شمال برگ ShomalBarg.ir

مادران باردار، كودكان و سالمندان در معرض مبتلاشدن به آنفلونزا

مادران باردار، كودكان و سالمندان در معرض مبتلاشدن به آنفلونزا

شمال برگ: ایسنا/مازندران معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی بابل از شستشوی منظم دست ها و رعایت نكات بهداشتی هنگام عطسه كردن بعنوان یكی از راه های اصلی پیش گیری از آنفلوانزا آگاهی داد.


به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشكی بابل، دكتر مصطفی جوانیان اظهار داشت: ویروس آنفلونزا هر ساله سبب بروز عفونت تنفسی (آنفلوانزای فصلی) در سطح جامعه می شود و هر یك تا ۳ سال نیز اپیدمی هایی را از این بیماری شاهد می باشیم.
وی اشاره كرد: بیماری با تب ناگهانی یا احساس لرز و درد بدن، سردرد، ضعف و بی اشتهایی آغاز می شود و درد عضلانی معمولا اندام ها و عضلات پشتی را گرفتار می كند و بیشتر بیماران از سرفه خشك و گلودرد نیز شاكی هستند اما گاهی اوقات ممكنست با اسهال یا استفراغ همراه باشد و تب برای ۴-۳ روز ادامه دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی بابل اشاره كرد: بیماری خود محدود شونده بوده و داشتن استراحت كافی به همراه مصرف مایعات فراوان و استفاده از تب بر سبب بهبودی می شود و به هیچ عنوان در این مرحله از كورتون مثل دگزامتازون و بتامتازون نباید بهره برد.
جوانیان اظهار داشت: افرادی كه به سبب بیماری زمینه ای پردنیزلون مصرف می كنند هم در صورت بروز علایم بیماری حتما به پزشك بازگشت نمایند.
وی افزود: افراد سالمند (بیشتر از ۶۰ سال)، كودكان زیر ۴ سال، بیماران ریوی، قلبی، كلیوی، خونی، متابولیك و دریافت كنندگان داروهای سركوب كننده ایمنی و خانم های حامله به خصوص در سه ماهه دوم و سوم حاملگی و یا ۲ هفته اول پس از زایمان در معرض مبتلاشدن به شكل شدید بیماری می باشند بدین سبب در صورت بروز بیماری در این افراد باید درمان ضد ویروس تجویز شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی بابل اضافه كرد: بروز تنگی نفس، درد قفسه سینه و یا خواب آلودگی و یا شروع مجدد تب پس از قطع آن، از علایم خطر بوده و افرادی كه گرفتار چنین علائمی هستند باید بلافاصله به پزشك بازگشت نمایند و مورد ارزیابی قرار گیرند.
جوانیان اشاره كرد: راه انتقال بیماری بوسیله قطرات تنفسی بوده و مهمترین نكته در پیش گیری از مبتلاشدن شستشوی منظم دست ها و رعایت نكات بهداشتی هنگام عطسه كردن و سرفه است و استفاده از دستمال كاغذی آن هم فقط برای یكبار و فاصله گرفتن از دیگران موقع عطسه از دیگر نكات مورد نظر شمرده می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی بابل عنوان كرد: استفاده از ماسك جراحی توسط خود بیمار جهت جلوگیری از انتقال بیماری می تواند مفید باشد اما استفاده از آن برای سایرین تنها در هنگام ورود به اطاق بیمار سفارش می شود.
وی بیان كرد: واكسن آنفلونزا به صورت سالانه معمولا در ماه های شهریور، مهر و تا اختتام فصل آنفلوانزا قابل تجویز است و افراد پر خطر می توانند برای جلوگیری از مبتلاشدن به این بیماری پیشگیری كنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی بابل برای پیش گیری از شیوع آنفلوانزا و بیماری های حاد تنفسی اظهار داشت: هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خودرا بپوشانید و از دست زدن به چشم ها و بینی خودداری كنید و مكرر دستهایتان را بشویید.
جوانیان با ذكر این نكته كه هنگام بیماری از حضور در اماكن عمومی خودداری شود، تصریح كرد: از ربوسی و دست دادن با دیگران و رها كردن دستمال كاغذی های مصرف شده در محیط خودداری شود.




منبع:

1398/09/05
20:33:03
5.0 / 5
4235
تگهای خبر: زمین , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
شمال برگ shomalbarg