عمان، بحرین؛ عراق ) با هدایت، مدیریت و راهبری جمهوری اسلامی ایران و با کشتی ایرانی و حضور کامل محققین و متخصصین ایرانی از سازمان محیط زیست و سایر دستگاه ها با موفقیت و کیفیت بالا انجام شد و به همین جهت کنوانسیون کویت از ایران و سازمان حفاظت محیط زیست به طور ویژه قدردانی نمود. این درحالی بود که در سالهای قبل انجام گشت های تحقیقاتی اقیانوس نگاری و بررسی محیط زیست دریایی منطقه توسط کشورهای خارجی انجام می شد.

صدیقی با تاکید بر این که در کل منطقه خلیج فارس و دریای عمان، متخصصین کشور از سازمان حفاظت محیط زیست و سایر ارگان های دریایی حضور یافته و در خیلی از زمینه ها در کل منطقه برتر بوده و نقش پیشرو داشته و دارند، اظهار داشت: در دهه ۸۰ برنامه های زیست محیطی گوناگونی در مورد پایش و حفاظت محیط زیست دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان اجرا شد و ساختار بخش دریایی سازمان در ستاد و در استانهای ساحلی توسعه و تجهیز شد. همینطور چندین ایستگاه تحقیقاتی و پایش با تجهیزات تخصصی در مناطق ساحلی جنوب و شمال کشور راه اندازی، تجهیز و افتتاح شد.

وی با اعلان اینکه این اقدامات در دهه های بعدی هم با قدرت ادامه پیدا کرده است، اظهار نمود: در دهه ۹۰ بخش عمده ای از ضوابط و دستورالعمل های حوزه محیط زیست دریایی در زمینه پایش و مقابله با آلودگی های دریایی، بازیافت شناورها، استانداردهای تخلیه به دریا، ارزیابی خسارات ناشی از آلودگی ها در دریا و... در جهت نظام مند شدن فعالیتهای دریایی و مدیریت نظام مند و سازگار با محیط زیست دریا تدوین و تصویب و اجرایی شد.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اهم اقدامات این معاونت در دولت سیزدهم هم اشاره نمود و اظهار داشت: پایش و بررسی وضعیت منابع آلاینده دریا ازجمله سکوها و خطوط انتقال نفتی، پایش و بررسی وضعیت پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، بنادر خدماتی و تجاری، سامان دهی و مدیریت نظام مند اسقاط (بازیافت) شناورها طبق ضوابط محیط زیستی، تدوین، تصویب و ابلاغ ضوابط تخلیه پسماند و سایر مواد در دریا، پایش و مدیریت لایروبی و لایریزی در دریا، بررسی آلودگی عناصر سمی فلزات سنگین، ترکیبات هیدروکربنی و ذرات میکروپلاستیک در سواحل مکران و برنامه اقدام ملی پایش و مدیریت آلودگی های پلاستیک و میکروپلاستیک محیط زیست دریایی خلیج فارس، دریای عمان و خزر ازجمله این اقدامات هستند.

صدیقی یکی از اقدامات بسیار مهم را تکمیل طرح عظیم تصفیه خانه پساب صنعتی مجتمع پتروشیمی بندر امام، با ظرفیت تصفیه ۴۰ هزار متر مکعب فاضلاب صنعتی در نتیجه پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری پتروشیمی بندر امام و مدیریت منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر دانست و اظهار داشت: با بهره برداری از این طرح، فاضلاب صنعتی و بهداشتی مجتمع پتروشیمی بندر امام تصفیه و در حد مجاز و طبق استانداردهای محیط زیست تصفیه و تخلیه خواهد شد و بدین ترتیب بخش عمده ای از آلودگی های منتهی به دریا حذف و کاهش خواهد یافت. همینطور با بازچرخانی و استفاده مجدد فاضلاب صنعتی و بهداشتی تصفیه شده و استفاده مجدد آن در مجتمع، حجم زیادی از برداشت آب شیرین از رودخانه کارون حذف خواهد شد.

وی در رابطه با سامان دهی و نظام مند کردن فعالیت اسقاط (بازیافت) شناورها مطابق ضوابط و دستورالعمل های محیط زیست توضیح داد: دستورالعمل محیط زیستی بازیافت (اسقاط) شناورها تهیه و در سال ۱۴۰۱ از سوی مقام عالی سازمان ابلاغ گردید. همینطور سایت های کشتی سازی و تعمیر شناورها که زیر ساخت های اولیه برای عملیات اسقاط را داشتند و متقاضی اسقاط کشتی ها بودند، بررسی و مشخص شد. الزامات و ضوابط محیط زیستی برای تکمیل زیر ساخت و پوشش ضوابط به این سایت ها ابلاغ گردید و طی پیگیری های صورت گرفته در سالجاری، بعضی از این سایت ها بخش عمده زیر ساخت ها را تکمیل و الزامات را پوشش داده و به زودی با تکمیل برخی موارد باقیمانده، مجوز بازیافت شناورها را دریافت خواهند کرد.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر مبحث نوسازی خطوط انتقال نفت فرسوده، اظهار داشت: در این خصوص با پیگیری های مستمر معاونت محیط زیست دریایی بخصوص دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی، پروژه نوسازی خط لوله ابوذر منطقه خارک، توسط شرکت نفت فلات قاره تأمین اعتبار شد و با صدور مجوز سازمان محیط زیست توسط شرکتهای توانمندهای داخلی آغاز می شود با نوسازی این خط لوله بسیار قدیمی و فرسوده، بخش عمده ای از حوادث نشت نفت و آلودگی های ناشی از آن کاهش و حذف خواهد شد و علاوه بر پیشگیری از اتلاف منابع، به طور چشمگیری آلودگی های نفتی در این منطقه کاهش خواهد یافت.

برپایه گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، صدیقی در انتها در رابطه با تکمیل تصفیه خانه های فاضلاب شهر های ساحلی هم بیان نمود: تصفیه خانه فاضلاب شهر آبادان با پیشرفت ۹۶ درصدی که با پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست و تلاش مجموعه وزارت نیرو (معاونت آب و آبفا) آماده بهره برداری شده است. تکمیل شبکه های جمع آوری و تصفیه خانه های فاضلاب شهری به منظور پیشگیری از آلودگی دریا و رودخانه های منتهی به دریا و همینطور استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده و کاهش برداشت آب های سطحی و زیر زمینی، یکی از برنامه ها و اقدامات مهم محیط زیستی است که از سوی معاونت محیط زیست دریایی و تالاب ها به طور مستمر پیگیری می شود.




منبع:

1402/11/21
09:36:55
5.0 / 5
240
تگهای خبر: استاندارد , پسماند , تجهیزات , حفاظ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
شمال برگ shomalbarg