معاون فرهنگی دانشگاه گیلان عنوان كرد

صنایع دستی پیوند مدگرایی مدرن و میراث كهن

صنایع دستی پیوند مدگرایی مدرن و میراث كهن

به گزارش شمال برگ از گیلان معاون فرهنگی دانشگاه گیلان، با اعلان اینكه مد و مدگرایی در مركز گفتمان فرهنگی قرار دارد، اشاره كرد: صنایع دستی می تواند دنیای مدرن را با میراث كهن پیوند بزند و می توانیم از كارهای دستی برای طراحی لباس استفاده نمائیم.


فاطمه کریمی در اختتامیه مجازی نمایشگاه منطقه ای توانمندی های دانشجویان دختر در زمینه مد، لباس و صنایع دستی به میزبانی دانشگاه گیلان، با اشاره به تعویق هشت ماهه برگزاری نمایشگاه مذکور به سبب شیوع بیماری کرونا، اظهار نمود: شاهد مشارکت دانشجویان دختر دانشگاه های گیلان، قم، قزوین، سمنان، زنجان و خراسان شمالی در این دوره هستیم.
وی پوشش و لباس را دارای کارکردهای متنوع و چندگانه دانست و اضافه کرد: کارکرد اولیه لباس در جایگاه حفظ بدن از سرما و گرماست، اما در کارکردهای ثانویه لباس مقوله زینت بخشی مطرح می شود که در رابطه با مد و مدگرایی است.
معاون فرهنگی دانشگاه گیلان، با اعلان اینکه قدمت و گسترده تاریخی مد و مدگرایی به حیات فرهنگی جوامع می رسد، اظهار داشت: در همه فرهنگ ها سرنخ هایی از مد و مدگرایی را می بینیم، اما تفاوت مد در ادوار قدیم و جدید در این است که در دوران معاصر به کمک شتاب رسانه های ارتباط جمعی و فضای مجازی جریان مدگرایی شدت بیشتری یافته است.
کریمی، تنوع گرایی را خاصیت مدگرایی دانست و اشاره کرد: مدگرایی در همه مراحل سنی انسان وجود دارد، اما متعلق به دوره جوانی است و پس جوانان قشری بسیار موثر در امر رواج مد و مدگرایی هستند.
وی افزود: جوانان دانشجو صلاحیت بیشتری برای ورود به عرصه مد را دارند، برای اینکه هم از خاصیت جوانی برخوردار می باشند و هم قشر فرهیخته جامعه به حساب می آیند پس ورود دانشجویان خصوصاً دختران دانشجو به عرصه مد و لباس نتایج مثبتی همچون ارتقای سطح نگرش جامعه نسبت به مد و مدگرایی دارد.
معاون فرهنگی دانشگاه گیلان، با اعلان اینکه پرداختن به مد و مدگرایی توجه به صنایع دستی را الزام آور کرده است، اظهار داشت: صنایع دستی می تواند دنیای مدرن را با میراث کهن پیوند بزند و می توانیم از کارهای دستی برای طراحی لباس استفاده نمائیم.
وی با اعلان اینکه مد و مدگرایی در مرکز گفتمان فرهنگی قرار دارد، اشاره کرد: مد و لباس نقش عمده ای را در انتقال ایده های خلاق و رشد فرهنگی جوامع مبتنی بر میراث فرهنگی بر عهده دارد، برای اینکه افراد صاحب نظر در حوزه فرهنگ، مدگرایی را بعنوان پنجره گشوده به سمت هویت ملی تعبیر می کنند.
کریمی، آفرینش، طراحی، تولید، توزیع و مصرف را چرخه پنج مرحله ای عرصه مد و لباس دانست و افزود: در صنایع دستی خلاقیت موج می زند، برای اینکه یک عامل درون فرهنگی است و با زیست بوم فرهنگی مطابقت دارد. همین طور طرح ها و نقش های صنایع دستی برگرفته از فرهنگ بومی و محلی است پس پردازش حوزه صنایع دستی حلقه ای است که می تواند فرهنگ جدید را به میراث فرهنگی متصل کند.
معاون فرهنگی دانشگاه گیلان، صنایع دستی را کارگشای مسئله انقطاع فرهنگی دانست و بیان کرد: ایران عزیز از یک سو دارای گنجینه غنی میراث فرهنگی است و از طرف دیگر، تنوع اقلیمی دارد پس این ویژگی ها زمینه مناسب و مساعدی را برای جان گرفتن حوزه مد، لباس و صنایع دستی است.
وی یکی از دغدغه های مد و لباس را بازاریابی دانست و تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه های مد و لباس یکی از روش های حل این دغدغه است.
به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، در بخش مد و لباس نرگس هزاری از دانشگاه گیلان(ارشد مدیریت استراتژیک)، محدثه احمدی از دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین(ادبیات فارسی) و معصومه احمدی از دانشگاه علمی و کاربردی انزلی(طراحی لباس) به ترتیب مقام هاب اول تا سوم را کسب کردند و پریست صالحی از دانشگاه سمنان(تربیت بدنی) شایسته تقدیر معرفی گردید.
در بخش صنایع دستی نیز عارفه فرزادی از دانشگاه خراسان شمالی(صنایع دستی)، هانیه سلیمی از دانشگاه سمنان(تربیت بدنی) و معصومه رضایی از دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین(شیمی) به ترتیب مقام های اول تا سوم را به دست آوردند و از زهرا علیمی از دانشگاه علمی و کاربردی دادگستری رشت(حقوق) و فهیمه محمدی از دانشگاه زنجان(مواد و متالوژی) تقدیر گردید.




منبع:

1399/09/11
23:19:05
5.0 / 5
241
تگهای خبر: تولید , رشت , زمین , شمال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵