یك جامعه شناس پاسخ داد؛

چگونه یك مرد ایده آل باشیم؟

چگونه یك مرد ایده آل باشیم؟

به گزارش شمال برگ ایسنا/گیلان یك جامعه شناس توانمندسازی مردان در عرصه اقتصادی را یكی از ایده آل های مردانگی و پدرانگی در جامعه امروز دانست و اشاره كرد: سرمایه فرهنگی پشتوانه احترام اجتماعی مردان است.


علی یعقوبی، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه كاركرد مرد و نقش مردان از گذشته تابحال دستخوش تغییر شده است، اظهار نمود: مردان قدیم پدرسالار بودند و پدرسالاری یك تیپ ایده آل از مردانگی و پدرانگی همراه با هیمنه و اقتدار بود.
وی قدرت اقناع سازی مردان پدرسالار را مبتنی بر قدرت فیزیكی و اقتصادی دانست و اضافه كرد: قدرت فیزیكی آن ایده آل مردانگی و پدرانگی برای جامعه امروز نیست، بلكه جامعه مردان ملائم، مهربان و دلسوز را طلب می كند، نه مردانی كه فقط در تكاپوی تامین نیازهای مادی خانواده هستند.
این جامعه شناس، با اشاره به چرخش جامعه در عرصه مردانگی و پدرانگی، عنوان كرد: مردان نقش مهمی در تامین نیازهای اقتصادی، عاطفی، روانی، فرهنگی، اجتماعی و تربیتی دارند، اما مردان جدید بعنوان همسر و پدر مانند گذشته عمل نمی كنند و مردانگی و پدرانگی جدید دارند.

سواد و دانش؛ سرمایه فرهنگی یك مرد
یعقوبی، با اشاره به اینكه امروز مردانگی و پدرانگی گرفتار بحران اقتصادی می باشد، اظهار داشت: مردان در كنار ابعاد اخلاقی و عاطفی دارای بعد اقتصادی هستند و توقعات مادی از آنها وجود دارد، اما تعارض موجود در عرصه درآمد و نیازهای خانواده، اختلاف طبقاتی، بیماری های مهلك و مرگ و میر باعث شده نقش مردانگی و پدرانگی در معرض لطمه قرار گیرد.
وی توانمندسازی مردان در عرصه اقتصادی را یكی از ایده آل های مردانگی و پدرانگی در جامعه امروز دانست و اشاره كرد: قدرت اقناع سازی یك مرد در توانمندسازی اقتصادی اوست و مردانی كه در عرصه اقتصادی گرفتار بحران هستند آن احترام لازم را در خانواده و اجتماع ندارند.
استادیار دانشگاه گیلان، با اشاره به اینكه خیلی از مردان جدید مهارت گفت وگوی اجتماعی و فرهنگی ندارند، اشاره كرد: مردان نیازمند توانمند شدن اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند. در واقع یك مرد با برخورداری از توانمندی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قدرت نمادسازی برای خانواده را دارد و این نمادها یك مرد را ایده آل می كند.
یعقوبی، سطح سواد و دانش را سرمایه فرهنگی یك مرد دانست و تصریح كرد: هرچقدر مردانگی و پدرانگی مبتنی بر سرمایه فرهنگی باشد، قدرت نمادسازی هم برای خانواده و هم برای جامعه افزایش می یابد. فرزندان در راه تكوین روانی و شخصیتی به نمادسازی و الگوبرداری نیاز دارند.
وی سرمایه فرهنگی را پشتوانه احترام اجتماعی مردان دانست و عنوان كرد: یك مرد هرچقدر از احترام بیشتری در جامعه برخوردار باشد، مهارت گفت وگو و حل مسئله داشته باشد، مهربان، دلسوز و در خدمت خانواده باشد و عزت نفس داشته باشد به ایده آل های جامعه نزدیك تر خواهد شد.

آیا پدرسالاری لازم است؟
این جامعه شناس، نقش همسری مردان را مقدم بر نقش پدرانگی دانست و اظهار نمود: مردان در كنار وجه مادی و اقتصادی نوعی ارتباط روحی و معنوی با خانواده خود دارند كه این ارتباط روحی و معنوی سرمایه عاطفی تولید می كند. سرمایه عاطفی خانواده است كه در بحران ها همدلی و هم دردی بین اعضا را شكل می دهد. البته در جامعه پدرسالار گذشته این انتظار از مرد وجود نداشت، اما جامعه جدید از مرد انتظار دارد در كنار كاركردهای اقتصادی، كاركردهای عاطفی خانواده را دنبال كند.
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، مسئولیت پذیری را یكی از مهمترین مولفه های مردان ایده آل دانست و افزود: امروز یكی از عمده ترین مشكلات خانواده شانه خالی كردن مردان است. در واقع مسئولیت پذیری مردان در ابعاد فردی و اجتماعی تحكیم بنیان خانواده را به دنبال خواهد داشت.
وی در پاسخ به این پرسش كه «آیا پدرسالاری لازم است؟»، اشاره كرد: امروز مردسالاری، زن سالاری و فرزندسالاری از حیز انتفاع خارج شده و قدرت در خانواده مفهوم گذشته را ندارد، بلكه قدرت مردانگی و پدرانگی در خانواده توزیع شده و هرگونه محور بودن به مثابه فاصله گرفتن از ایده آل هاست.
یعقوبی، با اشاره به اینكه مركزبودگی مرد دیگر حلال مشكلات خانواده نیست و خودش چالش ایجاد می كند، اظهار داشت: شاهد افقی شدن قدرت در خانواده هستیم و هرمی بودن قدرت رو به زوال رفته است پس مردان ایده آل بیشترین سازگاری را با شبكه سازی قدرت در خانواده دارند.




منبع:

1398/12/18
14:02:29
5.0 / 5
2023
تگهای خبر: اقتصادی , تولید , گیلان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳