ماجرای خودرو های دپو شده در بابل چیست؟

ماجرای خودرو های دپو شده در بابل چیست؟

مازندران چند روزی است فیلمی از انبوه خودرو های پارك شده در پاركینگ شركت ایران خودرو مازندران در بابل در فضای مجازی منتشر گردید كه واكنش های بسیاری به دنبال داشت و البته گمانه زنی های درباره علت دپوی این خودرو ها نیز بالا گرفت.



زمانی که مشخص شد کرونا بر روی کشور سایه انداخته و طیف وسیعی از مردم به سرعت به این بیماری مبتلا می شوند، ترس و وحشت از این ویروس ناشناخته چنان دامان مردمان را گرفت که از تمامی تصمیمات خود دست شستند و سلامت خود و خانواده شان را در اولویت دیدند بطوریکه خیلی از کسب و کارهای اقتصادی سیر نزولی به خود گرفت، بازار خودرو نیز به صورتی درگیر این بیماری شد برای اینکه علیرغم این بیماری کمتر کسی میل به خرید و فروش داشت.

با قرمز شدن وضعیت شیوع کویید۱۹، بنا بر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، کسب وکارهای پرریسک به خصوص در کلان شهرها تعطیل شد، در این بین نمایشگاه های خودرو نیز مشمول همین قاعده بوند؛ از همین رو عملا بازار خودرو در ابتدای سال 99 شکل نگرفت و طبعا خرید و فروش خاصی نیز در این ایام انجام نشد.

هرچند در فضای مجازی و سایت های آگهی دهنده، به ظاهر معاملات خودرو در جریان بود؛ اما به باتوجه به بسته بودن مراکز شماره گذاری و دفترخانه ها در آن ایام آنجا نیز خرید و فروش خاصی انجام نمی شد، از جانب دیگر خودروسازان نیز که اخیرا تولید خودرا از سر گرفته بودند، در اوایل سال جدید هیچ فروش فوری و پیش فروشی را انجام نداند و اینچنین شد که بحران کرونا تا حدی به شکسته شدن قیمت ها منجر گردید.

قیمت خودرو که در ماه های پایانی سال ۹۸ با نوسانات شدید همراه بود، بعد از شیوع کرونا و توقف خیلی از معاملات، روند نزولی را به سمت تعادل شروع کرد.

اما بعد از عید و ریخته شدن ترس از کرونا و پیش فروش خودرو توسط دو خودرو ساز بزرگ کشور ناگهان بازار خودرو با تکان اساسی رو برو شد، کارشناسان پیش بینی کرده بودند در پسا کرونا علایم مثبت اقتصادی و سیاسی برای کاهش قیمت انواع کالا همچون خودرو، دیده نمی گردد، افزایش قیمت در بازارهای ارز و سکه، تحریم و کاهش قیمت جهانی نفت که به افت درآمدهای ارزی کشور می انجامد و همین طور تورم انتظاری، شاخصهای اثرگذاری هستند که به نظر می آید قیمت خودرو از ناحیه آنها رشد خواهدنمود و همین هم در دوره آرامش قبل طوفان موج دوم در بازار خودرو صورت گرفت و نمودار قیمت ها رو به صعود گذاشت اما نکته قابل توجه در این پروسه گرانی این بود که شرکت های بزرگ داخلی دارای انبارهایی بودند که مملو از خودرو های دپو شده بود و این ابهام برای بسیاری پیش آمد که چطور خودرویی که با نرخ سال پیش ساخته شده امسال با قیمتی چندین برابر به فروش می رسد؟

موج این ابهامات در بازار خودرو وجود داشت تا اینکه فیلمی در فضای مجازی از یک انبار دپوی خودرو در شرکت ایران خودرو مازندران در بابل پخش گردید و اذهان را درگیر کرد.

اینکه علیرغم این تعداد بالای خودرو موجود در انبارها چطور خودروسازان از قیمت های سرسام آور قطعات گله دارند و خواهان افزایش نرخ خودرو ها در سال جدید هستند.

در این باره مدیرعامل شرکت ایران خودرو مازندران واقع در شهرک صنعتی رجه در بابل در اینباره اظهار می کند: این مکانی که در فیلم مشخص شده انبار نیست و قسمتی از پارکینگ شرکت است.

امید حسینی نژاد با اشاره به اینکه قسمتی از خودرو ها به علت کسری قطعات حساس الکترونیکی در پارکینگ ها مانده که به صورت متداوم این قطعات در حال تامین است، اظهار داشت: به علت مشکلاتی که کرونا و نرخ ارز بوجود آورد در روند جاری خیلی از قطعه سازان تداخل ایجاد نمود و حتی این شرکت نیز از نیمه های اسفند تا ۲۵ فروردین ماه تعطیل بوده اما از شروع تیرماه روند تحویل دهی خودرو تغییر کرده است.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو مازندران یکی از دلیلهای حجم انبوه خودرو های دپو شده در پارکینگ شرکت را دستور پلیس راهور ناجا دانست و ابراز کرد: از شروع تیرماه به دستور پلیس راهور ناجا خودروی بدون پلاک دیگر نباید از شرکت های خودروسازی خارج می شد که تا آماده شدن زیرساخت ها و مشخص شدن پروسه تحویل گیری پلاک و استقرار نمایندگان ناجا در سایت ها حدود ۳ هفته خودرویی از شرکت خارج نشده بود که از اواخر تیرماه پروسه هر روز بهتر می شود.

وی اضافه کرد: خودروبرها نیز شرکت های خصوصی هستند که از شرکت های خودروسازی در تهران بار به مازندران می آورند و برگشتی از ما بار می گیرند و همین طور محدودیت های ترافیکی برای تریلرها که از جاده فیروزکوه فقط می توانند استفاده کنند زیاد است که این موارد هم سبب می شود گاها” برای چند روز تداخل در خروج خودرو ها ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو مازندران با اشاره به اینکه در منطقه ای که تصویربرداری شده حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه خودرو پارک می شود که تولید ۴ روز شرکت است، تصریح کرد: گزارش های مربوط به خودرو های موجود و قطعات کسری بصورت منظم برای نهادهای نظارتی ارسال می شود.

وی اظهار داشت: مدیران خودروسازی در انبار کردن خودرو ها هیچ نفعی ندارند اما متأسفانه بسیاری هنوز این مساله را درک نکرده اند که صنعت خودروسازی زودتر از نفت تحریم شده یعنی برای مخالفین کشور و نظام بسیار مهمست که این صنعت ورشکسته شود.




1399/05/14
14:23:22
5.0 / 5
556
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴