مرگ خاموش موتورسواران در مازندران

مرگ خاموش موتورسواران در مازندران

شمال برگ: مازندران انگار شنیدن خبر تصادف با موتورسیكلت و مرگ برخی از هموطنان عادی شده است، مثلا در همین مازندران نسبت به سال گذشته، در 4 ماه فرودین تا تیر، 46 موتورسوار كه همگی مرد بودند به كام مرگ رفتند و مسئولان نیز فقط به ارائه آمار بسنده كردند اما راهكاری برای پیش گیری از وقوع این حوادث تلخ و یا كاهش میزان آمار ندارند.



در بعضی از کشورهای دنیا، همچون ایران موتورسیکلت ها جزئی از جریان ترافیک هستند و باید همان گونه که به ایمنی سایر استفاده کنندگان از راه توجه میشود، ایمنی موتور سیکلت سواران نیز مورد توجه قرار گیرد.

در کشور ما حوادث جاده ای یکی از علل عمده مرگ و میر را می سازند که بخش عمده ای از قربانیان این حوادث موتور سیکلت سواران هستند.

بر اساس گزارش علی عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران کشته شدگان موتور سوار در حوادث ترافیکی چهار ماهه سال جاری را ۴۶ نفر بود که این رقم در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ۵ درصد افزایش داشت.

بر مبنای همین گزارش تعداد حوادث منجر به فوت در ۶۷ درصد از فوت شدگان در محور برون شهریی و راه روستایی و مابقی در محور درون شهری به وقوع پیوست که ساری با ۱۰، آمل با ۷ و نکا با ۶ نفر بیشترین و شهرهای بابلسر، میاندرود، محمود آباد و گلوگاه هر کدام با تعداد یک نفر کمترین تلفات موتور سوار را دارند.

خرداد و تیر ماه بیشترین فوتی راکبان موتورسیکلت

بر اساس آمار ارجاعی از مراکز پزشکی قانونی استان مازندران، بیشترین فوتی در خرداد و تیر ماه با ۱۵ فوتی و بعد از آن فروردین با ۹ و اردیبهشت با ۷ مورد به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

بیشترین گروه سنی که مرگ موتور سوارها در آن اتفاق افتاده، گروه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال با آمار ۱۷ فوتی بوده و کمترین گروه سنی بین ۴۱ تا ۵۰ سال با ۲ فوتی گزارش شده است، همین طور تعداد ۷۷ نفر در چهار ماهه سالجاری در تصادفات رانندگی کشته شدند که ۲۶ درصد آن مربوط به موتور سوارها است.



شایع ترین علت مرگ موتورسوران در تصادفات

متاسفانه شایع ترین علت مرگ موتورسوران در تصادفات، ضربه مغزی و عوارض ناشی از آن و سپس خونریزی وسیع، صدمات و شکستگی های گوناگون از عوامل دیگر منجر به مرگ در موتورسواران است.

متاسفانه باید اظهار داشت که موتورسیکلت سواران در جامعه ما چندان اهمیتی به استفاده از کلاه ایمنی نداده و با عدم رعایت این مساله روزانه با مرگ و میر موتورسیکلت سوارانی مواجهند که اکثرا" در گروه سنی جوانان و نوجوانان هستند؛ بخش عمده ای از راکبین هم برای گریز از پلیس به استفاده از کلاه ایمنی غیراستاندارد و پلاستیکی مبادرت می ورزند.

دلایل استفاده بیش از پیش از موتورسیکلت

طی سال های اخیر شاهد افزایش چشم گیر بهره برداری از موتورسیکلت در کشور و خصوصاً در مازندران هستیم که بعضی از دلیلهای آن قیمت پایین، قدرت مانور بالا، تسریع در عبور و مرور، عبور از محدوده های غیر مجاز، بیکاری و استفاده از موتورسیکلت بمنظور امرار معاش، کاهش هزینه سوخت، عدم گسترش ورزش های هیجانی و نگاه سودجویانه شرکت های تولید کننده و غیره است.

موتورسیکلت به سبب نوع طراحی، عدم پایداری، عدم حفاظ و ضعف های دیگر در مقایسه با وسیله نقلیه سواری نیازمند آموزش های مهارتی و تخصصی بیشتری است که متأسفانه مورد توجه قرار نگرفته است.

به عقیده کارشناسان برای حل مساله تصادفات رانندگی موتورسیکلت و یا کاهش تلفات جانی آن با وضع موجود با کوتاه مدت و طولانی مدت در یک نگاه کلی می توان به تشکیل مدیریت واحد، یکپارچه و تصمیم ساز، تشدید مجازات رانندگی برای موتورسیکلت سواران متخلف، بازبینی در قوانین صدور گواهینامه، انجام اصلاحات مهندسی راه، التزام شرکت های تولید کننده موتورسیکلت به افزایش ایمنی، التزام به تهیه و استفاده از تجهیزات موتور از طرف کاربران بوسیله سیاست های تشویقی، ارائه آموزش های تخصصی و مستمر در سطوح و درجات مختلف سنی و تجربی و غیره اقدام نمود.



برابر آمارها حدود یک سوم تصادفات در کشور مربوط به موتورسیکلت هاست، موضوعی که سردار تقی مهری، رئیس پیشین پلیس راهور ناجا نیز آنرا تایید کرده و اظهار داشته بود: «حدود یک سوم تصادف های در سطح کشور مربوط به موتور سیکلت است و بنا بر این باید برای ارتقا فرهنگ استفاده صحیح از این وسیله تلاش و با اجرا و رعایت دقیق مقررات از لطمه های مختلف در این عرصه جلوگیری شود.»

نکته قابل توجه امرار معاش افرادی است که رزق و روزی خودرا با موتور تهیه می کنند، موضوعی که می تواند با وقوع یک حادثه ناگوار نتایج بعدی را نیز به دنبال داشته باشد و بنظر می رسد که، این مسئله باید با عزمی جدی میان دستگاه های مختلف و البته دستگاه های قانونگذار دیده شود، در شرایط فعلی عدم نظارت کافی بر آموزش موتورسیکلت سواران، کم کاری برخی دستگاه ها در ارتقای استاندارد موتورسیکلت ها و نظارت بر تخلفات موتورسیکلت سواران و نیز عدم مناسب و محدودسازی بعضی از معابر و تونل های شهری همچون مواردی است که در وقوع تصادفات رانندگی موتورسیکلت سواران موثر است. موضوعی که تمام دستگاه ها خصوصاً مجلس و پرشدن خلاهای قانونی را نیز می طلبد.





منبع:

1399/06/05
13:34:15
5.0 / 5
306
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴